اخبار روز

کدام رژیم غذایی از بیماری جلوگیری می کند؟

محققان دریافته اند که رژیم های غذایی گیاهی خطر ابتلا به اکثر بیماری ها را کاهش می دهد.

به گزارش Heritage، رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه در سال های اخیر به دلیل فواید بالقوه برای سلامتی مورد توجه قرار گرفته اند. تحقیقات گسترده در دو دهه گذشته نشان می دهد که سبک زندگی گیاهخواری ممکن است با بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان مرتبط باشد.

این تحقیق که شامل مروری جامع از 49 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2023 است، بینش جدیدی را در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی بر نتایج درازمدت سلامتی تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌کند.

فواید رژیم گیاهخواری برای سلامتی

نتایج نشان‌دهنده ارتباط آماری قوی بین رژیم‌های گیاه‌خواری و وگان و مدیریت بهتر عوامل خطر مختلف از جمله فشار خون، سطح قند خون و شاخص توده بدنی (BMI) است. به طور خاص، رژیم غذایی گیاهی با خطر کمتر بیماری قلبی ایسکمیک و سرطان دستگاه گوارش و پروستات مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که رژیم های گیاهخواری به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون در زنان باردار را در مقایسه با رژیم های غیر گیاهخواری تغییر نمی دهد. علیرغم این نتایج امیدوارکننده، محققان نسبت به تایید جهانی رژیم غذایی گیاهی برای همه هشدار می دهند.

تفاوت در نتایج بین مطالعات به دلیل تفاوت در ویژگی های رژیم غذایی، جمعیت شناسی شرکت کنندگان و مدت زمان مطالعه است، که نشان می دهد که مزایای کلی رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه باید به وضوح تعریف شود. علاوه بر این، برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری یا وگان ممکن است کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را داشته باشند، که نشان‌دهنده معایب بالقوه‌ای است که باید در نظر گرفته شود.

مطالعه ما اثرات متفاوت رژیم غذایی بدون حیوانات را بر سلامت قلبی عروقی و خطر سرطان ارزیابی می کند و نشان می دهد که چگونه یک رژیم گیاهخواری می تواند برای سلامت انسان مفید باشد. یکی این یکی از موثرترین راهبردهای پیشگیری برای دو بیماری مزمن است که بر سلامت انسان در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

رژیم گیاهخواری و بیماری ها

در حال حاضر، بیماری های قلبی عروقی و سرطان از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان هستند. مطالعات انجام شده بر روی گروه های بزرگ در سراسر جهان چندین عامل خطر قابل تغییر و غیر قابل تغییر را شناسایی کرده اند. محققان توضیح دادند که در این میان، شواهد قوی وجود دارد که رژیم غذایی مهمترین عامل خطر قابل اصلاح است.

رژیم غذایی نامناسب که با مصرف ناکافی میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مشخص می شود، همچنین مصرف بیش از حد گوشت (به ویژه گوشت قرمز و فرآوری شده)، نمک، غلات تصفیه شده و شکر، مرگ و میر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. با گذشت زمان، این عادات غذایی منجر به افزایش نگران کننده مشکلات سلامتی شده است.

این تجزیه و تحلیل یک تصویر کلی مثبت از رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه را ترسیم می کند و آنها را با مزایای سلامتی قابل توجهی مرتبط می کند. با این حال، پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های شناسایی‌شده در مطالعات نیازمند رویکردی ظریف‌تر به توصیه‌های تغذیه‌ای است.

یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه در درجه اول بر روی غذاهای گیاهی متمرکز است، از جمله نه تنها میوه ها و سبزیجات، بلکه آجیل، دانه ها، روغن ها، غلات کامل، حبوبات و لوبیا.

رژیم های غذایی گیاهی نه تنها با کاهش خطر بیماری های جدی برای سلامت انسان مفید هستند، بلکه از نظر زیست محیطی پایدارتر از رژیم های غذایی غنی از محصولات حیوانی هستند زیرا از منابع طبیعی کمتری استفاده می کنند و با آسیب زیست محیطی بسیار کمتری همراه هستند.

نتایج این تحقیق در مجله PLoS ONE منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا