دانستنی ها

با این ۵ روش حساسیت های فصلی را کاهش دهید

عطسه، آبریزش بینی، آبریزش و خارش چشم و سایر عوارض ناشی از آلرژی های بهاری می تواند این فصل را بر کام شما تلخ کند و نتوانید از سرسبزی و هوای زیبای بهاری لذت کامل ببرید.

به گزارش مگتو، آلرژی شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده حساس کننده یا «آلرژن» بیش از حد واکنش نشان می دهد. در این حالت بدن فرد مبتلا به آلرژی فصلی دائماً آنتی بادی هایی تولید می کند که وارد سلول ها شده و باعث ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی می شود. هیستامین باعث گشاد شدن عروق خونی و ایجاد تورم در بینی و چشم می شود و از ورود آلرژی به بدن جلوگیری می کند.

اگر سابقه آلرژی بهاری دارید، این 5 روش را برای تسکین آلرژی خود امتحان کنید:

1. ساعات طولانی بیرون نمانید

بهار فصل گرده افشانی گیاهان است و این ذرات دائماً در هوا آزاد هستند. وقتی بیرون هستید، با هر نفس بینی و ریه های خود را با این گرده پر می کنید. ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. اگر کار مهمی ندارید، سعی کنید بیشتر در خانه بمانید یا حداقل ساعاتی را که بیرون می گذرانید محدود کنید. در خانه ماندن یک راه موثر برای جلوگیری از آلرژی بهاری است. به خصوص در روزهای وزش باد و در ساعات اولیه صبح که میزان گرده موجود در هوا به بالاترین حد خود می رسد.

در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنید تا آسیب ناشی از این گرده ها را به حداقل برسانید. علاوه بر این، استفاده از ماسک به عنوان فیلتر از ورود ذرات به سیستم تنفسی شما جلوگیری می کند.

پزشکان توصیه می کنند که همیشه دوش بگیرید، موهای خود را کاملا بشویید و لباس های خود را عوض کنید تا از شر ذرات و گرد و غبار چسبیده به بدن خلاص شوید.

2. داروهای ضد حساسیت مصرف کنید

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که می توانند علائم آلرژی فصلی را کاهش دهند. لوراتادین، ستیریزین و فکسوفنادین نمونه هایی از داروهای بدون نسخه هستند که می توانند برای تسکین عطسه، خارش، آبریزش بینی و چشم استفاده شوند. علاوه بر این، استفاده از “سودافدرین” نیز احتقان بینی را کاهش می دهد.

اگر دارو علائم آلرژی را تسکین ندهد، پزشک ممکن است واکسن ضد حساسیت تجویز کند. این واکسن ها حاوی مقادیر کمی گرده هستند و به بدن در ایجاد مقاومت در برابر آلرژن ها کمک می کنند.

3. اجتناب کنید

اگر سابقه آلرژی بهاری طولانی مدت دارید، توصیه می شود حداقل یک هفته قبل از شروع فصل، قبل از شروع آبریزش چشم و عطسه مداوم، مصرف دارو را شروع کنید. به این ترتیب زمانی که آلرژی عود می کند، اثر دارو بر روی سیستم ایمنی شما خواهد بود و به کاهش علائم کمک می کند.

4. درمان های سنتی را دست کم نگیرید

درمان های طبیعی و سنتی که ساده و در دسترس هستند می توانند علائم آلرژیک را به حداقل برسانند. به عنوان مثال نمک در طب سنتی به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی شناخته می شود. در صورت بروز آلرژی فصلی، غرغره دو بار در روز با آب نمک رقیق شده توصیه می شود. حذف گرد و غبار و ذرات آلرژی زا از دهان.

برخی از داروهای گیاهی نیز به پیشگیری یا کاهش علائم آلرژی کمک می کنند. به عنوان مثال استفاده از روغن بنفشه حساسیت فصلی را نیز برطرف می کند. برای از بین بردن ذرات وارد شده به بدن می توانید هر روز دو قطره روغن بنفشه را داخل بینی خود بریزید یا روغن بنفشه را به شقیقه ها بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. این مطالعه در درمان دردهای مداوم مفید است.

5. این عادات سالم را بپذیرید

در فصل بهار برای جلوگیری از ورود گرده ها به محیط داخلی، بستن پنجره ها ترجیح داده می شود.

به جای پنکه ای که هوا را از بیرون می کشد تا محیط را خنک کند از کولر استفاده کنید.

برای جلوگیری از انتشار و آلودگی ذرات آلرژی زا، کفش های خود را از درب منزل بیرون بیاورید تا از انتشار مواد حساسیت زا در خانه جلوگیری شود.

لباس ها و ملحفه ها را در فضای باز خشک نکنید زیرا امکان جذب گرد و غبار و فرو بردن گرده در الیاف آن وجود دارد.

همچنین توصیه می شود برای کاهش علائم و عوارض آلرژی فصلی سیگار نکشید زیرا سیگار می تواند علائم آلرژی را تشدید کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا