دانستنی ها

رژیم های سم زدایی بدن؛ دروغ یا حقیقت؟

این روزها اصطلاح رژیم سم زدایی را زیاد می شنویم و بیشتر مردم در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می کنند. رژیم های سم زدایی اغلب اشتباه گرفته می شوند. به خصوص که بدن ما از زمان ایجادش به سیستم سم زدایی مجهز شده است.

به گزارش سلامت نیوز، درک نحوه عملکرد سم زدایی می تواند به رفع برخی عدم قطعیت ها کمک کند. سم زدایی فرآیندی است که بدن به صورت شبانه روزی با استفاده از مواد مغذی مهم از رژیم غذایی انجام می دهد. این فرآیندی است که سموم را تبدیل می کند تا بتوان آنها را از بدن دفع کرد. آنها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. سمومی که در طی متابولیسم طبیعی در بدن تولید می شوند و در خارج از بدن تولید می شوند و از طریق خوردن، آشامیدن، تنفس و یا جذب از طریق پوست وارد بدن می شوند.

سموم تولید شده در بدن شامل اسید لاکتیک، اوره و مواد زائد میکروب های روده است. سموم خارجی می توانند شامل آفت کش ها، جیوه موجود در غذاهای دریایی، سرب ناشی از اگزوز خودروها و آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو و مواد مخدر یا الکل باشند.

سم زدایی همچنین از فرآیندی استفاده می کند که طی آن داروها متابولیزه و از بدن دفع می شوند. از آنجایی که سموم به طور بالقوه برای سلامت انسان خطرناک هستند، باید از طریق ادرار، مدفوع، تنفس یا تعریق دفع شوند. توانایی هر فرد برای سم زدایی متفاوت است و تحت تأثیر محیط، رژیم غذایی، سبک زندگی، وضعیت سلامتی و عوامل ژنتیکی است. این بدان معنی است که برخی از افراد ممکن است نیاز به سم زدایی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند. اما اگر میزان سمی که فرد در معرض آن قرار می گیرد بیشتر از فرد باشد. از آنجایی که توانایی بدن برای از بین بردن آنها ضعیف می شود، سموم می توانند در سلول های چربی، بافت نرم و استخوان ها ذخیره شوند و تأثیر منفی بر سلامتی بگذارند. به همین دلیل است که از روش هایی استفاده شده است که از توانایی بدن برای سم زدایی حمایت می کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اکثر برنامه‌ها و رژیم‌های سم‌زدایی توصیه می‌کنند غذاهایی را که برخی از افراد به آن‌ها حساس هستند حذف کنید، مانند لبنیات، گلوتن، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و گوشت قرمز. آنها همچنین مصرف بیشتر سبزیجات ارگانیک، میوه ها، غلات کامل بدون گلوتن، آجیل، دانه ها و پروتئین بدون چربی را توصیه می کنند. برنامه های دیگر روزه را توصیه می کنند.

در عین حال، بسیاری از افراد بدون تخصص و دانش ادعا می کنند که متخصص سم زدایی هستند. با این حال، در حال حاضر تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از این روش ها وجود ندارد. علاوه بر این، برنامه‌های سم‌زدایی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است برای برخی افراد (مانند افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، افراد مبتلا به اختلالات خوردن، افرادی که چندین دارو مصرف می‌کنند و زنان باردار یا شیرده) خطراتی ایجاد کند.

راه هایی برای حمایت از سم زدایی طبیعی بدن

سم زدایی نیاز به برنامه سختی ندارد. انجام برخی یا همه موارد زیر می تواند از فرآیند سم زدایی طبیعی بدن شما حمایت کند:

– آب کافی بنوشید.

– روزانه پنج تا نه واحد میوه و سبزی بخورید.

فیبر کافی از سبزیجات، میوه‌ها، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل روزانه دریافت کنید تا به منظم نگه داشتن روده‌هایتان کمک کند.

– مصرف مقادیر کافی پروتئین بدون چربی که برای حفظ سطوح بهینه گلوتاتیون، آنزیم اصلی سم زدایی بدن ضروری است.

– اگر می خواهید از مولتی ویتامین/ مواد معدنی برای پر کردن شکاف های موجود در رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

– از غذاهای تخمیر شده مانند کفیر و ماست برای کمک به سلامت روده استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا