اخبار روز

آیا گرانی بنزین دلیل خرید خودروهای برقی است؟


اگرچه تسلا به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی جهان، در ایالات متحده مستقر است، اما بیشترین تعداد فروش خودروهای الکتریکی در چین رخ داده است. چین آگاه است که سهم عمده ای در آلودگی جهانی دارد و اقداماتی را برای کاهش آن انجام داده است. بنابراین، چین سخت کار می کند تا مردم را به خرید خودروهای برقی به جای استفاده از وسایل نقلیه بنزینی تشویق کند. چین همچنین به دلیل جمعیت زیاد خود بزرگترین مصرف کننده خودروهای الکتریکی است.

تایید مزایای آب و هوایی وسایل نقلیه الکتریکی

برای دستیابی به حفاظت بیشتر از آب و هوا در حمل و نقل، سهم بازار خودروهای الکتریکی باید به سرعت افزایش یابد. وسایل نقلیه نه تنها در حین کار، بلکه در زمان تولید و دفع آنها بر محیط زیست و آب و هوا تأثیر می گذارند. بر اساس مطالعه اخیر به سفارش آژانس محیط زیست آلمان، خودروهای برقی ثبت شده در سال 2020 حدود 40 درصد نسبت به خودروهای بنزینی سازگارتر با آب و هوا هستند.

با گسترش سریع تولید انرژی های تجدیدپذیر، این مزیت آب و هوایی برای خودروهای ثبت نامی به حدود 55 درصد در سال 2030 افزایش خواهد یافت. محققان بیان کردند که وسایل نقلیه الکتریکی یک عنصر ضروری در دستیابی به اهداف آب و هوایی در آلمان هستند. برای جذاب‌تر کردن خرید، خودروهایی با آلایندگی کم دی‌اکسید کربن بالاتر باید مشمول هزینه‌های اضافی برای ثبت‌نام‌های جدید در آینده شوند.

اما معایب خودروهای برقی عمدتاً به این دلیل است که برق همچنان از سوخت های فسیلی تولید می شود. در طول انتقال مداوم به یک سیستم برق تجدیدپذیر، این معایب همچنان کاهش خواهد یافت.

تا سال 2050، وسایل نقلیه الکتریکی از نظر تمام اثرات زیست محیطی تجزیه و تحلیل شده، از خودروهای موتور احتراقی جلوتر خواهند بود. به عنوان مثال، خودروهای برقی تقریباً 27 درصد کمتر از خودروهای بنزینی باعث اتروفیکاسیون آب می شوند.

علاوه بر این، حمل و نقل الکتریکی تقاضا و استخراج مواد خام مانند کبالت، نیکل و لیتیوم را افزایش می دهد که برخی از آنها حیاتی هستند. با این حال، عرضه مواد اولیه اولیه را می توان در دراز مدت از طریق بازیافت مناسب کاهش داد. به طور کلی، برای بهره مندی از مزایای آب و هوایی و زیست محیطی وسایل نقلیه الکتریکی، توسعه و گسترش زیرساخت های شارژ ضروری است.

آیا خودروهای برقی گران هستند؟

به طور متوسط، خودروهای برقی هنوز کمی گرانتر از خودروهای بنزینی هستند. دلایل مختلفی برای این وجود دارد. باتری های وسایل نقلیه الکتریکی هنوز نسبتاً گران هستند، خودروهای برقی زیادی در بازار نسبت به نمونه های بنزینی وجود ندارد و بسیاری از خودروهای الکتریکی جدید هستند.

به این دلایل، خودروهای الکتریکی نسبتاً گران هستند، اما با شروع بیشتر شرکت‌ها به تولید خودروهای الکتریکی، گزینه‌های بیشتری در بازار وجود خواهد داشت. این نوع رقابت می تواند به کاهش قیمت خودروهای برقی در آینده کمک کند.

پشت سر سه کشور با تکنولوژی پیشرفته در خودروهای الکتریکی

ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده علیرغم رعایت معیارهای رهبر بودن، در پذیرش خودروهای الکتریکی از همتایان خود عقب مانده اند.

تقریبا از هر پنج خودروی فروخته شده در سال 2023، یکی برقی بود فروش خودروهای الکتریکی در سال 2023 به 14 میلیون دستگاه خواهد رسید که 95 درصد آن در چین، اروپا و ایالات متحده تولید خواهد شد. در حالی که فروش خودروهای الکتریکی در سطح جهانی در حال افزایش است، آنها به طور قابل توجهی تنها در چند بازار عمده متمرکز هستند.

تا سال 2023 تقریباً 14 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی جدید در سراسر جهان ثبت می شود که تعداد کل در جاده ها را به 40 میلیون می رساند. فروش خودروهای برقی در سال 2023 نسبت به سال 2022، 3.5 میلیون خودرو بیشتر بوده که نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش داشته است. این روندها نشان می دهد که رشد در بازار خودروهای الکتریکی همچنان قوی است. خودروهای برقی با باتری 70 درصد از سهم خودروهای الکتریکی در سال 2023 را به خود اختصاص خواهند داد.

تایلند به عنوان پیشگام خودروهای الکتریکی در آسیای جنوب شرقی

بر اساس تحلیل بلومبرگ از انتقالی که در چهار قاره در حال وقوع است، زمانی که 5 درصد از فروش خودروهای جدید تماماً تغییراتی را تغییر می‌دهند، تماماً برقی هستند.

افزایش تعداد خودروهای برقی به این معنی است که افراد بیشتری آنها را معمولی می دانند، خودروسازان تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در بازار دارند و زیرساخت شارژ در مسیر گسترش است.

چندین کشور در سال گذشته از نقطه عطف به شکلی دیدنی عبور کردند. تایلند به عنوان پیشگام خودروهای الکتریکی آسیای جنوب شرقی ظاهر شد و در سه ماهه اول سال 2023 از آستانه 5 درصد گذشت و سپس در سه ماهه آخر تقریباً به 13 درصد از فروش خودروهای جدید رسید.

داستان مشابهی در ترکیه رخ داد، کشوری که یک سال پیش به سختی در رادار پذیرش خودروهای الکتریکی بود. خودروساز ترکی معروف به Tug با عرضه اولین خودروی باتری دار خود، T 10 X، یک SUV که با تسلا مدل Y رقابت می کند، این وضعیت را تغییر داده است. ترکیه در سه ماهه سوم از 5 درصد فراتر رفت و چهارمین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی در اروپا در سه ماهه چهارم بود. ناوگان جهانی خودروهای الکتریکی همچنان در حال رشد است و فروش آن در سال 2024 به 17 میلیون خواهد رسید.

آیا می دانستید که بخش حمل و نقل مسئول 28 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در ایالات متحده است که بیشتر آن از خودروهای سواری ناشی می شود؟ اگر در حال حاضر یک وسیله نقلیه بنزینی سنتی رانندگی می کنید، به یک وسیله نقلیه الکتریکی بروید. یکی این یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ردپای کربن و تأثیر مثبت هر روز بر محیط‌زیست است. اما مزایای خودروهای برقی به مزایای زیست محیطی محدود نمی شود: داشتن و رانندگی خودروهای برقی مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

خودروهای برقی برای محیطی بهتر

یکی یکی از مزایای اصلی خودروهای الکتریکی ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما نادیده گرفتن مزایای زیست محیطی بسیار مهم است. وسایل نقلیه الکتریکی نه تنها در حین استفاده، بلکه در طول چرخه عمر خودرو نسبت به خودروهای بنزینی آلایندگی بسیار کمتری تولید می کنند.

ردپای کربن خودروهای الکتریکی همچنان کاهش خواهد یافت. این امر خودروهای الکتریکی را به ابزاری قدرتمند در مبارزه با تغییرات اقلیمی تبدیل می‌کند که مهم‌تر از همیشه است. علاوه بر این، وسایل نقلیه الکتریکی با آلایندگی صفر می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند، به ویژه برای آسیب پذیرترین جوامعی که به طور نامتناسبی تحت تأثیر انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا هستند.

تحقیقات نشان داده است که وسایل نقلیه الکتریکی حداقل به اندازه خودروهای بنزینی و دیزلی ایمن هستند.

ماشین های برقی ارزان تر و راحت تر از ماشین های بنزینی نگهداری می شوند

با قطعات کمتر، بدون موتور احتراق داخلی، بدون روغن، سایش ترمز کمتر، و قطعاتی که نیاز به تعمیر و نگهداری کم یا بدون نیاز به تعمیر منظم دارند، هزینه نگهداری خودروهای برقی کمتر از همتایان بنزینی خود است. در واقع، صاحبان خودروهای برقی نصف هزینه تعمیر و نگهداری و تعمیرات را نسبت به دارندگان خودروهای بنزینی خرج می کنند. هزینه‌های نگهداری کمتر و نیازهای کمتر می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و سردرد رانندگان خودروهای برقی شود.

نیازی به رفتن به پمپ بنزین یا خرج کردن پول برای بنزین نیست.

چه خوب است که دیگر مجبور نباشیم در هوای گرم تابستان، سرمای یخبندان یا بارندگی هر چند هفته یکبار بیرون از پمپ بنزین کثیف باشیم. با یک ماشین الکتریکی، می‌توانید آن را در یک شب در خانه شارژ کنید (همانطور که هر شب گوشی خود را به برق وصل می‌کنید) و فقط در سفرهای جاده‌ای طولانی‌تر باید آن را متوقف و شارژ کنید. به علاوه، با پرداخت هزینه برق برای وسایل نقلیه الکتریکی به جای بنزین برای وسایل نقلیه گازسوز، می توانید صدها دلار در سال در هزینه سوخت صرفه جویی کنید. در طول عمر وسیله نقلیه، این پس انداز می تواند واقعاً افزایش یابد.

هزینه مالکیت خودروهای برقی کمتر از خودروهای بنزینی است. خودروهای برقی معمولا قیمت برچسب بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. اما بین هزینه‌های سوخت کمتر، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمتر و اعتبارات مالیاتی موجود، کل هزینه داشتن یک خودروی برقی در طول عمر آن کمتر از کل هزینه‌های داشتن یک خودروی بنزینی است. در طول عمر خودرو، دارندگان خودروهای برقی می توانند تا 10000 دلار پس انداز کنند.

با تغییر از یک خودروی بنزینی به یک خودروی الکتریکی، می‌توانید از رشد صنعت خودروهای الکتریکی حمایت کنید و به افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌های خودروهای برقی کمک کنید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا