اخبار روز

تنگ لی لی; معنای واقعی بهشت ​​در لرستان (+ تصاویر)

استان لرستان با داشتن جاذبه های طبیعی بی شمار یکی از مهم ترین مقاصد طبیعت گردی در ایران است. شهرستان دورود در این استان با طبیعت بکر و چشمگیر خود عنوان پایتخت طبیعی ایران را به خود اختصاص داده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

به گزارش کجارو، آبشارهای زیبا و جذابی مانند «بیشه پوران»، غار «مانو» و غار شگفت انگیز «وقت ساعت»، تالاب «ازگن» یا «قارون» و «لی لی» از جاذبه های لرستان هستند.

تنگ لی لی یکی از بی نظیرترین جاذبه های دورود است. در این گزارش به معرفی این تنگ نظری می پردازیم.

تانگ لی در کجا قرار دارد؟

در هر گوشه از کشور ما مکان های شگفت انگیزی وجود دارد که شبیه صحنه هایی است که در فیلم ها دیده اید یا در داستان ها شنیده اید. بسیاری از مردم این مکان ها را نمی شناسند و هرگز در مورد آنها نشنیده اند. لی لی یکی از مکان هایی است که شما را شگفت زده خواهد کرد. مکانی رویایی با صخره های مرتفع و تنگه ای باریک که رودخانه ماربره با جریانش آواز دلربایی طبیعت را می نوازد.

لی لی جایی در دل صخره های جامد زاگرس قرار دارد و در طول سال ها بر اثر فرسایش بادی و آبی شکل گرفته است. فرسایش سنگ ها باعث ایجاد سطوح صاف و صیقلی در سنگ ها و ایجاد دیوارهایی با اشکال عجیب و غریب شده است. رودخانه ماربره از گذر خود به آن جان بخشید.

چرایی نامگذاری این رودخانه «ماربره» به گذشته بازمی گردد. می گویند در قدیم این رودخانه را ماربره می گفتند زیرا در این رودخانه مارهای زیادی وجود داشت. در مسیر لی لی، ماربارا برکه ها و برکه های طبیعی را تشکیل می دهد که با آب خنک بهترین مکان برای گذراندن روزهای گرم تابستان و شنا هستند. در فصل بارندگی این حوضچه ها گاهی دو متر عمق دارند.

چگونه به تانگ لی لی بروم؟

تنگ لی لی نیز یکی از آن مکان های دیدنی شهر درود است که در نزدیکی روستای چمنار یکی از دهستان های مرکزی دورود در روستای حشمت آباد قرار دارد و تا روستای سمیرم امتداد ندارد. فاصله این تنگه تا دورود حدود 20 کیلومتر است.

تنگ لی لی; معنای واقعی بهشت ​​در لرستان (+ تصاویر)

برای رفتن به دورود و دیدن این مکان دیدنی باید به روستای چمنار رسید. این روستا در 14 کیلومتری دورود، غرب دریاچه گهر و قله اشترانکوه قرار دارد. این تنگ بین این روستا و روستای سیره یا لاسوره قرار دارد. از چمنار حدود 45 دقیقه و از سیره یک ساعت طول می کشد تا به لی لی برسید.

اگر از خرم آباد به این مکان سفر می کنید، ابتدا باید به دو روستای سیرم و چمنار بروید. این مسیر تقریباً دو ساعت طول می کشد. اما اگر در درود باشید پس از حدود 20 دقیقه رانندگی به روستای چمنار می رسید. در مسیر از مناظر زیبای اطراف جاده لذت ببرید.

چرا به این تنگ لی لی می گویند؟

لی لی نامی است که مردم محلی آن را از دست می دهند. در این منطقه درختان گیلاس وجود دارد که به گیلاس های کوچک لی لی می گویند. به این نام نیز معروف است زیرا پلی به نام سورپیلو در نزدیکی تنگه وجود دارد.

سرگرمی در تانگ لی لی

سفر با قایق: لذت اصلی لی لی قایق سواری و سوار شدن بر آب های تند از میان تنگه است. پس قایق بادی خود را فراموش نکنید.

شنا و عضله سازی: بدون شک وجود استخرهای آبی و مسیر زیبای رودخانه مارباره شما را مجذوب شنای دلپذیر می کند. آب لی لی خنک و سرد است و دلیل آن صخره های بلندی است که جلوی خورشید را گرفته و سایه ایجاد می کند و در نتیجه آب را خنک می کند.

نگاه لی لی را تماشا کنید: اگر شناگر حرفه ای نیستید یا قایق خود را به همراه نیاورده اید، توصیه می کنیم زیبایی لی لی را ببینید. زیرا عبور از تنگه به ​​قایق نیاز دارد و شنا در آن به دلیل جریانات و عمق آب می تواند خطرناک باشد. پس از دیدن مناظر زیبا از آواز پرندگان و موسیقی زیبای طبیعت تنگ لذت ببرید.

تنگ لی لی; معنای واقعی بهشت ​​در لرستان (+ تصاویر)

لازم است بدانید که در داخل تانگ لی لی صخره ای وجود دارد که برای پیمودن آن باید اصول اولیه کوهنوردی را بدانید و حتما تجهیزات کوهنوردی به همراه داشته باشید. نکته دیگر این است که هنگام شنا در حوضچه ها باید بسیار مراقب باشید و مراقب خود باشید زیرا خطر غرق شدن وجود دارد، به خصوص اگر آنها عمیق تر باشند.

بهترین زمان برای بازدید از تانگ لی لی چه زمانی از سال است؟

در هر فصل، تنگه لی لی زیبایی و مناظر چشمگیر خود را دارد. لی لی در بهار سرسبز پر آب است و در فصل گرم تابستان بهترین مکان برای حمام و شنا در آب های خنک آن است. توصیه می کنیم در این دو فصل به این منطقه سفر کنید.

در سفر به تانگ لی لی چه ابزار و وسایلی را به همراه داشته باشیم؟

اگر از این تنگه دیدن کردید، قایق بادی را فراموش نکنید تا لذت تماشای این مکان را چند برابر کنید. از آنجایی که لی لی فقط با پای پیاده قابل دسترسی است، باید کفش مناسب بپوشید. در ضمن اگر به کوهنوردی و کوهنوردی علاقه دارید، وسایل لازم برای این فعالیت ها و ورزش ها را به همراه داشته باشید.

هنگام سفر به تانگ لی لی کجا اقامت کنیم؟

در منطقه Teng Li Li اقامتگاه بوم گردی Teng Li Li وجود دارد که می توانید یک شب را با دوستان و خانواده سپری کنید و پس از یک گشت و گذار فراموش نشدنی در محاصره طبیعت دیدنی لی لی، خاطرات زیبایی بسازید. گزینه دیگر راه اندازی کمپ با اجازه و راهنمایی مردم و چادر زدن در مکانی مناسب است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا