دانستنی ها

این رب ماهی کنسرو شده و ماهی تن را مصرف نکنید

سعیده شجاعی علی آبادی در خصوص مصرف کنسروهای آماده مانند رب گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو ماهی تن و عوارض کنسرو ماهی تن مطالبی را مطرح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، وی با اشاره به اینکه رب گوجه فرنگی در دسته غذاهای اسیدی قرار می گیرد، افزود: پس از باز شدن درب قوطی، محیط مناسبی برای رشد کپک ایجاد می شود.

شجاعی ادامه داد: کپک ها توانایی تولید سمومی به نام مایکوتوکسین را دارند که اغلب به دلیل مصرف طولانی مدت مواد غذایی آلوده به آنها باعث ایجاد مسمومیت های مزمن می شوند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تشکیل کپک در رب گوجه فرنگی می تواند باعث تشکیل مایکوتوکسین هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و احتمال نفوذ این ترکیبات به قسمت هایی از رب گوجه فرنگی که در آن کپک می زند وجود دارد. قابل مشاهده نیست. توصیه می شود از استفاده از خمیر کپک زده خودداری شود.

وی نشان داد که کنسرو ماهی تن در دسته غذاهای کم اسید قرار دارد و آن را در قوطی کنسرو کرد. به باکتری کلستریدیوم بوتولینوم اجازه رشد می دهد، افزود: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد. اگرچه عقیم سازی تجاری در صنعت در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد انجام می شود، اما احتمال تولید هاگ این باکتری و در نتیجه سموم تقریباً به صفر خواهد رسید، بنابراین امکان نگهداری کنسرو ماهی تن در دمای اتاق وجود خواهد داشت. بدون نیاز به ذخیره سازی محافظ ها

شجاعی ادامه داد: کفایت عملیات حرارتی اعمال شده در صنعت تولید کنسرو تن ماهی، نگرانی از وجود سم در کنسرو ماهی را کاهش داده است، اما همچنان توصیه اکید می شود که کنسرو ماهی را به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف بجوشانید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پرداختن به نگرانی های اصلی در زمینه تولید بوتولیسم، کنسروهای خانگی و غذاهای کم اسید گفت: به دلیل عدم کفایت عملیات حرارتی احتمال تولید سم وجود دارد. در لوازم خانگی

نحوه مصرف کنسرو مانده نیز از دیگر مواردی بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می شود ماهی تن باقیمانده مصرف نشود در غیر این صورت در دمای یخچال (بیشتر از 3 درجه سانتیگراد) و در نهایت سه درجه مصرف شود. دوره ها تا چهار روز نگهداری می شود.

هشدار: از استفاده از قوطی های متورم، دارای سطوح چرب یا نشتی یا ظاهر غیر طبیعی و کف آلود خودداری کنید.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اگر کنسرو دارای مشکلاتی مانند تورم، چرب شدن سطح یا ظاهر غیرعادی است، مراقب باشید آن را دور بریزید، قوطی و محتویات آن را حتما دور بیندازید. جدا از زباله های قابل بازیافت

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا