اخبار روز

آیا مست عشق دسترسی ستارگان ترکیه را به سینمای ایران باز می کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، تمدید مراحل فیلمبرداری و توقف تولید در دوره کووید و همچنین اتفاقات پس از تصمیم تهیه کننده ترکیه ای برای اکران در آن کشور قبل از اکران آن در ایران بود نیز به آرامی پیش می رود نبود.

این فیلم قرار بود چندین بار اکران شود اما هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار یک هفته قبل از انتشار بود که به هفته بعد موکول شد.

اما این همه ماجراهای این فیلم است نبود. علاوه بر انتخاب بازیگران نقش های مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، از بازیگران ترکی چون هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، بنسو سورال، بوران کوزوم، سلما ارگچ، حسام منظور و هالیت ارگنچ نیز استفاده شد. یکی یکی از موضوعاتی بود که خیلی در موردش بحث شد.

حضور بازیگران ترک در فیلم های ایرانی به سال ها قبل برمی گردد. در سال های قبل از انقلاب بازیگران ترک در فیلم های فارسی حضور داشتند. مهمترین و پربارترین آنها جنید ارکین است که در ایران به فخرالدین معروف است. از سال 47 تا 1353 در 16 فیلم و سریال ایرانی ظاهر شد. اولین آنها یوسف و زلیخا و آخرین آنها سریال مزد ترس بود که در سال 1353 پخش شد. علاوه بر او امل سایین خواننده و بازیگر ترکیه ای نیز در چند فیلم ایرانی قبل از انقلاب حضور داشت.

دو دهه پس از انقلاب، ستاره های ترک همچنان در فیلم های ایرانی حضور داشتند. فیلم آدم برفی داوود میرباقری که در سال 1352 ساخته شد، اگرچه بازیگر ترکیه ای نبود اما در تولید فیلم در ترکیه پیشگام بود.

پس از آن فیلم آکواریوم ایرج قدری در دهه 80 در ترکیه فیلمبرداری شد و بعداً در دهه 90 فیلم هایی مانند قنکران فریبرز هاروکان، بوژ به کارگردانی رضا درمیشیان و خطی از واقعیت در ترکیه ساخته شد. فیلمبرداری علی وزیریان. بازیگران ترک در نقش های فرعی و کم اهمیت.

اما از اواخر دهه 90 حضور بازیگران ترکیه ای در فیلم ها و سریال های ایرانی بیش از پیش جدی شد و اکنون این بازیگران ایفای نقش های اصلی و یا حداقل نقش های خیره کننده فیلم های ایرانی را بر عهده دارند. در این دهه فیلم هایی از ماترب، جن زیبا و هولیا با بازیگران ترک به نمایش درآمد.

«جن زیبا» در سال 2017 با بازیگری ترک در نقش اول اکران شد که مخاطبان ایرانی با سریالی که در آن حضور داشت، شناخته شده است. حضور نورگل یشیلچای امیدهای زیادی را برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفقیت آمیز بود. نبود. این فیلم در سال ۱۳۹۶ چیزی بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا عدد جالبی نیست.

«مطرب» ساخته مصطفی کیایی، 1397، داستان خواننده ای قدیمی با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه کار ندارد و پس از سال ها بالاخره این شانس را پیدا می کند که در هفته فرهنگی ایران در ترکیه کنسرت برگزار کند. این فیلم در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت یکی یکی از موفق ترین فیلم های باکس آفیس بود.

مرتضی آتش زمزم در سال 1388 فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الز و هولیا دیکن جلوی دوربین برد که سال گذشته اکران شد و حدود 5 میلیارد تومان فروخت. نوروز دیگر فیلمی بود که سال گذشته در جشنواره فجر به نمایش درآمد و علی بوراک جیلان بازیگر ترکیه ای در آن نقش آفرینی کرد.

حالا مست عشق گروهی از بازیگران ترک را در فیلمی از سینمای ایران قرار داده است. نکته خاص در مورد ماست عشق اما این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و تنها از بازیگران ترک استفاده نشده است. فروش ضعیف فیلم های بازیگران ترک نشان می دهد که صرف حضور آنها نمی تواند دلیلی بر فروش بالای فیلم باشد.

در مورد مست عشق، دلایل زیادی برای گردش مالی 47 میلیاردی وجود دارد که تنها بخشی از آن مربوط به بازی ستاره های ترکیه است. بنابراین آمار فروش بالا را نمی توان انگیزه ای برای ساخت فیلم با بازیگران ترکیه ای دانست، بلکه می تواند آغازی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا