دانستنی ها

نحوه درمان آکنه در بزرگسالان

بعد- آکنه در برهه‌ای از زندگی‌شان 95 درصد از مردم بریتانیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر اساس گزارش مؤسسه ملی سلامت و مراقبت عالی، حدود 3 درصد از بزرگسالان بریتانیایی بالای 35 سال به آکنه مبتلا هستند. علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو در پوست مسدود می شوند.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، آکنه در بزرگسالان ممکن است به عنوان یک مشکل جزئی نادیده گرفته شود، اما محققان در مطالعات متعدد دریافته‌اند که افراد مبتلا به آکنه دائماً از نظر ذهنی و روانی در مورد چگونگی مقابله با آن‌ها به چالش کشیده می‌شوند و زخم‌های حاصل می‌توانند اثرات منفی قابل توجهی داشته باشند. این در مورد اعتماد به نفس و عزت نفس یک فرد است. علاوه بر این، وجود کورک می تواند به روابط، کار و کیفیت زندگی افراد آسیب برساند. آیا آکنه چیزی است که یاد می گیرید با آن زندگی کنید یا می توان آن را از بین برد؟

علت آکنه در بزرگسالان چیست؟

آکنه بزرگسالان دلیل ساده ای ندارد. همه آکنه ها، مهم نیست در چه سنی شروع می شوند، چند عاملی هستند. این تعامل بین هورمون ها و غدد چربی در پوست ما است که باعث ایجاد آکنه می شود. از آنجایی که غدد چربی ما در صورت، پشت، سینه و شانه ها بیشترین تراکم را دارند، آکنه در این نواحی ظاهر می شود. دلیل دیگر تعامل هورمون ها و غدد چربی ما با میکروبیوم طبیعی پوست است. افراد مستعد آکنه نوع خاصی از باکتری به نام C. acnes (Cutibacterium acnes) روی پوست خود دارند.

سایر علل آکنه عبارتند از: سابقه خانوادگی آکنه، ترشح هورمون کورتیزول در طول دوره های استرس و اختلالات خواب مرتبط با ترشح سیتوکین های التهابی (پروتئین هایی که رشد سلول های سیستم ایمنی و سلول های خونی را کنترل می کنند).

عوامل هورمونی در بزرگسالی

یکی تغییرات در هورمون‌ها، به‌ویژه آندروژن‌ها مانند تستوسترون، ممکن است علت اصلی آکنه باشد. دی هیدروتستوسترون (هورمون های مردانه که همه ما روی پوست خود داریم). آندروژن ها می توانند باعث شوند که غدد چربی سبوم بیشتری تولید کنند، ماده ای روغنی که از پوست شما در برابر خشکی محافظت می کند، اما تجمع سبوم در منافذ شما می تواند باعث آکنه شود.

بسیاری از افراد از بیماری های تشخیص داده نشده مانند تخمدان پلی کیستیک و سایر عدم تعادل هورمونی رنج می برند که می تواند منجر به آکنه شود. بسیاری از زنان متوجه می شوند که آکنه قبل از دوره قاعدگی بدتر می شود. تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث افزایش قابل توجه آکنه شود. برخی از کنترل های هورمونی می توانند آکنه را تحریک کنند یا برعکس، بروز آن را کاهش دهند.

چرا آکنه در زنان بیشتر از مردان است؟

آکنه نوجوانی در زنان بیشتر از مردان است. نتایج یک مطالعه نشان داد که 5 درصد از زنان و 40 درصد از مردان درجاتی از آکنه صورت داشتند. این به دلیل تغییر در چرخه های قاعدگی زنان و در دوران بارداری، قبل از یائسگی و یائسگی است. این امر باعث می شود زایمان در برابر نوسانات هورمونی آسیب پذیرتر شود.

در طول یائسگی، سطح استروژن کاهش می یابد و هورمون های آندروژن ثابت یا افزایش می یابد. چنین عدم تعادلی می تواند منجر به افزایش تولید روغن و در نتیجه آکنه شود. طبق یک مطالعه در سال 2022 که در مجله بین المللی پوست منتشر شد، آکنه بزرگسالان در زنان در دهه گذشته ده درصد در سراسر جهان افزایش یافته است.

آیا می توانم از آکنه جلوگیری کنم؟

راه‌های پیشگیری از آکنه عبارتند از پیروی از یک روال مراقبت از پوست، از جمله استفاده از محصولات بدون روغن، اجتناب از لایه‌برداری بیش از حد، تعویض منظم روبالشی‌ها و دریافت توصیه‌های مراقبت از پوست.

پیشگیری از آکنه به معنای شناسایی علت زمینه ای است که اغلب تحت تأثیر مرحله زندگی شما قرار می گیرد. طیف وسیعی از علل آکنه وجود دارد، از نوجوانی تا میانسالی و یائسگی. اگرچه جلوگیری از آکنه به طور کامل دشوار است، اما مراقبت خوب از پوست می تواند از بدتر شدن آکنه جلوگیری کند.

گاهی اوقات استفاده از مرطوب کننده های سنگین می تواند منافذ شما را مسدود کند. اگر در مراحل اولیه متوجه جوش‌های سر سفید یا سرسیاه شدید، از پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک، مرطوب‌کننده‌های بدون روغن و سپس صبح‌ها از یک ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید. سپس شب ها پس از استفاده از پاک کننده از رتینول (محصول ویتامین A) و مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید.

اگر پوست شما مستعد لک است، کیلینگ یک روال مهم مراقبت از پوست است. از لایه برداری بیش از حد که می تواند پوست را تحریک کند، خودداری کنید. حتماً روبالشی های خود را مرتباً عوض کنید. زیرا روبالشی ها می توانند کثیفی، روغن و باکتری های عرق بدن را جذب و جمع کنند.

اگر نتایج فوری را مشاهده نکردید، پیروی از روال جدید مراقبت از پوست خود را متوقف نکنید. چرخه پوست شما تقریباً 28 تا 32 روز طول می کشد و قبل از دیدن فواید آن باید چندین چرخه پوستی را طی کنید. همچنین، اگر آکنه شما ادامه پیدا کرد، برای توصیه های شخصی مراقبت از پوست به دنبال کمک حرفه ای باشید. اگر از مراقبت های پوستی استفاده کنید که کاملاً مناسب پوست شما نیست، وضعیت پوست شما بدتر می شود.

تغییرات سبک زندگی لازم برای محافظت از پوست در برابر آکنه عبارتند از: پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و کاهش مصرف برخی از محصولات لبنی یا غذاهای با شاخص گلیسمی بالا.

تغییرات سبک زندگی برای کمک به پیشگیری از چاقی در بزرگسالان شامل یک رژیم غذایی ضد التهابی است که ممکن است شامل میوه ها، سبزیجات، چربی های غیر اشباع، ماهی های چرب امگا 3 و غلات کامل باشد. اما فقط با تغییر رژیم غذایی یا حذف یک غذای خاص نمی توانید از بروز آکنه پیشگیری کنید. همچنین باید سایر عوامل موثر بر آکنه را در نظر بگیرید.

بسیاری از افراد مبتلا به آکنه رژیم غذایی خود را تغییر می دهند و به جای لبنیات از شیر گیاهی استفاده می کنند. با این حال، باید بدانید که هیچ راه حل سریعی وجود ندارد. اینترنت به شما می‌خواهد باور کنید که گلوتن، لبنیات و شکر عوامل بدی هستند و قطع آنها می‌تواند انواع بیماری‌های پوستی را درمان کند، اما این ادعا نادرست است زیرا کاهش چندعاملی شکل‌گیری آکنه را در نظر نمی‌گیرد.

با این حال، استثناهایی در این مورد وجود دارد. داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (مانند نان سفید، غلات صبحانه، برنج سفید و سیب‌زمینی) ممکن است باعث ایجاد آکنه در زنان بالغ شوند. از آنجایی که شیر جو دوسر دارای بالاترین شاخص گلیسمی در بین شیرهای گیاهی است، اگر می خواهید از شیر بدون لبنیات استفاده کنید، شیر بادام شیرین نشده یا شیر سویا را انتخاب کنید.

راه های دیگر برای جلوگیری از آکنه

از مصرف برخی مکمل های پروتئینی خودداری کنید. برای جلوگیری از خشک شدن پوست، مقدار زیادی آب بنوشید. از نوشیدن بیش از حد چای و قهوه، که سطح کورتیزول شما را تحریک می کند و تولید سبوم را افزایش می دهد، خودداری کنید. بعد از ورزش سریع دوش بگیرید تا از شر عرق و باکتری خلاص شوید. خانم‌ها باید بدانند که اگر مستعد آکنه هستند، لباس‌های ورزشی تنگ دمای محیط بدن را افزایش می‌دهند، تعریق و انسداد رگ‌های خونی باعث ایجاد لکه‌هایی در سینه و پشت می‌شود.

عوامل محیطی که می توانند باعث ایجاد آکنه شوند عبارتند از: مواد شیمیایی خشن مورد استفاده در محل کار و هوای بسیار خشک، مرطوب یا سرد می تواند باعث ایجاد آکنه شود. برخی از استروئیدها، آندروژن ها و داروهای ضد صرع می توانند آکنه را تحریک کرده و شرایط لازم را فراهم کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش نور مستقیم خورشید باعث افزایش ریزش سلول های مرده روی سطح پوست و مسدود شدن منافذ پوست و در نهایت تبدیل به جوش های سرسیاه و سرسفید می شود.

درمان های خانگی برای آکنه

یک مطالعه نشان داد که روغن جوجوبا می تواند التهاب آکنه را کاهش دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه دیگر، آلوئه ورا ممکن است به درمان آکنه کمک کند. خواص ضد میکروبی روغن درخت چای همچنین می تواند به کاهش تورم، قرمزی و تعداد اسکارهای آکنه کمک کند. اگرچه سرکه سیب برای درمان آکنه استفاده شده است، اما شواهد قوی دال بر اثربخشی آن وجود ندارد. علاوه بر این، صدها سال است که عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی برای درمان لک های پوستی مورد استفاده قرار گرفته است، اما هیچ مدرک قوی برای اثبات اثر عسل بر روی آکنه پوست وجود ندارد.

درمان های پزشکی برای آکنه

درمان های پزشکی برای تسکین آکنه شامل کرم های حاوی آنتی بیوتیک، لیزر درمانی، پاکسازی عمیق، پاکسازی عمیق صورت یا پوست است.

اگر با آکنه مزمن دست و پنجه نرم می کنید، برای درمان پزشکی به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید. اولین نسخه شما کرم های حاوی آنتی بیوتیک خواهد بود. در کنار تغییرات سبک زندگی و روال مراقبت از پوست، چنین نسخه هایی می توانند کمک کننده باشند. با این حال، اگر پوست شما به دو یا چند آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد، روآکوتان احتمالاً داروی قوی تری است که پزشک شما تجویز می کند.

بهترین راه برای درمان آکنه پشت

آکنه بدن مانند سایر آکنه ها نیاز به درمان دارد، اما ممکن است به درمان های فشرده تری مانند آنتی بیوتیک ها نیاز باشد. البته آکنه پشت بدن می تواند افرادی را که قبلاً آکنه روی صورت داشته اند نیز درگیر کند و اگر بیش از یک ناحیه از بدن را درگیر کند، نشانه آن است که باید با پزشک عمومی یا متخصص پوست مشورت کنید. . درمان قوی تر

از آنجایی که پوست پشت بدن بسیار ضخیم تر از پوست صورت است، از نفوذ محصولات مراقبت از پوست جلوگیری می شود و درمان آکنه پشت دشوارتر می شود.

کارشناسان نسبت به آفتاب گرفتن بیش از حد هشدار داده اند زیرا شایع ترین علت سرطان پوست و ملانوم است. ملانوما اغلب در اثر قرار گرفتن متناوب با شدت زیاد خورشید ایجاد می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا