دانستنی ها

آیا به سیگار الکترونیکی اعتیاد پیدا کرده اید؟

مطابق با گفته روانشناسان مصرف سیگار الکترونیکی، فرد را معتاد می‌کند و این نوع سیگار هم مثل مخدرهای دیگر مضر است.

نادیا زکالوند: به گفته محققان، اگرچه سیگارهای الکترونیکی روشی موثر برای ترک سیگار محسوب می شوند، اما این نوع سیگار اعتیادآور نیز هست. در همین حال، محققان نگران این هستند که افراد غیر سیگاری، به ویژه کودکان، ممکن است به سیگارهای الکترونیکی روی بیاورند و معتاد شوند. در واقع، تعداد کودکانی که به سیگارهای الکترونیکی روی می آورند در مدت یک سال چهار برابر شده است.

به گزارش ریمینو، روانشناسان می گویند سیگار الکترونیکی نیز اعتیادآور است و در تحقیقات خود بر روی افراد معتاد به این نوع سیگار، به تعدادی از علائم نشان دهنده این اعتیاد پی بردند.

علائم اعتیاد به سیگار الکترونیکی

تقریباً 99 درصد مایعات مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند. این دقیقا برعکس ادعایی است که تولیدکنندگان این نوع سیگار آن ها را بدون نیکوتین به بازار عرضه می کنند. نیکوتین به دست آمده از تنباکو به اندازه هروئین اعتیاد آور است و غلبه بر این نوع اعتیاد دشوار است. علائم اعتیاد به نیکوتین عبارتند از:

* میل شدید به مصرف
* ادامه مصرف نیکوتین با وجود آگاهی از مضرات آن
*تحریک پذیری بالا در شرایطی که سیگار الکترونیکی در دسترس نیست
* استفاده از این نوع سیگار در اطراف خانواده و دوستان، در مدرسه یا محل کار
* عدم توانایی در قطع مصرف علیرغم تلاش فرد
* ظهور علائم ترک در صورت عدم استفاده از سیگار الکترونیکی

علائم ترک نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی مشابه علائم سیگارهای دیگر است، از جمله این علائم سردرد، اضطراب، تحریک پذیری، بی قراری، خستگی مفرط، بی خوابی، افسردگی، گرسنگی مداوم یا میل به غذا، و میل شدید به استفاده مجدد از سیگار الکترونیکی است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا