اخبار روز

آیا طرح شارژ الکترونیکی فجرانه نهایی شده است؟


به گزارش مانیبان، دولت سیزدهم برای ارتقای امنیت غذایی مردم و تاثیر یارانه ها بر سفره های آنها، طرح سه گانه محصولات الکترونیکی، یارانه مادران باردار یا مادران دارای نوزاد در سه دهک درآمدی اول اجرا می شود. و یارانه برای کودکان هفت دهک درآمدی جامعه که نیاز به تغذیه اضافی دارند. آن را در دستور کار قرار داد و اجرا کرد.

هر کدام از این طرح ها به گونه ای تعریف شد که گروه خاصی بتوانند با یارانه، امنیت غذایی خود را ارتقا یا تقویت کنند. طرح فاجرانا یکی یکی دیگر از اقدامات دولت تشویق مردم به خرید مواد غذایی با قیمت های اولیه بود. به گونه ای که سبد غذایی تعریف شده متشکل از 11 مایحتاج اساسی را به قیمت پایه خریداری می کنند.

طرح فجرانه در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه ای با اولویت خانوارهای پایین ترین دهک های جامعه (اول تا هفتم) همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هفدهم. بهمن ماه سال گذشته، شروع و پایان در 17 اردیبهشت ماه ماه (فردا) ادامه دارد. در این طرح اعتبار تشویقی خرید 11 قلم کالایی از طریق کالابرگ از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش یافت و شرط خرید 200 هزار تومانی مبلغ یارانه برای دریافت آن اعتبار حذف شد.

87 نفر از پروژه فجرانه الکترونیک کالابرگ در مرحله اول استقبال کردند

11 قلم کالا شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، شکر و شکر، تخم مرغ و حبوبات و با قیمت 1401 است که تفاوت قیمت با قیمت روز (1402) است. سایت جدید یارانه ارائه شده توسط دولت

در مرحله اول این پروژه که بهمن 1402 آغاز شد، واجدین شرایط با خرید از طریق کاتالوگ الکترونیک در فروشگاه های اعلام شده، 220 هزار تومان یارانه دریافت کردند. در دوره نخست وزیری بیش از 87 درصد مردم از یارانه مضاعف استفاده می کردند. در مرحله بعدی که مربوط به اسفند در این ماه این مشارکت به 75 درصد رسید و دلیل کاهش آن مشارکت مردم در خرید و سفر به نوروز بوده است.

ارتقای امنیت غذایی برای دهک های کم درآمد جامعه

در این مدت استقبال دهک های اول تا سوم جامعه از این طرح به بیش از 88 درصد رسیده است که نشان می دهد دولت سیزدهم هدف خود را که ارتقای امنیت غذایی دهک های کم درآمد است به طور همه جانبه اجرا کرده است . .

بر اساس آخرین آمار مربوط به 52 روز ابتدایی طرح فجران، دولت بیش از 18 میلیارد تومان در قالب یارانه پرداخت کرده و بیش از 60 میلیارد تومان از این طریق به دست مردم رسیده است. هزار میلیارد تومان در 52 روز به سمت سفره غذای مردم راه اندازی شده و در کنار آن تولید ملی سر به فلک کشیده و کارخانه های مواد غذایی نیز توانسته اند تولید خود را افزایش دهند. آمار مربوط به اردیبهشت ماه ماه هنوز اعلام نشده است.

دولت علاوه بر ارتقای امنیت غذایی مردم از این طریق، به هدف دیگری نیز دست یافت. در گذشته، دریافت کنندگان یارانه عادت داشتند که یارانه ها را به صورت نقدی برداشته و آن را صرف چیزهایی غیر از محصولات غذایی کنند. اما با طرح الکترونیک کالابرگ و بعداً طرح تشویقی «فجرانه»، رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم و مغازه‌داران نسبت به خرید اعتباری شکل گرفت تا دولت بتواند به هدف خود یعنی ارتقای امنیت غذایی نزدیک‌تر شود.

آیا طرح کاتالوگ الکترونیکی فجرانه به پایان می رسد؟

از هفدهم اردیبهشت ماه (فردا) این برنامه سه ماهه به پایان می رسد، دولت و بخشداران به دنبال این هستند که آیا می توان یارانه دو برابری 220 هزار تومانی را از راه دیگری پیش برد یا خیر. تاکنون اطلاعاتی در این زمینه ارائه نشده است، اما با توجه به موفقیت پروژه، استقبال مردم، توزیع به موقع مواد غذایی بدون ایجاد صف، رونق صنایع تولید کننده مرتبط با اقلام موجود در سبد غذایی و ارتقای امنیت غذایی مردم، گسترش این طرح تشویقی منتفی نیست. البته با توجه به هزینه هنگفتی که برای دولت ایجاد می کند، قطعا باید بیشتر بررسی کند و بودجه خود را مشخص کند تا این طرح ادامه پیدا کند.

قیمت روز سبد 11 قلمی 743 هزار و 750 تومان است و خانوارهای دهک اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت 1401 را به مبلغ 523 هزار و 300 تومان و مابه التفاوت تا قیمت روز پرداخت کنند. 220 هزار و 450 تومان با اعتبار جدید دولت تامین می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا