دانستنی ها

آیا ورزش شما را قد بلندتر می کند؟

هورمون رشد در طول روز و شب به سرعت ترشح می شود و برخی از محرک های فیزیولوژیکی می توانند ترشح هورمون رشد را تحریک کنند. دو قوی ترین این محرک ها ورزش و خواب هستند و هورمون رشد در طول زندگی نقش های متفاوتی دارد. از تأثیر آن بر رشد، بازیافت ماهیچه، استخوان و کلاژن گرفته تا تنظیم جنبه های منتخب عملکرد متابولیک، از جمله افزایش متابولیسم چربی و حفظ ترکیب بدنی سالم در آینده، تمرینات قدرتی و هوازی می توانند ترشح هورمون رشد را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. و با افزایش شدت ورزش، ترشح نیز افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا، اگر میزان ورزش بیش از ظرفیت فرد باشد، ابتدا خستگی ورزش را تجربه می کند. متغیرهای تکرار، مدت و شدت، حجم تمرین را تعیین می کنند و در صورت تداوم حجم در طول زمان، فرد وارد مرحله تمرین بیش از حد می شود و تغییرات هورمونی ناشی از آن و کندی رشد رخ می دهد.

از طرفی در برخی از ورزش ها به ویژه ورزش های دارای دسته وزنی یا ورزش های استقامتی و یا در ورزش هایی که زیبایی حرکات، نظر داوران و فرم بدن می تواند در امتیاز دهی تاثیر داشته باشد، ورزشکاران تمایل به کاهش وزن و کاهش وزن دارند. درصد چربی بیشتر بنابراین، ورزشکاران ممکن است کمبود نسبی انرژی را تجربه کنند. این وضعیت ابتدا در ورزشکاران زن به عنوان سه گانه ورزشکاران زن (اختلالات خوردن- آمنوره- پوکی استخوان) معرفی شد و مشاهدات و مطالعات بعدی نشان داد که اثرات کمبود انرژی بسیار فراتر از این مثلث و تغییرات و عوارض هورمونی است. در پسران نیز دیده می شود. به همین دلیل نام آن به سندرم کمبود نسبی انرژی تغییر یافته و بدیهی است که رشد و بلوغ در ورزشکارانی که این مشکل را تجربه می کنند، مختل می شود.

بر اساس این مقاله که توسط لاله حقامی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، آمده است: افرادی که بیش از حد ورزش می کنند و تغذیه کافی ندارند، به جز کمبود نسبی انرژی، مشکلات دیگری را نیز تجربه می کنند. ناشی از کمبود مواد مغذی است و واضح است که کمبود عناصر ریز و درشت مغذی می تواند در رشد اختلال ایجاد کند.

در ورزشکاران در حال رشدی که صفحات رشد آنها باز و فعال است، ضربات مکرر یا ضربات شدید ناگهانی می تواند به این صفحات آسیب برساند و سپس رشد طولی استخوان مختل شود. برخی از فعالیت ها مانند پریدن از ارتفاع زیاد روی سطوح سخت می تواند به صفحات رشد آسیب برساند و سطوح ضربه گیر مانند تشک فرود ضربه را به بدن برنمی گرداند، اما فرود آمدن روی سطوح غیر جاذب باعث بازگشت نیرو به مفاصل می شود. و به صفحات رشد آسیب می رساند.

در بلوغ جسمی، تمرکز عمدتا بر روی هورمون های جنسی است و برای شروع قاعدگی به سطح مشخصی از درصد چربی بدن نیاز است. روغن های بدن حاوی آروماتاز ​​هورمون های جنسی هستند و تبدیل استروئیدهای مردانه را تسریع می کنند. ورزش وزن و درصد چربی بدن را کنترل می کند و از بلوغ زودرس جلوگیری می کند. از آنجایی که صفحات رشد پس از بلوغ بسته می شوند، ممکن است در ابتدا در اوایل نوجوانی نسبت به همسالان خود یک جهش رشد را تجربه کنند، اما در نهایت کوتاهتر خواهند ماند. این مشکلی است که با استفاده از استروئید آنابولیک در دوران نوجوانی رخ می دهد. همانطور که می دانید استروئیدهای آنابولیک در دسته S1 در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند و این داروها علاوه بر اثرات مضر مختلف، باعث بلوغ زودرس و بسته شدن زودرس صفحات رشد در نوجوانی و کوتاهی قد در بزرگسالی می شوند.

بدیهی است برای بلوغ اجتماعی و روانی پیوندهای شکل گرفته در ورزش از یک سو و احساس عزت نفس و اعتماد به نفس ناشی از فعالیت های ورزشی از سوی دیگر موجب تسهیل رشد و بلوغ و تشکیلاتی است. و خانوادگی نگهداری، آموزش مهارت. «نه» گفتن و هدایت ورزشکاران جوان به محیطی عاری از مواد مخدر و دوپینگ یکی از اصول پیشگیری از آسیب های اجتماعی در نوجوانی است و محیط های ورزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا