اخبار روز

ما مرکز «لباس اردویی» در منطقه شدیم

با تشدید تحریم ها علیه ایران در اوایل سال 2017، دولت واردات پوشاک را مانند بسیاری از اقلام وارداتی دیگر ممنوع کرد. به این ترتیب واردات رسمی به نفع قاچاق کنار گذاشته شد. موضوعی که بارها مورد انتقاد فعالان صنعت نساجی و پوشاک قرار گرفته است.

سیاست شکست خورده در ممنوعیت واردات پوشاک نه تنها ایران را به بستر مناسبی برای قاچاقچیان این کالا تبدیل کرده است. بلکه بر اساس اظهارات اخیر فعالان صنعت پوشاک، ایران به قطب ذخیره سازی منطقه تبدیل شده است.

به گزارش اکو ایران؛ با تشدید تحریم ها علیه ایران در اوایل سال 2017، دولت واردات پوشاک را مانند بسیاری از اقلام وارداتی دیگر ممنوع کرد. به این ترتیب واردات رسمی به نفع قاچاق کنار گذاشته شد. موضوعی که بارها مورد انتقاد فعالان صنعت نساجی و پوشاک قرار گرفته است.

اخیراً نمایندگان بخش خصوصی به چالش های صنعت نساجی و پوشاک در اتاق بازرگانی تهران پرداختند. به گفته فعالان این صنعت، بحث تخصیص و بازگشت ارز صادراتی، قاچاق به ویژه قاچاق پوشاک انباری یکی از بزرگترین چالش های امروز است.

هارویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن تهران گفت: با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، هنوز بلاتکلیفی در همه صنایع وجود دارد. نمی دانیم قیمت ارز در روزها و ماه های آینده چگونه خواهد شد و این بدان معناست که نمی توانیم برای ورود و فعالیت در بازارهای بین المللی برنامه ریزی کنیم. بی ثباتی چند سال اخیر متأسفانه ما را بر آن داشته که از همه بازارهای بین المللی دور بمانیم.

مهدی پورقاضی یکی از اعضای سابق اتاق تهران نیز گفت: آنچه به صنایع آسیب می زند این است که سیاست های پولی، بانکی و ارزی بانک مرکزی و دولت همان سیاست هایی است که سال هاست اعمال می شود. نتایج مشخص است. به عنوان مثال، آنها اصرار دارند که نرخ مبادله ای پایین برای ارز تعیین کنند و از این طریق به افراد و گروه های خاصی ارز ارزان می دهند.

امین مقدم یکی از اعضای هیئت اتاق تهران در این نشست به بیان مشکلات موجود در حوزه انتقال وجه، مبادله ارز و بازگشت ارز صادراتی پرداخت و خواستار رفع آنها شد.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، تراز صنعت نساجی در سال 1402 نسبت به سال قبل سه برابر منفی بوده و این در حالی است که حدود 80 درصد کالاهای ما در کشور تولید می شود.

مسعود شاهبختی، بازرس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: جهش تولید در صنعت نساجی و به طور کلی سایر بخش ها بدون اصلاح سیاست های بانکی ما اتفاق نمی افتد. در حال حاضر بسیاری از کشورها از ما کالا می خواهند اما همکاران ما در این صنعت به دلیل تحریم های بانکی و مسائل ارزی نمی توانند کالا صادر کنند.

سعید جلالی قدیری، دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات صنعت نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از وضعیت موجود گفت: مشکل اول ما توزیع ارز است و مشکل دوم قاچاق است از ارزها و همه، از جمله صرافان و کارگران تسویه، از اجاره های موجود استفاده می کنند.

وی افزود: در بحث قاچاق با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که مخالف آن هستیم. ما اکنون تبدیل به مرکز توزیع انبار در منطقه شده ایم. ما پنج سال است که می‌خواهیم بگوییم قاچاق بد است. ما نباید واردات را ممنوع کنیم و با ممنوعیت واردات مشکل ما حل نمی شود. قدیری تاکید کرد: در صادرات پوشاک و منسوجات مزیت داریم. اما مهم است که با کدام مدل می روید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا