اخبار روز

ربات صنعتی ایرانی با هفت درجه آزادی ساخته شد

متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت رباتی با هفت درجه آزادی شده اند که در خطوط پرکن صنایع پتروشیمی و سیمان کاربرد دارد و می تواند به صورت خودکار محصولات را در کیسه های 50 کیلوگرمی پر کرده و روی تریلر قرار دهد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی خزایی رئیس هیئت مدیره شرکت ماشین سازی البرز پیمان درباره محصولات این شرکت و کاربرد آنها گفت: شرکت ماشین سازی البرز پیمان در دو حوزه فعالیت می کند. یکی یکی از محصولات این شرکت ربات هفت درجه آزادی است که برای آن جایزه علمی دریافت کردیم.

وی یادآور شد: این ربات نمونه خارجی قابل مقایسه ندارد و برای اولین بار در ایران و جهان توسط ما ارتقا یافته است. ربات مذکور در خطوط پرکن صنایع پتروشیمی و سیمان کاربرد دارد و می تواند به صورت خودکار محصولات را در کیسه های 50 کیلوگرمی پر کرده و روی تریلر قرار دهد. این ربات قادر است 20 کیسه را در هر فرآیند پر کند.

خزاعی افزود: علاوه بر این برای اولین بار در کشور بیش از 150 قطعه و تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را طراحی و بومی سازی کرده ایم. به دلیل تحریم ها و شرایط اقتصادی امکان واردات این قطعات وجود نداشت. خوشبختانه تمامی 150 قطعه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نصب و راه اندازی شده و موفقیت آمیز بوده است.

وی در خصوص بزرگترین دستاورد این مجموعه گفت: مهمترین نکته در مجموعه ما اعتماد به دانشجویان و متخصصان ایرانی بود که با حمایت و کمک این افراد توانستیم برای اولین بار این ربات را طراحی و نصب کنیم زمان. این کار بزرگ با همت نخبگان ایرانی انجام شد و نهاد ریاست جمهوری نیز در دانش محوری کمک زیادی به ما کرد.

این فناور تصریح کرد: قیمت تجهیزات این شرکت 15 میلیارد تومان برآورد شده که نمونه خارجی آن 90 میلیارد تومان است. محصول ما دارای خدمات مشتری و پشتیبانی است که شرکت های خارجی ارائه نمی دهند.

خزایی همچنین گفت: در صورت بروز مشکل در عملکرد ربات به راحتی می تواند از خط خارج شده و به صورت دستی به فعالیت خود ادامه دهد تا مشکل برطرف شود. اما برای محصولات شرکت های خارجی، زمان زیادی طول می کشد تا قطعات از خارج به دستشان برسد. این محصول تا حدودی از تبادل ارز نیز جلوگیری کرده است.

وی همچنین با اشاره به میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در این مجموعه بیان کرد: 20 نفر به صورت مستقیم در این شرکت و حدود 60 نفر به صورت غیرمستقیم با ما همکاری می کنند.

این فعال حوزه علمی و فناوری همچنین در خصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی گفت: این مجموعه در حال حاضر نیازمند حمایت های مالی است و در این زمینه از بانک ها می خواهیم با ارائه تسهیلات و تسریع در روند کار با ما همکاری بیشتری داشته باشند. فرآیند استقراض همچنین مایل به حمایت از شرکت در نمایشگاه ها، مطالبه معافیت مالیاتی و اخذ زمین برای توسعه فعالیت هایمان هستیم.

خزاعی خواستار بررسی تدابیری برای جلوگیری از واردات محصولات مشابه محصولات ایرانی شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا