دانستنی ها

با گونه های خطرناک قارچ آشنا شوید

سازمان اورژانس کشور نسبت به عوارض استفاده از قارچ در طبیعت هشدار داد.

به گزارش ایسنا، معاونت آموزش و اعتباربخشی اورژانس کشور نسبت به مصرف قارچ های سمی هشدار داد و از مردم و کوهنوردان خواست به هیچ وجه این قارچ ها را مصرف نکنند.

اورژانس کشور چندی پیش اعلام کرد 53 نفر در سه استان کشور بر اثر مصرف قارچ وحشی مسموم شدند و امسال میزان مسمومیت ها نسبت به سال های گذشته 3 برابر شد. در این خصوص نماینده فوریت های کشور به مردم هشدار داد.

دکتر. حسن نوری ساری در مورد قارچ های وحشی گفت: همه ساله در فصل بهار در استان هایی که بارندگی فراوان دارد و خاک آن مرغوب است. قارچ های مختلف به عنوان ماشین رشد می کنند. این قارچ ها را می توان در جنگل ها، دامنه کوه ها، دشت ها و حتی باغ ها دید و امروزه تعداد آنها بسیار زیاد است. در واقع این قارچ ها در هر استانی یافت می شود و قارچ های وحشی تنها در مناطق کویری رشد نمی کنند.

فقط از قارچ های پرورشی استفاده کنید

معاون آموزش و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: قارچ هایی که مانند خودرو در طبیعت رشد می کنند; این قارچ که به “قارچ های وحشی” معروف است، قارچ های غیرقابل خوردن هستند و فقط قارچ های تولید شده در کارخانه ها برای مصرف انسان مناسب هستند.

نوری با اشاره به غیرقابل خوردن این قارچ ها گفت: هیچ انسانی و حتی حیوانی نمی تواند این قارچ ها را مصرف کند زیرا بیشتر آنها سمی هستند. در حالی که برخی از این قارچ ها تنها عوارض جانبی مانند اسهال و حالت تهوع ایجاد می کنند، برخی به شدت سمی هستند و مصرف کننده را می کشند.

وی به کوهنوردان و گردشگران توصیه کرد از قارچ هایی که در طبیعت می بینند استفاده نکنند. آنها را نخورید یا حتی آنها را لمس نکنید زیرا بیشتر این قارچ ها غیرقابل تشخیص هستند.

قارچ های سمی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند

معاون آموزش و اعتباربخشی اورژانس کشور ادامه داد: قارچ سمی متأسفانه با چشم غیرمسلح از قارچ غیرسمی قابل تشخیص نیست. به عبارت دیگر اندازه، رنگ، شکل کلاهک و … که باعث می شود این دو نوع قارچ از یکدیگر متمایز شوند. از آنجایی که چنین ظاهری ندارند، این قارچ ها به هیچ وجه نباید مصرف شوند.

در صورت مسمومیت با قارچ چه باید کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که اگر فرد اشتباهی این قارچ ها را بخورد بهترین کار چیست؟ بهترین روش این است که فرد استفراغ کند تا قارچ به طور کامل از بدن دفع شود و پس از آن مراجعه به مراکز درمانی بسیار مهم است.

عوارض جانبی قارچ موسکاریا چیست؟

وی با اشاره به گونه های قارچی افزود: برخی از قارچ ها مانند قارچ موسکاریا می توانند ترشحات آبکی در بدن ایجاد کنند. به حدی که فرد زیاد عرق می کند. بزاق دهان افزایش می یابد. ترشحات چشم و بینی نیز رخ می دهد. علاوه بر این، مقدار ادرار بیش از حد می شود و این عارضه با دارو قابل درمان است.

مراقب توهم قارچ جادویی باشید

معاون آموزش و اعتباربخشی اورژانس کشور ادامه داد: نوع دیگری از قارچ به نام «قارچ جادویی» توهم زا است. بنابراین می توان از آنها به جای دارو استفاده کرد.

نوری با بیان اینکه این نوع قارچ باعث تغییر شخصیت می شود، گفت. متأسفانه آسیب این قارچ به حدی است که باعث ایجاد تغییراتی در شخصیت فرد می شود. ممکن است اگر یک استاد دانشگاه بسیار آرام و هوشیار این قارچ ها را مصرف کند، شخصیتش در عرض چند ساعت آنقدر تغییر کند که فرزندش را بکشد و تا آخر عمر پشیمان شود.

قارچ آمانیتا و خطر مرگ ناشی از نارسایی کبد

این متخصص فوریت های پزشکی افزود: قارچ دیگری به نام قارچ آمانیتا وجود دارد که باعث اسهال و استفراغ در مصرف کننده می شود. اگر این عوارض بعد از دو ساعت ظاهر شوند، درمان با سرم درمانی انجام می شود.

وی با اشاره به قارچ آمانیتا افزود: اما اگر این عوارض بیش از شش ساعت بعد از مصرف خود را نشان دهد معمولا دو روز طول می کشد و به طور ناگهانی خاتمه می یابد اما باعث نارسایی ناگهانی کبد و مرگ می شود.

در صورت مسمومیت با قارچ با 911 تماس بگیرید

معاون آموزشی و اعتباربخشی اورژانس کشور ادامه داد: اگر علائم این مسمومیت ها بسیار شدید بود؛ شما باید با اورژانس ما تماس بگیرید تا همکاران ما فوراً درمان کنند. در غیر این صورت باید فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

نوری خطاب به مردم بومی و دوستداران طبیعت گفت: تعدادی قارچ سمی توسط مراکز مربوطه شناسایی شده است، اما از آنجایی که هنوز همه قارچ ها شناسایی نشده اند، به مردم هشدار می دهم که فکر نکنند قارچ ها را می شناسند. زیرا بیشتر قارچ های وحشی سمی هستند و از روی ظاهرشان قابل تشخیص نیستند.

وی در پایان از مردم خواست قارچ های وحشی موجود در طبیعت را مصرف نکنند. همچنین در صورت مصرف بلافاصله استفراغ کرده و به بیمارستان مراجعه کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا