اخبار روز

هر 10 روز یک پزشک خودکشی می کند

به گزارش بازتاب آنلاین، این روزها اخبار خودکشی پزشکان بیش از هر زمان دیگری در رسانه ها مطرح شده است. فاصله زمانی این خودکشی ها از ابتدای سال جاری به 10 روز رسیده است و در صورت ادامه این روند تا پایان سال رقم تکان دهنده ای رقم خواهد خورد.

تجارت نیوز در پیامی نوشت: تنها ۴۷ روز از ابتدای سال گذشته و بر اساس آمار رسمی، پنج پزشک خودکشی کرده اند. پرسش اساسی در اینجا این است که چگونه می توان علل وقوع چنین حوادث تلخی را در عرصه زندگی بشری بررسی کرد؟

پیام بی توجهی وزارت بهداشت به این خبر و عدم پاسخگویی وزیر بهداشت و سایر مسئولان در این حوزه چیست؟ چرا نباید این مشکل در شرایط اضطراری بررسی شود؟ چرا در تمام این مدت هیچ یک از مسئولان بهداشتی نسبت به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده اند؟

نکته مهم دیگر این است که این اتفاق در مورد پزشکانی می افتد که معمولاً در مناطق دور افتاده مشغول برنامه ریزی هستند. از سوی دیگر، مشکلات مالی استخدام این پزشکان با مبالغ ناچیز در بیمارستان های دولتی و فشار کاری که به دلیل کمبود نیروی متخصص به این قشر تحمیل می شود، به حدی است که همگی دست به دست هم داده و به جای درگیر کردن این پزشکان جوان، این پزشکان جوان را تشکیل می دهند. مسیر ارتقاء و ترویج مرگ خودساخته

سکوت وزارت بهداشت مایه شرمساری است

سید حسن هاشمی، وزیر سابق بهداشت و درمان، سکوت وزارت بهداشت در این خصوص را مایه شرمساری خواند و گفت: وظیفه وزیر بهداشت و سایر همکارانش است که با کمک به این مشکلات رسیدگی کنند. از جامعه شناسان، روانشناسان و دیگر متخصصان و یافتن راه حل در سریع ترین زمان ممکن برای جلوگیری از این حادثه تکان دهنده.

خودکشی هر انسانی جای تاسف دارد

در این شرایط حتی نمایندگان مجلس نیز از اظهار نظر مستقیم در این مورد اجتناب می کنند. همایون سامعیه نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این زمینه تجارت نیوز وی می گوید: متأسفانه چنین مشکلاتی در طبقات مختلف وجود دارد و خودکشی هر فرد مایه تأسف و تأثر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس بیانیه وزیر بهداشت را نمی‌خواهد، گفت: مجلس در حال رصد این مسائل است، متاسفانه هرگونه اظهارنظر زودهنگام منجر به عوارض می‌شود، بنابراین من شخصا نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم.

سمیه ادامه می دهد: این گونه مشکلات باید ریشه کن و بررسی شود که متاسفانه تعداد این حوادث در حال افزایش است و باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد. مشکل این است که هدف سیاست کلی باید جلوگیری از چنین رویدادهایی باشد.»

این نماینده مجلس درباره اینکه چرا وزیر بهداشت در سخنان خود به مشکلات و کاستی های این حوزه اشاره نمی کند، می گوید: متأسفانه این موضوع در بین اکثر وزرا مطرح بوده و همه بیشتر از پذیرش و رفع مشکلات موجود انجام می دهند. نتایجی وجود دارد که ممکن است چندان صحیح و دقیق نباشد.

آمار رسمی از خودکشی پزشکان وجود ندارد

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار تجارت نیوز وی می گوید: متاسفانه آمار رسمی از خودکشی پزشکان در سال های گذشته رخ نداده است، اما در حال حاضر با کمک فضای مجازی این خبر خیلی سریع منتشر می شود. اما مشکل اینجاست که برخی از این اتفاقات اصلا در فضای مجازی منتشر نمی شود و به همین دلیل نمی توان در مورد آمار موجود نظر موثقی داد.

وی می افزاید: بی توجهی وزارت بهداشت به وضعیت پزشکان جوان و پزشکان پایه یک رویه شده است و در این بین اعتراض این قشر نتیجه ای نداشته و اکنون با وجود سال ها تلاش و آموزش برخی از اینها مردم به جایی رسیده اند که مرگ را به زندگی ترجیح می دهند.

مشکلات وجودی و شرم از عوامل اصلی خودکشی پزشک است

شریفی مقدم ادامه می دهد: دو عامل مهم در بروز چنین حوادث تلخی نقش دارند: یکی مشکلات وجودی و سایر بی احترامی های روسای بیمارستان ها به این پزشکان در کنار بیماران و … فشار کار به حدی است که این افراد از پا می افتند اما وقتی عوامل بیرونی نیز به فرد فشار می آورد تکان دهنده است. همچنین اقدامات انجام می شود.

علل خودکشی در بین پزشکان به گفته خودشان

در روزهای اخیر بسیاری از پزشکان نیز نگران این موضوع بوده اند و موضوع لغو دوره طرح پزشکان و پیراپزشکان، اصلاح نظام آموزش پزشکی و اشتغال مطلوب پزشکان در دوران دانشجویی، آموزش تخصصی و دوره طرح به تعهداتی که با محرومیت از پذیرش دارند مطرح شده است که تقریباً برای تمام فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی اعم از پرستاران و پیراپزشکی ها مرتبط است.

دوری از خانواده، جدایی زوجین در میان افراد متاهل، در این دوران سخت و پر استرس، مشکلات مالی، نداشتن حق کار در جای دیگر و برخورد نه چندان محترمانه با کادر آموزشی و درمانی در برخی بیمارستان ها و… نشان از گستردگی این امر دارد. مشکل، سخت کردن کار باعث افسردگی و خودکشی در میان جوانان نخبه کشور شده است.

۲۳۳۲۱۷

Recent search terms:

  • https://baztabonline com/blog/هر-10-روز-یک-پزشک-خودکشی-می-کند/

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا