اخبار روز

پول ایران در قطر مشمول محدودیت های قانونی بیشتری شد!/جزئیات

برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی خاورمیانه و شمال آفریقا در دولت بایدن، در مصاحبه با واشنگتن پست مدعی شد: «این توافق ربطی به دیپلماسی هسته ای نداشت.» این موضوع به طور جداگانه در دوحه مورد مذاکره قرار گرفت. در همان زمان به ایرانی ها گفتیم که اگر شهروندان آمریکایی به ناحق بازداشت شوند، دیپلماسی نمی تواند پیشرفت معناداری داشته باشد.

به گزارش پی ام آپ؛ برت مک گورک، یک مقام آمریکایی گزارش جدیدی از توافق ایران و آمریکا ارائه کرد. برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی برای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت که پول ایران در قطر با محدودیت های قانونی سخت گیرانه تری نسبت به کره جنوبی مواجه است.

وی توضیح داد که عدم استفاده ایران از این پول در کره جنوبی به سئول مرتبط است، زیرا ایران از حساب مشابهی در هند، چین و ترکیه استفاده کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، مک گورک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا برای آزادی زندانیان دو تابعیتی به جمهوری اسلامی ایران باج می دهد یا خیر؟ گفت: در این باره اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. اینها وجوهی است که کره جنوبی برای خرید نفت ایران به حساب های ایران نزد دولت های قبلی واریز کرده است.

بر اساس مقررات تحریمی ایالات متحده، این وجه به طور قانونی برای اشکال خاصی از تجارت دوجانبه و بشردوستانه در دسترس بوده است. این وجوه به اصطلاح «منجمد شده» نیستند.

به عنوان مثال، ایران از حساب‌های مشابه – در چین، ترکیه، هند در دولت گذشته خرج زیادی کرده است. اینکه چرا این پول در کره جنوبی مانند کشورهایی که گفتم استفاده نشد به دلایل خاص در کره جنوبی مربوط است.

بر اساس این قرارداد، ما موافقت کردیم که وجوه را از کره جنوبی به بانکی در قطر تحت شرایطی که امنیت را تامین می کند، انتقال دهیم. این پول فقط برای دسته محدودی از تجارت بشردوستانه مانند غذا، دارو و محصولات کشاورزی هزینه می شود.

این وجوه در حال حاضر مشمول محدودیت های قانونی سخت گیرانه تر از کره جنوبی هستند. در هر معامله، وجوه صرف پرداخت به تامین کنندگان کالاهای بشردوستانه می شود و سرمایه ای وارد ایران نمی شود. این جزئیات مهم است. ما وقت گذاشتیم تا جزئیات را به درستی بنویسیم و پیاده سازی کنیم.

در ادامه این گفتگو، این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا چنین توافقاتی دست ایران را در منطقه باز می کند؟ وی با بیان اینکه دولت جو بایدن دست ایران را در منطقه محدود کرده است، گفت: زمانی که دولت ما کار را در کاخ سفید آغاز کرد تقریباً هر هفته آمریکایی ها در عراق و سوریه با ایران یا نیروهای طرفدار ایران درگیری داشتند.

شاید به خاطر داشته باشید که سه ماه قبل از انتخابات، وزیر امور خارجه سابق تهدید کرد که سفارت ما در بغداد را می بندد. اندکی پس از آن، سفارت ما متحمل بزرگترین حمله موشکی در نزدیک به یک دهه شد.

ادعای تغییر رفتار ایران در منطقه قبل از روی کار آمدن جو بایدن بی اساس است. بایدن به زودی دستور حملات هوایی علیه گروه هایی که به نیروهای مسلح ما حمله می کردند را صادر کرد.

در ماه مارس گذشته، پس از یک دوره طولانی بدون حمله، شاهد کشته شدن اولین آمریکایی در حمله «نیروهای تحت حمایت ایران» در سوریه بودیم. رئیس جمهور بلافاصله دستور حمله به تأسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را صادر کرد. از آن زمان دیگر هیچ حمله ای صورت نگرفته است.

مک گورک با اشاره به گسترش تحریم‌های ایران در دوران جو بایدن گفت: تنها در یک سال گذشته تقریباً 30 دور تحریم‌های جدید اعمال کرده‌ایم و حضور نظامی خود را در خلیج فارس افزایش داده‌ایم.

ما برای منزوی کردن ایران در مجامع بین‌المللی ائتلاف‌های بین‌المللی تشکیل داده‌ایم و تهران را از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان حذف کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد تبادل زندانی بین ایران و آمریکا بخشی از یک توافق بزرگتر است؟ وی گفت: این توافق ربطی به دیپلماسی هسته ای ندارد. این موضوع به طور جداگانه در دوحه مورد بحث قرار گرفت.

در همان زمان به ایرانی ها گفتیم که اگر شهروندان آمریکایی به ناحق بازداشت شوند، دیپلماسی نمی تواند پیشرفت معناداری داشته باشد.

اگر ایران درگیری ها را در منطقه تشدید کند یا “پهپادهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن مردم اوکراین” را در اختیار روسیه قرار دهد، دورنمای دیپلماسی معنادار را پیچیده می کند.

مک گورک با اشاره به اینکه مذاکرات برای احیای برجام متوقف شده، افزود: در حالی که ما درهای دیپلماسی را به‌کلی نمی‌بندیم، اما برای هر گونه احتمال احتمالی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران نیز آماده هستیم. این توافق رابطه ما با ایران را تغییر نمی دهد. تا جایی که امکان داشته باشد آنها را پاسخگو خواهیم کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا