آشپزیدانستنی ها

تمامی نکات و مراحل تهیه 5 ترشی متنوع و لذیذ بادمجان

ترشی بادمجان لیته با طعمی لذیذ در کنار هر ماده غذایی می‌توانید سرو کنید. این ترشی خوشمزه ترکیب متناسبی از تندی و ترشی دارد.

بادمجان، یکی از میوه های محبوب خانواده بادمجان است. بادمجان مصارف و خواص زیادی دارد که ترشی را درست می کند. یکی از محبوب ترین کاربردها است. بادمجان انواع مختلفی دارد، بادمجان سیاه، بادمجان سفید و بادمجان بنفش از شناخته شده ترین انواع بادمجان هستند.

در این قسمت طرز تهیه انواع ترشی بادمجان را با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این ترشی ها باید بدانید را به صورت مرحله به مرحله گردآوری کرده ایم و در این مطلب با شما در میان می گذاریم، پس با هم همراه باشید.

این 5 ترشی بادمجان خوشمزه و پرطرفدار را درست کنید

1- ترشی مخلوط بادمجان

بادمجان ترشی مخلوط یکی از خوش رنگ ترین  ترشی هاست که می توانید به راحتی در منزل تهیه کنید. انتخاب مواد این ترشی با توجه به ذائقه شما قابل تغییر است.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان مخلوط:

گل کلم ۵۰۰ گرم
کرفس ۲ ساقه
خیار متوسط ۱۰ عدد
هویج متوسط ۵ عدد
سبزی ترشی ۶ قاشق غذاخوری
پیاز ۴ عدد
سیر ۶ بوته
نمک، ادویه ترشی، فلفل، گلپر و سیاه دانه به مقدار لازم

این ترشی یکی از ترشی های آسان و ساده است که در 3 مرحله بسیار ساده تهیه می شود. اولین مرحله این است که مواد خام ترشی را آماده کنید، تمام مواد ترشی را شسته و کاملا خشک کنید، سپس به اندازه های دلخواه برش بزنید. در مرحله دوم ادویه ها را به مخلوط مواد خرد شده اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. مرحله سوم زمان اضافه کردن سرکه و در نهایت انتقال ترشی به ظرف مناسب نگهداری است.

این 5 ترشی بادمجان خوشمزه و پرطرفدار را درست کنید

2- ترشی بادمجان شکم پر

ترشی بادمجان شکم پر یکی از جذاب ترین ترشی ها با بادمجان است و طرفداران زیادی دارد. با مواد اولیه در دسترس و ساده تهیه می شود. بهتر است از بادمجان های کوچک گوشتی استفاده کنید. به این بادمجان ها بادمجان ترشی می گویند و اندازه کوچکی دارند اما اگر این بادمجان ها را در دسترس ندارید می توانید از نوع دیگری از بادمجان استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر:

بادمجان ۳ کیلوگرم
سبزی تازه (گشنیز، نعنا، ترخون و تره) ۱ کیلوگرم
سرکه انگور ۱/۵ لیتر
نمک، ادویه ترشی، فلفل گلپر و سیاه دانه به مقدار دلخواه

اولین مرحله تهیه مواد اولیه داخل بادمجان هاست. سبزیجات معطر را بشویید و خشک کنید و با کمک مخلوط کن یا خردکن خرد کنید. مقداری گلپر و سیاه دانه به سبزیجات اضافه کنید و همه مواد را مخلوط کنید. در مرحله دوم بادمجان ها را خوب شسته و خشک کنید سپس از انتها به وسط برش بزنید.

در مرحله سوم نمک، فلفل، ترشی ادویه را در سرکه حل کرده و در قابلمه مناسبی بریزید و بادمجان ها را در قابلمه بریزید و قابلمه را روی آتش بگذارید. اجازه دهید بادمجان ها به مدت 10 تا 15 دقیقه در سرکه بجوشد. بعد از دفعه قبل آنها را از سرکه خارج کرده و صبر کنید تا خنک شوند. در مرحله چهارم هم زدن سبزی ها، بادمجان ها را داخل شکم قرار دهید و به ظرف های ترشی منتقل کنید.

این 5 ترشی بادمجان خوشمزه و پرطرفدار را درست کنید

3- ترشی بادمجان کبابی گیلانی

این ترشی طعم بی نظیری دارد و یکی از خوشمزه ترین ترشی های بادمجان است.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان کبابی:

بادمجان 1.5 کیلو
سیر 5 حبه
سرکه 1/5 پیمانه
2 عدد گوجه فرنگی
سبزیجات معطر خرد شده 1/5 فنجان
نمک 1 قاشق غذاخوری
سیاه دانه 1 قاشق غذاخوری
4 عدد فلفل تند
1 قاشق چایخوری گلپر آسیاب شده

مواد تشکیل دهنده این ترشی به سلیقه شما قابل تغییر است. در مرحله اول اقدام به تهیه سبزیجات شسته شده، خشک کرده و با کمک مخلوط کن خرد کنید. در مرحله دوم بادمجان های شسته شده را تفت دهید تا کاملا بپزند و پوست آن ها را بگیرید. مرحله سوم، گوجه فرنگی های شسته شده را با همان حرارت بادمجان ها تفت دهید.

در مرحله چهارم گوجه های تفت داده شده را پوست گرفته و با کمک مخلوط کن یا صافی پوره می کنیم. مرحله پنجم: نمک، سیاه دانه، پودر گلپر و سرکه را با هم ترکیب کنید. در مرحله ششم تمام مواد را در ظرفی با هم ترکیب کنید و در مرحله هفتم آن را به ظرف منتقل کنید.

این 5 ترشی بادمجان خوشمزه و پرطرفدار را درست کنید

4- ترشی بادمجان با رب انار

شاید اسم این ترشی را نشنیده باشید. ترشی بادمجان با رب انار طعمی بسیار جذاب و متفاوت دارد که ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان با رب انار:

بادمجان 1 کیلوگرم
سیر 6-7 عدد
رب انار 1 لیوان
سرکه 2 لیوان
زرشک 1/2 پیمانه
نمک 2 قاشق چایخوری

طعم رب انار نقش مهمی در طعم نهایی این ترشی دارد، بنابراین بهتر است از رب انار مرغوب و خوش طعم استفاده کنید. در مرحله اول برای تهیه ترشی بادمجان با رب انار باید به سراغ بادمجان ها رفته و آنها را بشویید و خشک کنید. حالا بادمجان ها را مکعبی خرد کنید. مرحله دوم این است که بادمجان های خرد شده را با کمی سرکه به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کاملا خنک شود.

در مرحله سوم سیرها را بشویید و خرد کنید. مرحله چهارم زمان این است که همه مواد ترشی را با هم ترکیب کنید، همه مواد را خوب مخلوط کنید و در نهایت به شیشه های نگهداری منتقل کنید.

این 5 ترشی بادمجان خوشمزه و پرطرفدار را درست کنید

5- ترشی بادمجان لیته

با هر وعده غذایی می توانید ترشی بادمجان سبک با طعمی بسیار جذاب سرو کنید. این ترشی خوشمزه ترکیبی هماهنگ از تندی و ترشی دارد.

مواد لازم برای تهیه بادمجان ترشی:

بادمجان 1 کیلوگرم
سیر 5 حبه
سرکه 1/2 پیمانه
2 عدد هویج
2 عدد فلفل دلمه ای رنگی
فلفل 3 عدد
تخم گشنیز 1/2 قاشق چایخوری
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری
جعفری و نعنا و ترخون 2 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

مواد تشکیل دهنده این ترشی به سلیقه شما قابل تغییر است. در مرحله اول بادمجان ها را بشویید و خرد کنید تا ترشی بادمجان آماده شود. مرحله دوم این است که بادمجان های خرد شده را با ترکیب آب و سرکه بپزید. در مرحله سوم هویج و کرفس را پوست گرفته و پوره کنید.

در مرحله چهارم زردچوبه و نیمی از مواد خرد شده را به بادمجان ها اضافه کنید و زمان بدهید تا آب آن کاملا تبخیر شود. مرحله پنجم این است که بادمجان ها را با کمک مخلوط کن پوره کنید. در مرحله ششم تمام مواد را با هم ترکیب کرده و به شیشه های نگهداری منتقل کنید.

6- ترشی پوست بادمجان

شاید نام این ترشی را نشنیده باشید، ترشی پوست بادمجان با موادی ساده و در دسترس تهیه می شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی پوست بادمجان:

پوست بادمجان 250 گرم
سرکه 3 لیوان
1/5 فنجان آب
سیر 2-3 حبه
نمک و شکر به میزان لازم

این ترشی طعمی جذاب و رنگ متفاوتی نسبت به سایر ترشی ها دارد. در مرحله اول پوست بادمجان ها را آماده کرده و بشویید و خوب خشک کنید. حالا به سلیقه خود پوست بادمجان ها را خرد کنید. مرحله دوم زمان تهیه سس ترشی است که باید نمک، شکر، سرکه، آب و فلفل را خوب با هم مخلوط کنید.

در مرحله سوم پوست های ترشی را به همراه سسی که در مرحله قبل آماده کردید بجوشانید. مرحله چهارم پس از سرد شدن محتویات ترشی آن ها را به شیشه های نگهداری منتقل کنید.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا