اخبار روز

جهان احتمالاً پر از ذراتی است که سریعتر از نور حرکت می کنند

بر اساس محاسبات محققان، جهان در حال انبساط پر از تاکیون ها می تواند باعث شود که انبساط ابتدا کاهش یابد و سپس سرعت انبساط افزایش یابد. جهان ما در حال حاضر در فاز افزایش نرخ انبساط است که نتیجه پدیده ای به نام انرژی تاریک است، بنابراین مدل تاکیون کیهانی می تواند انرژی و ماده تاریک را به طور همزمان توضیح دهد.

فیزیکدانان برای آزمایش فرضیه خود، مدل خود را روی مشاهدات ابرنواخترهای نوع Ia اعمال کردند. این ابرنواخترها نوعی انفجار ستاره ای هستند که به کیهان شناسان اجازه می دهد تا رابطه بین فاصله و سرعت انبساط جهان را مطالعه کنند. از طریق این نوع ابرنواختر، ستاره شناسان در اواخر دهه 1990 متوجه شدند که نرخ انبساط جهان در حال افزایش است.

فیزیکدانان دریافتند که مدل کیهانی تاکیون همانند مدل استاندارد کیهان‌شناسی ماده و انرژی تاریک در توضیح داده‌های ابرنواختر کار می‌کند. این یافته با توجه به ماهیت غیرعادی این فرضیه شگفت آور است.

با این حال، این تازه آغاز راه است. ما اکنون به داده های گسترده ای در مورد جهان در مقیاس بزرگ، تابش پس زمینه کیهانی (تابش باقی مانده از انفجار بزرگ) و آرایش کهکشان ها در بزرگترین مقیاس ها دسترسی داریم. مرحله بعدی آزمایش بیشتر فرضیه با استفاده از مشاهدات اضافی است.

البته، به دلیل ماهیت غیر محتمل تاکیون‌ها، بعید است که مدل تاکیون کیهانی بتواند آزمایش‌های آزمایشی دقیقی را پشت سر بگذارد. اما مهم است که به کاوش در مسیرهای جدید و حتی غیرعادی در کیهان شناسی ادامه دهیم، زیرا ما هرگز نمی دانیم که در این راه چه اکتشافات شگفت انگیزی خواهیم داشت.

دانشمندان 50 سال است که در جستجوی ماده تاریک بوده اند و به مدت 25 سال در تلاش برای درک ماهیت انرژی تاریک بوده اند. اما هیچ یک از این تلاش ها نتیجه جامعی نداشت. راه حل این معماها می تواند از جهت های غیرمنتظره باشد.

نتایج تحقیق در ماه مارس در پایگاه بایگانی پیش از انتشار منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا