اخبار روز سینما جهان

ماجرای اعتصاب کارگران جشنواره فیلم کن

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، تعدادی از کارگران فرانسوی پیشنهاد برگزاری اعتصاب به نمایندگی از تمامی نیروهای پروژه این جشنواره را مطرح کردند.
به گزارش یورونیوز، گروهی از کارگران پروژه و آزاد که برگزارکننده جشنواره فیلم کن هستند، در اعتراض به شرایط ناپایدار کار و حقوق ناکافی خود، در جریان برگزاری جشنواره فیلم کن هفته آینده فراخوان اعتصاب صادر کردند.

این کارگران به نمایندگی از تمامی نیروهای پروژه برای برگزاری این جشنواره مهم فرانسه پس از پنجاه سال، پیشنهاد برگزاری اعتصاب سراسری برای دوشنبه آینده (24 اردیبهشت ماه) را دادند.

این گروه کارگری اعلام کرده است: هدف از اعتصاب تعطیلی جشنواره یا آسیب رساندن به هیچ یک از فیلم‌هایی است که در کن اکران می‌شوند، بلکه هدف آن «مشکل کردن» روند برگزاری برای رسیدگی به وضعیت این فیلم‌ها است. کارگران توسط صاحبان پروژه و دولت. .

اعتصاب کارگری مذکور برای کن یک اتفاق نادر است. بزرگترین جشنواره فیلم جهان در 76 سال فعالیت خود تنها یک بار (پنجاه سال پیش) تحت تأثیر کنش اجتماعی اعتراضی قرار گرفته است.

در سال 1968، بیست و یکمین دوره جشنواره، به دلیل سرریز تظاهرات معروف جنبش مه 1968 در فرانسه، معترضان با حضور کارگران پروژه کن و با حضور چهره های مشهور سینمایی از جمله ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو. و کلود للوش جشنواره را تحریم کردند و اعتراضی کردند.

اما این بار این کارگران پشت صحنه هستند که نقشی محوری دارند. بیش از 200 نفر از پرسنل جشنواره فیلم کن فرانسه برای پیشبرد اعتصاب در شبکه های اجتماعی به این کمپین پیوستند.

در میان خواسته های این کارگران و کارمندان، آنها از همه کارفرمایان و پیمانکاران جشنواره فیلم می خواهند که به یک قرارداد جمعی پایبند باشند که به پیمانکاران اجازه می دهد ثبات شغلی و امنیت شغلی بیشتری را برای کارگران فراهم کنند.

فرانسه یک سیستم منحصر به فرد دارد که به فریلنسرها در صنعت فیلم و سرگرمی اجازه می دهد تا در دوره های بیکاری از مزایا بهره مند شوند، مشروط بر اینکه تعداد ساعات مشخصی در سال کار کنند. اما به گفته کارگران و کارمندان جشنواره فیلم کن، به دلیل ماهیت شرکت هایی که به عنوان پیمانکار در این جشنواره فعالیت می کنند، این مزایا به تدریج توسط دولت فرانسه حذف شده است.

به گفته این گروه، میزان مزایای پرداختی به کارگران قبلاً توسط دولت به نصف کاهش یافته است و انتظار می‌رود که یک فرمان جدید در اول ژوئیه تعداد ساعات کار کارگران موقت را افزایش دهد تا واجد شرایط دریافت مزایا باشند.

این کارگران در بیانیه‌ای اعلام کردند: تغییرات اعمال شده در سال‌های اخیر، کارگران جشنواره‌های فیلم را در موقعیتی نامطمئن قرار می‌دهد که اکثریت ما مجبور به ترک شغل خود می‌شویم و در نتیجه رویدادهایی را که در آن شرکت می‌کنیم به خطر می‌اندازیم.

این گروه می گویند مذاکرات با کارفرمایان و موسسات سینمایی در کشور به بن بست رسیده است و با این وضعیت احتمال وقوع اعتصاب بسیار زیاد است.

برخی از منتقدان و کارگردانان سینما نیز از این کارگران و دست اندرکاران جشنواره حمایت کردند و در بیانیه ای اعلام کردند که اتفاقات رخ داده باید با درایت حل شود و ریشه مشکلات در «اصلاح قانون بیمه بیکاری فرانسه» که اخیراً تغییر کرده است نهفته است. .

جشنواره فیلم کن امسال هفتاد و هفتمین سال خود را سپری می کند که از 14 تا 25 می (تا اوایل اردیبهشت ماه) برگزار می شود. خرداد) در شهر ساحلی کن فرانسه برگزار می شود.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا