اخبار روز سینما

تهیه کننده معروف در حال فیلمبرداری با روسری در ایران + داستان او چیست؟ / تصویر

به گزارش پی ام آپ، به گزارش مشرق، چرا یک سازمان رسمی سینمایی با تبریک به تهیه کننده اولین فیلم روسری با مجوز رسمی دست به عملیات سفیدکاری می زند؟

روز گذشته در موزه سینما جشن تولد غلامرضا موسوی فیلمساز برگزار شد. او اولین فعال سینماست که پس از انقلاب موفق به فیلمبرداری بدون حجاب رسمی و سنتی و پروانه ساخت و تولید و نمایش آن در جشنواره برلین شد.

حال این تهیه کننده که با چنین رکورد دیرهنگامی توسط یک نهاد مهم سینمایی مفتخر شد، در چه وضعیتی است؟

بررسی تقدیر رئیس هیأت عالی تهیه کنندگان به مناسبت روز خبرنگار در موزه سینما.مرداد 1401) برخلاف رویکرد منفی جواد نوروزبیگی (تهیه کننده برادران لیلا)، نشان از قفل شدن پروژه پالایش این تهیه کننده دارد. با این حال، در ادامه مسیر این تهیه کننده، خلق آثار خارج از چارچوب های معمول محبوبیت روزافزونی پیدا خواهد کرد.

در پی دستور ستودنی موزه سینما، فعالان سینمایی این سوال را در گروه‌های مختلف سینمایی مطرح کرده‌اند که چرا «سعید راوشی» به دلیل اظهارنظر درباره عدم بازنگری در فیلم‌برداری‌شده‌اش با یک مسئول، با تهیه‌کننده‌اش به دادگاه رفت؟ روسری اما هیچ اتفاقی نیفتاده است سینما و مقام قضایی از مهم ترین شریک شرکت فیلمیران انتقاد نمی کند و موزه سینما کلید عادی سازی آن است.

غلامرضا موسوی سال ها رئیس شورای عالی بود تهیه کنندگان او فیلمبرداری می کند و در واقع یک سکاندار مهم است. یکی یکی از اصناف سینما محسوب می شود. آیا رویکرد تمجیدی موزه سینما نبض برای سایر اعضای صنفی شورای عالی به رهبری موسوی است؟ آیا اگر سایر تهیه کنندگان از رهبران صنفی خود پیروی کنند و فیلمی با مجوز رسمی بدون حجاب عرفی بسازند، ممکن است مورد انتقاد قرار گیرند؟

قدردانی رسمی از تهیه کننده فیلم بدون روسری

کیک مورد علاقه سردبیر سیاسی سابق کاهان و شرح کیک های قبلی اش

«کیک محبوب من» که چندی پیش در جشنواره برلین به نمایش درآمد، فیلم مشترک بهتاش سناییها و همسرش به تهیه کنندگی غلامرضا موسوی است. این فیلم که موفق به دریافت پروانه نمایش شد، اولین فیلم رسمی روسری را ساخت و به جشنواره برلین فرستاد.

قدردانی رسمی از تهیه کننده فیلم بدون روسری

در همان روزهای اول که اعلام شد این فیلم در جشنواره برلین اکران می شود، تهیه کنندگان (صانیها مقدم) بیانیه ای دادند و در متن به ممنوع الخروجی آنها اشاره شد و در مصاحبه ای دیگر، آنها ادعا کردند که این فیلم برای ادای احترام به زن، زندگی و آزادی ساخته شده است.

می توان گفت اگر سعید راوشی در چهار بند از تهیه کنندگان مورد حمایت موسوی چنین ادعایی را درباره خواهران لیلا مطرح می کرد، با مجازات های سخت تری مواجه می شد.

تهیه کننده فیلم در این جشنواره بسیار متمرکز و سیاسی با وجود اینکه تهیه کنندگان اعلام کردند اجازه حضور ندارند در سینما حضور پیدا کرد و در پایان فیلم سازندگان این اثر را تشویق کردند. با این حال نباید فراموش کرد که سازندگان «خواهران لیلا» با حاشیه بسیار کمتری نسبت به «کیک محبوب من» قضاوت های سخت پزشکی قانونی-سینمایی کردند.

پس از پایان جشنواره برلیناله، تهیه کننده این فیلم اظهار داشت: فیلم «کیک مورد علاقه من» با رعایت شئونات قانونی، شرعی و آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران توسط اینجانب ساخته شده است. اما از آنجایی که مطالبی مبنی بر اطلاعات نادرست در مورد این فیلم منتشر شده است که هیچ کس نسخه نهایی آن را در کشور ندیده است، لازم می دانم که بیانیه ای کوتاه برای اطلاع عموم بیان کنم:

1- «کیک مورد علاقه من» داستان پیرزنی تنهاست که در 70 سالگی تصمیم می گیرد زندگی جدیدی داشته باشد.

2- پیش تولید فیلم تیر شروع و در طول ماه ها مرداد و شهریور 1401 ادامه یافت. برنامه فیلمبرداری با توجه به سن پیرزنی که زندگی عادی فیلم را در خانه داشت، در پیش تولید برنامه ریزی شد.

3- بازیگر (شخصیت) زن فیلم در تمام صحنه های بیرونی پوشش داده می شود و در صحنه های بیرونی حتی یک پلان بدون پوشش وجود ندارد. بنابراین «قانون حجاب» به طور کامل رعایت شده است.

4- در صحنه های داخلی خانه شخصیت زن فیلم از ظرفیت های موجود در قوانین برای خانم های مسن با در نظر گرفتن سن دهه هفتاد ذکر شده در فیلم استفاده کردیم. اما برای دقت بیشتر در این صحنه ها از کلاه گیس نیز برای بازیگر استفاده شد.

بنابراین بحث روسری در فیلم بسیار جدی است اما از ظرفیت های موجود پیرزنان در این زمینه استفاده کردیم.

علاوه بر این، برخی فکر می کردند که ما به دو صورت تیراندازی کرده ایم: با حجاب و بی حجاب. این فیلم یک بار اما در قالب فوق با در نظر گرفتن ضوابط اما با استفاده از ظرفیت های قانونی فیلمبرداری شده است.

و در نهایت فیلم به این شکل در جشنواره برلین به نمایش درآمد.

قدردانی رسمی از تهیه کننده فیلم بدون روسری

با این بیان همه حواشی این فیلم و معضل اساسی ساختارشکنی از سوی هیئت امنا نادیده گرفته شد، تجربه نشان می دهد که چنین فیلم هایی برای مخاطب داخلی تولید نمی شود، بیشتر این آثار برای جشنواره های جهانی و بین المللی تولید می شوند. صدا و سیما و اکران عمومی (در سینماها) دغدغه اصلی سازندگان نیست. این اولین بار نیست که تهیه کننده مذکور چنین فیلمی می سازد و با فضاسازی از خطر حاشیه سازی نجات می یابد.

قدردانی رسمی از تهیه کننده فیلم بدون روسری

چگونه موسوی با غزل گاو سفیدش همه را سیاه کرد؟

«پای عزیزم» دومین همکاری غلامرضا موسوی و زوج مقدم سنایی است. این سه نفر در سال 2018 فیلمی به نام «قاصده گائو» را ساختند که داستان قاضی را روایت می‌کند که به اشتباه مجازات اعدام را صادر می‌کند و برای کاهش ندامت او با همسر محکوم رابطه جنسی برقرار می‌کند.

این فیلم توسط دادستانی توقیف شد، اما در بسیاری از جشنواره های بین المللی شرکت کرد و در نهایت از شبکه های غیر رسمی منتشر شد. به راحتی می توان حدس زد که جوایز نقدی این فیلم با سرکشی به داوران داوری جشنواره های جهانی چندین برابر هزینه ساخت فیلم بوده است، زیرا سازندگان با اکران رایگان فیلم در فضای غیررسمی موافقت کردند.

اما مهم ترین جنبه ادای احترام به گاو سفید، قرار گرفتن این فیلم در جشنواره بیت المقدس است که همزمان با تغییر مدیریت سینما بود. این فیلم در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و بار دیگر تهیه کننده از پذیرش عواقب حضور در این جشنواره خودداری کرد. اما مهم ترین جنبه ادای احترام به گاو سفید، قرار گرفتن این فیلم در جشنواره بیت المقدس است که همزمان با تغییر مدیریت سینما بود. این فیلم در جشنواره رژیم جعلی شرکت کرد و بار دیگر تهیه کننده از پذیرش عواقب حضور در این جشنواره خودداری کرد.

تهیه کننده این فیلم پس از مطرح شدن اعتراضات به همکاری با جشنواره بیت المقدس در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

وی ادامه داد: دیشب خبرنگار خبرگزاری صبا تماس گرفت و گفت فیلم ستایش گاو سفید در جشنواره بیت المقدس نمایش داده می شود، گفتم همین الان خبر را از شما شنیدم، فیلم پخش کننده بین المللی دارد و بعید بود که با خطوط قرمز ما آشنا نبودند و اجازه می دادند فیلم اکران شود، من با آقای بهتاش سناییها تماس گرفتم و ایشان در مدتی که در مسابقه برلین بودیم، از مسئولان جشنواره خواستیم این کار را نکنند پیوندی برای این کشور در دسترس قرار دهید.

تصمیم گرفتیم برای پخش بین المللی فیلم ایمیلی بنویسیم و توضیح بخواهیم و همچنین درخواست کنیم که فیلم از این جشنواره حذف شود. با توجه به تعطیلی روز یکشنبه و اختلاف ساعت کاری، امیدوارم نتیجه به زودی مشخص شود.»

پس از این اتفاق مدیران سینما پیگیر داستان «ماجرای گاو سفید» نشدند و موسوی موفق شد برای همکاری مشترک دیگری با این زوج تهیه کننده پروانه ساخت بگیرد و بدون حجاب رسمی این کار را انجام دهد.

با این حال، با همه ابعاد سیاسی سازندگان، معادله عملیاتی موسوی زمانی با مجهولات بیشتری مواجه شد که در نتیجه تولید و ارائه قصیده، هیات امنا مجوز تولید «کیک عزیزم» را به موسوی اعطا کرد. گاو سفید در یک جشنواره کاملا بسته.

اما مهمتر از آن، چرا یک سازمان رسمی سینمایی با تبریک تولد یک تهیه کننده با اجرای اعلام شده، دست به عملیات سفیدکاری می زند؟

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا