اخبار روز سینما جهان

۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید / از والت دیزنی تا میازاکی

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین – انیمیشن به قدری عرصه گسترده و متنوعی شده است که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفداران آن بر سر تعریف واحدی از چیستی انیمیشن به توافق برسند. این عدم توافق با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی در فرآیند فیلم‌سازی در دو دهه اخیر چندان تعجب‌آور نیست. به عنوان مثال، نمی توان گفت که آواتار جیمز کامرون انیمیشنی است یا لایو اکشن، آسان نیست. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و تمام جزئیات فیلم توسط بازیگران ساخته شده است اما می توانیم با نظر او موافق باشیم. نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل می شوید، تعیین انیمیشن یا نبودن فیلم ها نیز متفاوت خواهد بود.

همشهری نوشت: با این حال هنوز هم به راحتی می توان یک انیمیشن متعارف را از همان اولین صحنه های آن تشخیص داد و تصمیم گرفت که آیا ارزش دیدن دارد یا نه. انیمیشن جذاب به خصوص در دو دهه اخیر با داستانی گرم و جذاب و شخصیت های پر جنب و جوش، نگاه ما به زندگی، مردم و رفتار خودمان را تحت تاثیر قرار می دهد. گویی رنگ ها و شکل ها و حتی چهره های گرافیکی انسان با معصومیت شان راحت تر از فیلم های اکشن زنده همدلی ما را تسهیل می کنند. چقدر طول کشید تا پیرمرد شجاع، وفادار و بامزه آپ را دوست داشته باشید و با او همدردی کنید؟ نوازنده شکست خورده انیمیشن «روح» که نتوانست رویای موسیقایی خود را در زندگی دنبال کند و تنها پس از مرگش در دنیای ارواح جسارت لازم برای تغییر زندگی خود را به دست آورد، چقدر شما را به ریسک کردن و ریسک کردن تشویق کرد. رویاهای خود را دنبال کنید؟ همین چند وقت پیش، چقدر از انیمیشن معمولی «لئو» دیده شد و پیام ساده و کاربردی آن که ماهی را هر وقت از آب بیرون بیاوری تازه است، به دل می نشیند. 8 انیمیشنی که در اینجا معرفی کرده ایم همگی کلاسیک هستند، برخی تجاری و متعارف و برخی غیرتجاری و غیر متعارف که همگی ارزش دیدن را دارند.

بامبی (1945)
کارگردان: دیوید هند

محصول: آمریکا

بچه آهویی که مادرش را از دست داده باید تنها در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقاً مناسب سال 1945 بود که جنگ جهانی دوم به پایان رسید. میلیون‌ها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط جهان مجبور بودند راه زندگی را بدون داشتن راهنما یا بزرگتر بیاموزند و بتوانند فرش خود را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن قدم می گذارد و تجربه کسب می کند، استعاره ای از جوامع جنگ زده است، جایی که خطر در هر گوشه ای در کمین است و بچه آهوی معصوم و زیبایی مانند بامبی به دوستان باهوشی مانند خرگوش تامپر نیاز دارد تا راه ها و آداب و رسوم زندگی در این محیط را بیاموزند. . است.

سیندرلا (1950)
کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لوسک و ویلفرد جکسون

محصول: آمریکا

این داستان اسطوره ای همانقدر که دختران جوان را به صبور و خوش قلب می پذیرند تا شانس در خانه آنها را بزند و به خوشبختی دست یابند، به عقیده فمینیست ها، باورهای نامناسبی را ترویج می کند که باور دختران جوان را نسبت به توانایی های خود ضعیف می کند. با این حال، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا تجسم همه چیزهای خوبی است که یک دختر جوان می تواند آرزو کند. نامادری شریر سیندرلا نیز مظهر تمام نیروهای شرور و شوم است که نمی خواهد زیبایی، خرد و مهارت سیندرلا را باور کند و تنها به حمایت از دختران نالایق خود می اندیشد که استعداد زور زدن دارند.

سیاره شگفت انگیز (1973)
کارگردان: رنه لالوکس

محصول: فرانسه

یک انیمیشن سورئال که تماشای آن یک تجربه منحصر به فرد است و البته اگر اهل چیزهای غیرعادی نباشید، ممکن است آن را دوست نداشته باشید. به غیر از رنه لالو، یکی دیگر از افراد مهم و تاثیرگذار «سیاره شگفت انگیز» رولاند توپور کاریکاتوریست بود که در نگارش فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن نیز ایفای نقش کرد. «سیاره شگفت انگیز» داستان دو نژاد اوم و دراگ است که در سیاره یگام زندگی می کنند. اوم ها به اندازه انسان هستند و توسط دراگ های غول پیکر آبی رنگ تحت فشار قرار می گیرند که با مداخله یک دختر دراگ تغییر می کند. تصاویر این انیمیشن جادویی شبیه به نقاشی های سوررئالیستی است.

8 انیمیشن کلاسیک که باید ببینید / از والت دیزنی تا میازاکی

آکیرا (1988)
کارگردان: Katsuhiro Otomo

محصول: ژاپن

سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده است که گروه های تبهکار شبانه روز در آن با هم می جنگند. علت جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بود که توانایی های خاصی داشت. یکی او آکیرا یکی از اعضای ضعیف گروه های تبهکار را پیدا می کند که قدرت عجیبی دارد، اما آکیرا آن چیزی نیست که او فکر می کرد. اتوموتو گفت که منبع الهام او توکیو دهه 1970 بود، جایی که اعتراضات دانشجویی، دوچرخه سواران، جنبش های سیاسی، گانگسترها و جوانان بی خانمان وجود داشت. کیفیت گرافیکی بالای این انیمیشن یکی یکی از دلایل موفقیت آن بود.

شیر شاه (1994)
کارگردان: راجر آلرز و راب مینکف

محصول: آمریکا

شیر شاه مرده است. زنده باد شیر شاه «شیرشاه» را تقریباً می توان در مرگ شیر پدر و نشستن پسر به جای شیر خلاصه کرد. اما همه چیز به این سادگی نیست. یک شیر پسر باید یک سفر طولانی را طی کند تا شیر شاه شود. این انیمیشن که ممکن است ادای احترام کمپانی دیزنی به دیوید لین، حماسه ساز بزرگ سینما باشد، مناظر باشکوه و حیواناتی را با آرزوی حکومت بر دیگران در داستانی جذاب به تصویر می کشد. این داستان گذر از کودکی به بزرگسالی بچه شیری است که می خواهد راه پدرش را ادامه دهد.

8 انیمیشن کلاسیک که باید ببینید / از والت دیزنی تا میازاکی

داستان اسباب بازی (1995)
کارگردان: جان لستر

محصول: آمریکا

زمانی که اولین قسمت از «داستان اسباب بازی» در سال 1995 منتشر شد، رسانه ها آن را به عنوان اولین انیمیشن تمام رایانه ای تاریخ معرفی کردند که بدون دخالت دستان ماهر انیماتورهای قدیمی تولید شده است. در آن زمان هنوز خبری از فناوری های پیشرفته امروزی نبود نبود و انیمیشن های دو بعدی مانند “شیطان و معشوق” (1991)، “علاءالدین” (1992) و “شیر شاه” (1994) با داستان های جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود به فانتزی هایی جان بخشیدند که هر دو کودک هستند. هوش و ذهن بزرگسالان قابل تحسین بود اما داستان اسباب بازی انقلابی در صنعت انیمیشن ایجاد کرد که یکی یکی از مهمترین دستاوردهای او گسترش مرزهای تخیل بود.

آبی کامل (1997)
کارگردان: ساتوشی کن

محصول: ژاپن

اهمیت این انیمه جذاب را با این داستان توضیح می دهیم: دارن آرنوفسکی کارگردان مشهور آمریکایی برای بازسازی صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیه ای برای یک رویا» به ساتوشی کن 59 هزار دلار پرداخت کرد. بعدها آرنوفسکی قطعاتی از این انیمیشن را در فیلم «قوی سیاه» بازسازی کرد. اینکه کارگردان خلاقی مثل آرنوفسکی تا این حد تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان می دهد که با چه نوع اثری روبرو هستیم. مرموز، هیجان انگیز، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری می شود اما یکی طرفداران او از این تصمیم راضی نیستند.

8 انیمیشن کلاسیک که باید ببینید / از والت دیزنی تا میازاکی

شهر ارواح (2001)
کارگردان: هایائو میازاکی

محصول: ژاپن

بدون شک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپنی تاریخ سینماست و نامش هم ردیف والت دیزنی و جان لاستر است. هر کدام از انیمه های میازاکی را که لمس کنید در لیست بهترین انیمیشن های تاریخ سینما جای دارد. از کیفیت بصری غنی و تخیلی آثارش گرفته تا سبک روایت و موسیقی و هر عاملی که می تواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، او در آثارش به بالاترین سطح رسیده است. «شهر ارواح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری 10 ساله است که سعی دارد پدر و مادرش را که تبدیل به خوک شده اند نجات دهد. اگر این داستان یک خطی برای شما عجیب باشد، خود انیمیشن ذهن شما را به هم خواهد زد.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا