دانستنی ها

برای این افراد استفاده از قابلمه چدنی مشکل ساز می شود.

در انتخاب غذای لازم برای پخت و پز باید به امکان تمیز کردن و شستن غذا توجه شود، زیرا اگر بشقاب از نظر فیزیکی به گونه ای باشد که نتوان آن را به خوبی تمیز کرد، باعث تجمع باکتری ها و میکروب ها می شود که باعث می شود. باعث بیماری روده می شود.

به گزارش ایسنا، مدیر امور مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به انواع ظروف مورد استفاده برای پخت و پز گفت: ظرف مناسب باید ثابت و بادوام باشد اما در استفاده از ظروف چوبی باشد. . برای جلوگیری از خط و خش روی صفحه و برای جلوگیری از آسیب دیدن درب صفحه باید از زیر لیوانی استفاده کرد.

غلامرضا مهشاد با اشاره به انواع ظروف پخت و پز گفت: انواع ظروف در بازار وجود دارد و در این مورد بسته به استفاده از ظروف خاصی موضوع انواع بیماری ها مطرح می شود و مردم باید مراقب باشند. . ایمنی مواد غذایی زیرا بهترین مواد غذایی را می توان با بالاترین هزینه تهیه و عرضه کرد اما ممکن است مشکلاتی در فرآیند پخت ایجاد شود و غذای مصرفی به نوعی سلامت را به خطر بیندازد.

وی افزود: اکنون اطلاعات مردم در مورد کانتینرها کهنه و قدیمی شده است. به عنوان مثال، ممکن است افراد ندانند که تجمع آهن در بدن یا قرار گرفتن در معرض برخی بیماری ها مانند هموکروماتوز می تواند مشکل ساز باشد و اغلب از ظروف چدنی برای پخت و پز افراد مبتلا به این بیماری استفاده نمی شود، زیرا اگر از این ظروف استفاده شود. ، تجمع آهن در بدن در این افراد افزایش می یابد.

در انتخاب ظروف باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: برای انتخاب غذای مورد نیاز برای طبخ غذا باید به امکان نظافت و شستشوی غذا در صورت مناسب بودن غذا توجه شود. به قدری که نمی توان آن را به خوبی تمیز کرد و باعث تجمع باکتری ها و میکروب ها و ایجاد بیماری های روده ای می شود، بنابراین در تهیه غذا باید به نحوه تمیز کردن آن توجه کرد.

مهشاد ادامه داد: یک صفحه مناسب باید یکدست و بادوام باشد، البته برای جلوگیری از خراشیدگی و آسیب به درب صفحه باید از کاردک چوبی هنگام دست زدن به صفحات استفاده کرد.

وی با اشاره به خواص قابلمه های آلومینیومی گفت: آلومینیوم فلزی سبک است و حرارت به سرعت به این دیگ ها منتقل می شود. از طرفی شستن این ظروف بسیار آسان است اما مشکل این ظروف تجمع رسوبات آلومینیوم در بدن است که باعث بروز برخی بیماری ها به ویژه آلزایمر و مشکلات عصبی در کودکان می شود.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: بروز برخی سرطان ها نیز ممکن است به استفاده از این ظروف مربوط باشد.

وی بیان کرد: بنابراین در صورت استفاده از ظروف آلومینیومی نباید فراموش کرد که اگر غذا اسیدی باشد، انتقال آلومینیوم از ظرف به غذا افزایش یافته و باعث بیماری می شود.

مهشاد گفت: در حال حاضر انواعی از ظروف آلومینیومی وارد بازار شده است که زیبایی و شستشوی راحت تری دارند و همچنین دارای روکشی هستند که آلودگی مواد آلومینیومی روی غذا را کاهش می دهد بنابراین اگر قصد پخت و پز دارید از ظروف آلومینیومی استفاده کنید. . باید از ظروف آلومینیومی آنودایز که کاملا مناسب و ماندگارتر هستند استفاده کرد.

گفت: یکی دیگر از غذاهایی که بسیار رایج و پرکاربرد است. یکی این یکی از سالم ترین ظروف است، صفحه ای استیل یا فولاد ضد زنگ است که از آلیاژ آهن، کروم و نیکل ساخته شده است.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این ظرف در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. از طرفی آلیاژ به طور کلی گرما را به همین ترتیب به غذا منتقل می کند و در نتیجه غذای تهیه شده در آنها خوشمزه تر می شود.

وی افزود: هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این قطعات فولاد ضد زنگ به مواد غذایی ختم شده و سلامتی را به خطر می اندازد وجود ندارد. تنها توصیه ما این است که با پخت طولانی مدت یا دمای غیرعادی بالا یا جوشاندن غذاهای اسیدی در این قابلمه ها احتمال افزایش نیکل یا کروم وجود دارد و باید مراقب باشیم زیرا افرادی که به این مواد حساسیت دارند ممکن است آلرژی داشته باشند. بدتر شد.

لزوم استفاده از گلدان های سرامیکی برای تغذیه سالم

مهشاد گفت: از دیگر ظروفی که در بازار بسیار رایج است و برای جوانان مناسب است بشقاب سرامیکی است. اکثرا میگن سرامیک یکی این یکی از سالم ترین ظروف برای پخت و پز است و با سایر ظروف مانند تفلون قابل مقایسه است.

وی افزود: ظروف سرامیکی در دمای بالا مضر نیستند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که صفحات سرامیکی کاملاً سرامیکی نیستند، از فلز ساخته شده اند و با موادی مانند پایه سرامیکی پوشانده شده اند.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: این ظروف عموماً بسیار راحت هستند اما به افرادی که از این ظروف استفاده می کنند توصیه می شود آنها را با دست بشویید.

مهشاد ادامه داد: از دیگر غذاهایی که در بازار به وفور یافت می شود و مورد استقبال قرار می گیرد، بشقاب چدنی است. این ظروف بادوام و آهنی هستند اما استفاده از این ظروف برای افراد کم خون انتخاب خوبی است و جزو سالم ترین ظروف برای پخت و پز می باشد. غذاهای با بافت سفت مانند گوشت در این ظروف بسیار خوب پخته می شوند و در برابر حرارت بالا مقاوم هستند.

اما استفاده از این ظروف برای مبتلایان به هموکروماتوز به دلیل تجمع آهن در بدنشان مشکل ساز می شود و این افراد نباید از این ظروف استفاده کنند.

وی گفت: مردم نیز با استفاده از دیگ های مسی شروع به پخت و پز کردند. این ظروف به راحتی گرما را به غذا منتقل می کنند و کیفیت غذا با استفاده از این ظروف بالا می رود اما نباید فراموش کرد که این ظروف تماماً مسی نیستند و فلزی هستند و فقط روکش مسی دارند.

مهشاد ادامه داد: اگر از ظروف مسی آشپزخانه بیش از حد استفاده شود باعث تجمع مس در کبد می شود و در نتیجه این مشکل در آینده برای فرد مشکل ساز می شود. اگر این ظروف با قلع یا نیکل پوشانده شوند باید مراقب باشیم که این روکش خراب نشود و باعث آزاد شدن بیش از حد مس در غذا و تجمع در بدن نشود زیرا اگر این اتفاق بیفتد مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. برای مردم ظاهر خواهد شد.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: دیگر ظروف مورد استفاده ظروف تفلون است. شستن این ظروف بسیار آسان است و از روغن کمی استفاده می شود، بنابراین این ظروف بسیار محبوب هستند، اما این ظروف برای سلامتی مفید نیستند.

وی ادامه داد: تفلون یک ماده شیمیایی مضر است که باعث ایجاد برخی بیماری ها از جمله سرطان می شود و همچنین با بیماری های ریوی مرتبط است.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: اگر ظرف تفلون بدون روغن را روی گاز قرار دهیم بوی خاصی متصاعد می شود که باعث سرفه و برخی مشکلات در افراد مبتلا به بیماری های تنفسی می شود.

مهشاد گفت: در سال 1392 فرمول تهیه فنجان تفلون کمی تغییر کرده و بهتر شده است، اما گرم کردن بیش از حد این ظروف همچنان بسیار خطرناک است و نمی توان آنها را از نظر پخت جزو سالم ترین ظروف به حساب آورد.

وی افزود: از دیگر ظروف مورد استفاده برای پخت و پز بشقاب های سفالی و سنگی است که استفاده از این ظروف نوستالژیک است. شایان ذکر است لعابی که اغلب در ظروف سفالی ایجاد می شود غیراستاندارد بوده و باعث می شود مقدار زیادی کاتیون که یک ماده خطرناک و سرطان زا است در طی فرآیند پخت وارد غذا شود.

مهشاد ادامه داد: بیشتر رنگ های به کار رفته در بشقاب های سفالی به دلیل مناسب نبودن توصیه نمی شود.

ظروف شیشه ای خوب و بد

مدیر غذا، نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: یکی یکی از بهترین ظروف برای پخت و پز ظروف شیشه ای هستند. این ظروف می توانند دمای بسیار بالایی را تحمل کنند اما باید توجه داشت که باید کمتر از ظروف شیشه ای رنگی استفاده شود یا اصلا استفاده نشود زیرا حرارت زیاد باعث می شود تعدادی یون و فلزات سنگین از این ظروف رنگی خارج شده و وارد غذا شوند. . .

وی افزود: باید مراقب باشیم که این ظروف برآمدگی نداشته باشند، ترک نداشته باشند یا از دمای خیلی گرم به دمای سرد نرسند.

مهشاد گفت: توصیه می شود هرگز از کفگیر فلزی برای پخت و پز استفاده نکنید زیرا استفاده از این وسیله باعث خراشیدگی بشقاب و به خطر افتادن سلامت غذا می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این هنگام پخت در ظرف فلزی باید آن را به ظرف شیشه ای یا ظرف دیگری منتقل کرد و مدت زیادی در ظرف پخت نگذارید. ظروف نچسب یا تفلون و آلومینیومی باید بعد از دو یا سه سال استفاده تعویض شوند، حتی اگر سالم باشند.

مدیر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول توصیه کرد: بهتر است مواد غذایی را بعد از پخت در ظروف فلزی نگهداری نکنید، به خصوص ظروف شیشه ای یا سنگی، مگر اینکه شیشه ای یا سنگی باشند.

وی بیان کرد: به طور کلی بهترین ظروفی که برای پخت و پز استفاده می شود ظروف استیل و پس از آن ظروف شیشه ای است. استاندارد ظروف شیشه ای کاملا خوب است اما این نوع ظروف را نمی توان در جایی استفاده کرد و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا