اخبار روز

دریافت وام فوری با کارت یارانه امکان پذیر شد / بدون نیاز به وثیقه


به گزارش مانیبان؛ بانک رفاه در ادامه سیاست های حمایتی خود در قالب «طرح امید رفاه» به مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، کارکنان شرکت ها و سازمان های تعاملی با بانک تسهیلات ارائه می کند.

یکی یکی از مشکلاتی که عموم مردم هنگام دریافت وام از بانک ها و وام با آن مواجه هستند، بحث وثیقه و یافتن ضامن اعتباری است. به همین دلیل وقتی نوبت به دریافت وام کارت یارانه می رسد، استقبال از این طرح ها افزایش می یابد زیرا اکثر مردم یارانه دریافت می کنند.

موضوع وام با کارت یارانه ای از سال 1395 با بخشنامه بانک مرکزی آغاز شد که بانک ها اعلام کردند منابع لازم برای پرداخت وام یارانه ای به مشمولان را ندارند و البته بانک مرکزی شبکه بانکی را نگه نداشت. مسئول . دو سال بعد همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت دوازدهم وام های یک میلیون تومانی را بازپرداخت کرد که هر ماه وجه آن از حساب کارت یارانه متقاضیان کسر می شد.

پس از آن شایعات زیادی مبنی بر اعطای وام با کارت یارانه ای مطرح شد که دولت همواره آن را تکذیب می کرد. اما همچنان این سوال باقی است که آیا می توان با کارت یارانه وام دریافت کرد؟

در سال های اخیر برخی بانک ها از ظرفیت حساب یارانه نقدی سرپرستان خانوار برای تسهیل در پرداخت وام های خرد استفاده کرده و از این طریق به متقاضیان خود وام پرداخت کرده اند.

به عنوان مثال در اواخر دهه 90 بانک کشاورزی به عنوان اولین بانک کشور طبق دستور بانک مرکزی به فکر ارائه خدمات کارت اعتباری یارا برای کشاورزان افتاد. در این طرح کشاورزانی که در بانک کشاورزی حساب اعتباری داشتند و یارانه خود را از طریق این بانک دریافت می کردند. آنها می توانستند از این کارت تا سقف 50 میلیون ریال کالا و خدمات خریداری کنند و پشتوانه این کارت نیز حساب های یارانه ای مردم بود.

اما گاهی اخباری مبنی بر اعطای وام با کارت یارانه ای از سوی برخی قرض الحسنه و بانک ها به گوش می رسد که صحت ندارد. به عنوان مثال اخیراً قرض الحسنایی در تهران مدعی ارائه وام 10 میلیون تومانی با کارت یارانه شده بود که بلافاصله توسط پلیس فتا تکذیب شد.

حساب یارانه ضمانت پرداخت تسهیلات بانکی است

بهمن ماه گذشته اعضای شورای اسلامی در جریان بررسی بند هزینه ای لایحه بودجه سال 1403 کل کشور، حساب یارانه و سهام عدالت را ضمانت پرداخت تسهیلات بانکی کردند.

هرچند این موضوع در بودجه سال گذشته لحاظ شده بود اما ضمانت اجرای کامل آن محسوب نمی شد و به درستی اجرا نمی شد. ضمانت نامه کارت یارانه مخالفانی دارد که معتقدند مبلغی که در حساب یارانه افراد وجود دارد تنها می تواند بخش کوچکی از مبلغ پرداختی وام از جمله وام ازدواج را پوشش دهد و بنابراین تنها با یارانه نمی توان وام های با مبالغ بالا را تضمین کرد و حساب حقوق صاحبان سهام


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا