اخبار روز

ستاره ی تاریک؛ یکی یکی از مرموزترین جت های جاسوسی دنیا!/ عکس

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، کمتر هواپیمایی به اندازه لاکهید مارتین SR-72 در صنعت هوانوردی مشهور شده است. این هواپیما این بازی که توسط برخی از طرفداران “Dark Star” نامیده می شود، برای مدت طولانی در حال توسعه بوده است و ظاهراً از سال 2007 بخشی از برنامه Lockheed's Skunk Works بوده است. این گروه مسئولیت تولید برخی از مهم ترین و نمادین ترین محصولات تاریخ لاکهید مارتین را بر عهده داشت.

اما به گفته پدال، با وجود چندین سال توسعه، Darkstar همچنان یک راز باقی مانده است. این پروژه به حدی مخفی مانده است که سوالاتی در مورد وجود یا عدم وجود آن مطرح شده است و به نظر می رسد که لاکهید مارتین نیز علاقه خاصی به انتشار اطلاعات جدید در مورد این جت جاسوسی مافوق صوت ندارد. اما تا آنجا که می دانیم، Darkstar قرار است جایگزین SR-72 Blackbird شود که با وجود بازنشستگی، عنوان سریع ترین جت نظامی جهان را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که تقریبا تمامی اخبار منتشر شده در مورد لاکهید مارتین SR-72 تایید نشده است و البته شایعات زیادی نیز وجود دارد. در زیر می خواهیم به 5 شایعه جذاب و هیجان انگیز درباره این جت مرموز اشاره کنیم.

نام تایید نشده

ستاره ی تاریک؛ یکی یکی از مرموزترین جت های جاسوسی دنیا!/ عکس

با توجه به اینکه روند توسعه SR-72 بسیار طولانی بود، اطلاعات غیر قابل اعتماد زیادی در مورد آن وجود دارد. البته اکران فیلم Top Gun Maverick باعث شد که این جت مرموز دوباره خبرساز شود. صحنه‌های آزمایشی Dark Star از پربیننده‌ترین سکانس‌های این فیلم هستند و اگر آن‌ها را دیده باشید، می‌دانید که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. با نگاهی به واکنش طرفداران به پرواز آزمایشی Dark Star، به راحتی می توان متوجه شد که از زمان انتشار Top Gun Maverick تا چه اندازه درباره این جت جاسوسی صحبت شده است. متاسفانه، اگرچه نام Darkstar برای چنین محصولی بسیار خوب است، اما لاکهید مارتین مخالف است. در مورد نام رسمی هواپیمای مذکور اطلاعاتی به دست نیاورده ایم و موثق ترین خبر در سال 2013 منتشر شده و «پسر پرنده سیاه» نام داشت.

داستان Dark Star در فیلم Top Gun Maverick

ستاره ی تاریک؛ یکی یکی از مرموزترین جت های جاسوسی دنیا!/ عکس

لازم به ذکر است که هواپیمای معروفی که در فیلم تاپ گان ظاهر شد، فقط ستاره دارک نیست، بلکه محصولی مفهومی و تخیلی است که به طور انحصاری برای این فیلم ساخته شده است، هرچند به جرات می توان گفت که برخی از نمونه های پیش تولید با یک بسته تولید شده است. شباهت به این جت جاسوسی مرموز. پیش نمایشی از لاکهید مارتین SR-72. با این حال، برخی از طرفداران فیلم معتقدند که این هواپیما ستاره تاریکی است. در واقع، هواپیمای موجود در فیلم Top Gun توسط همان تیم توسعه SR-72 طراحی شده است، زیرا تیم تولید فیلم Top Gun از نزدیک با لاکهید مارتین همکاری کرده است تا محصول موجود در فیلم را باورپذیر و احساسی کند. ظاهراً سازندگان یک مدل جت در اندازه کامل تولید کردند.

هواپیمای مافوق صوت با سوخت مخصوص

ستاره ی تاریک؛ یکی یکی از مرموزترین جت های جاسوسی دنیا!/عکس

اگرچه ما اطلاعات رسمی در مورد نام، طراحی بیرونی و حداکثر سرعت لاکهید مارتین SR-72 نداریم، فرض می کنیم این جت جاسوسی می تواند سریعتر از سرعت صوت پرواز کند. یکی یکی دیگر از گمانه زنی ها در رسانه ها مربوط به نوع سوخت است به همین دلیل شایعاتی در مورد استفاده از سوخت بسیار خاص منتشر شده است. اگرچه ما نمی دانیم که تیم Skunkworks از چه موتورهایی استفاده می کند، گفته می شود SR-72 به موتورهای توربین سیکل ترکیبی مافوق صوت مجهز است. این نوع طراحی از موتورهای توربوفن همراه با موتورهای رم جت مافوق صوت استفاده می کند که به ستاره تاریک اجازه می دهد به سرعت 5 ماخ و شاید حتی 10 ماخ برسد. یکی یکی از مدیران این شرکت در مصاحبه سال 2013 خود گفت که موتورها احتمالاً از سوخت JP-7 استفاده شده در SR-71 Blackbird استفاده خواهند کرد.

استفاده از مواد پیشرفته در سازه

ستاره ی تاریک؛ یکی یکی از مرموزترین جت های جاسوسی دنیا!/ عکس

اگر صحبت از فناوری های پیشرفته شد، موتور و سوخت تنها برخی از ویژگی های برجسته لاکهید مارتین SR-72 هستند. بر اساس برخی اخبار موجود، تیم توسعه این جت مافوق صوت امیدوار است که طراحی خاص بدنه به دو برابر شدن حداکثر سرعت هواپیما کمک کند. تضمین دوام هواپیما در سرعت های دیوانه وار 6 ماخ و بالاتر یکی این یکی از چالش های اساسی تیم طراحی است و مدیر Skunk Works قبلاً گفته است که هنگام پرواز با سرعت بالای 6 ماخ باید از مواد بسیار خاصی استفاده کنید تا خلبان بتواند در دمای آنجا دوام بیاورد. از آنجایی که Blackbird به عنوان پایه ای برای توسعه Darkstar در نظر گرفته می شود، ما کنجکاو هستیم که ببینیم آیا SR-72 از کامپوزیت های فیبر کربن و فناوری مخفی کاری آن نیز استفاده خواهد کرد یا خیر.

استفاده از سلاح های انقلابی و جدید

ستاره ی تاریک؛ یکی یکی از مرموزترین جت های جاسوسی دنیا!/ عکس

طبق اخبار منتشر شده در مورد استفاده از موتورهای هایپرسونیک، لاکهید مارتین SR-72 شایعه شده از سلاح های مافوق صوت نیز بهره خواهد برد. اگرچه اولویت اصلی در توسعه این جت، قابلیت های جاسوسی و مخفی کاری است، اما Dark Star احتمالا به عنوان یک جت تهاجمی نیز استفاده خواهد شد و به فناوری سلاح های مافوق صوت مجهز خواهد شد. گفته می شود موشک های مافوق صوت پنج برابر سریعتر از صوت حرکت می کنند و این سرعت ها به موشک اجازه می دهد فاصله نیویورک تا پکن را تنها در 1 ساعت و 40 دقیقه طی کند. زمانی که Darkstar به چنین سلاح هایی مجهز شود، می تواند در کمتر از یک ساعت به هر هدفی در این سیاره حمله کند. با این حال، مشخص نیست که آیا چنین سلاح هایی واقعا وجود دارند یا خیر یکی مدیران لاکهید مارتین سال گذشته گفتند که این فناوری نزدیک به خط تولید است. حدود بیست سال است که رسانه ها منتظر دیدن این جت جاسوسی بوده اند، اما ما نمی دانیم که لاکهید مارتین چنین کاری انجام خواهد داد و ممکن است هرگز آن را نبینیم. به غیر از عدم قطعیت در مورد تولید و راه اندازی Dark Star، ما همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد بازه زمانی رسمی پرواز نداریم. در واقع، 23 سال از اولین شایعات در مورد شروع توسعه SR-72 می گذرد، اما ما می توانیم آن را در سال 2030 ببینیم.

227227

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا