اخبار روز

۵ دلیل زیباکلام در آخرین کتابش درباره دلیل نشدنش

صادق زیباکلام در آخرین کتابی که منتشر شده است، مهم است که ۵ دلیل نمی شود، بیان کرد.

به گزارش بازتاب آنلاین، «چرا شما را نمی گیرن و آخرش چی میشه؟» عنوان آخرین کتابی است که به قلم صادق زیباکلام چهره سیاسی اصلاح طلب توسط انتشارات روزنه به چاپ رسیده است.

زیباکلام در فصل «چرا شما را نمی گیرند؟» و «آخرش چی میشه؟» این کت نک نک ز ز خود ب ب ب دستگ دستگ منیتی منیتی منیتی پرد ز ز نگ بسی زی ب نظ نظ ح ح ح د دارد.

نگهم برای نظام صرفه نیست

زیباکلام با بیان اینکه چهره ای دانشگاهی شناخته شده در داخل و خارج از کشور است و ممکن است سرو صدای زیادی ایجاد شود. اولین و مهم ترین دلیل عدم جلوگیری از خود را اینگونه آورده است: «از منظر. به بیان ساده تر، من به دردسر، هیاهو و جنجال و آبروریزی آن ن می ارزد.»

وی در کتاب خود توضیح می دهد که برای این که ماموران امنیتی کشور کاری به کارش نداشته باشند، برخی نکات را رعایت کنید. اول اینکه: «باتوجه به شناختی که از ساختار امنیتی نظام من دارم، نه ه یچ اقدام جمعی و نه هیچ اقدامی پنهانی انجام نمی دهم. می دانم به هر اقدام و حرکتی که پای یک نفر در میان باشد، از این موضوع دارد.”

با تورقی بر کتاب وی می توان دید که وی سعی می کند از مشارکت در گعده ها ی سیاسی، تحرکات جمعی و برخی مراسم ها دوری گزیند. چراوری چون ایران، مسئولین امنیتی چقدر به تحریر جمعی نشان می دهد.

خودم را آنقدر زرنگ نمی دانم که ماموران امنیتی را فریب دهم

ملاحظان هم فرض من براین است که تلفن منزلم، هم تلفن محل کارم در دانشگاه و هم م وبایلم، بشنوند و مسئولین از هر حرکت و گفت و شنود من آگاه شوند. بنابراین خودم را آنقدر زرنگ نمی دانم که می خواهم آنها را فریب هم یا دورشان بزنم و یا هراقدامی دهم که آنها متوجه شوند. گرفتنم یکبار یا دوبارم زرنگی به خرج داده، اقدامی انجام دهم که متوجه شوند، یقینا سومی را خواهند فهمید.»

درباره نکته دوم، زیباکلام در کتابش چنین نوشته است: «نکته بعدی که می کنم، حرمت داشتن مسئولین و مقامات نظام می باشد. اصولا و من یک قاعده کلی، چه در گفتار و چه در نوشتارهایم ادب و احترام را بسیار رعایت کنم.»

زیباکلام سومین دلیل مانع نشدن خود را با مسئولی ن نظام قلمداد می کند. آنجا که در کتاب خود می نویسد: «نحوه برخوردم با مسئولین امنیتی، قضایی و اطلاعاتی هم بسیار محترمانه می باشد. یعنی به آنها هم بسیار احترام می گذارم. به هیچ وجه نگاه مامور به آنها ندارم. فرضم بر آن است که آنها نگاه من می اندیشند و کینه توزانه و از بالا به آنها ندارم »

زندانی شدن سیاسی شدن را برای خودم افتخار نمی دانم

زیباکلام دلیل چهارمی هم در کتابش برای عدم دستگیری از سوی نهادهای منیتی کشور ذکر کرده است. وی در این باره چنین نوشته است: «بسیاری از فعالین سیاسی و افراد اجتماعی در فعالیت های سیاسی، مدنی هستند، خیلی نگران زندان افتا دن شان هستند. یا قبول کرده اند که زندانی شدن و به زندان افتادن هم بخشی از مبارزه و بخشی از فعالیت های مدنی و اجتماعی آنهاست… در عین حال، به زندان افتادن و زندانی سیاسی شدن برای خیلی ممکن است یک جور افتخار و سربلندی شود. . ضمن احترامی که برای زندانیان سیاسی قائلم، خودم اصراری ندارم زند انی شوم و با پوزش بسیار از زندانیان و مبارزین سیاسی، زندانی شدن رای خودم افتخار نمی دانم. من مسیری که برای خودم برگزیده ام، نوشتن است. بارها و بارها هم گفته ام که چه چیزی برای من اولویت دارد، نوشتن و گفتن است.»

وی در جای دیگر می گوید: «در برخورد با حکومتی ها، مطلقاً اینگونه نیست از اوین رفتن ندارم و آن افتخار می دانم. ب برعکس نش نش می ع ع صر صر زند زند ند ند ش آنه آنه متق نی نی نی خو صط صط ، ر من ج ج ج ج ج ج ج ج »

این عامل سیاسی دلیل پنجم خود را در نحوه برخورد و مکان با جستجو می کند و می گوید: «هیچوقت اهل کینه توزی، بدل گرفتن و انتقام جوی ی از دانشجویانم نبودم. صد البته خی ه ه رفت رفت دب دب دب ز ز آنه آنه ی مخ مخ خی ه دب دبانه ب مطوکت ن ن عصب عصب عصب عصب می . “ارزشش را دارد.”

هیچ تهدیدی بالقوه و بالفعلی برای نظام نیستم

زیباک ز ز د د ین ین ین ین کس کس تشکیوککت ج منیتی ند ند ا ا ه د د ب ف ا ا ا نس نس ز ز جم علوم سیاسی هستند به شدت االلهی. چه بس که برخی از آنها اتفاقا در دانشگاه تهران و یا یکی از واحدهای دانشگاه آزاد با او درس هم داشته اند یا استاد راهنما، مشا ور و داور رساله شان بوده است.

نظام خی لی بیشتر از فایده اش باشد. آنگونه که خود می نویسد: «نشان دادم که نه خطری برای نظام دارم و نه هیچ گونه ارتباطی با هیچ جریان سیاسی دارم. »

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا