اخبار روز

به سگ های ولگرد غذا ندهید

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی فارس و رئیس مرکز خون بند ناف رویان فارس مشکل سگ های ولگرد را از نظر سلامت، سلامت و ژنتیک انسانی تشریح کرد.

حسین جاوید در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان جهانی، سگ های ولگرد یا سگ های ولگرد یا سگ های ولگرد به سگ هایی اطلاق می شود که تحت مراقبت فرد خاصی نیستند و آزادانه در محیط تردد می کنند.

وی افزود: جمعیتی که بیش از ظرفیت زیستگاه باشد می تواند سلامت انسان و سایر موجودات زنده و همچنین زیستگاه را با خطرات جدی مواجه کند.

جاوید تصریح کرد: در طول تاریخ، بیماری‌های مشترک انسان و دام یا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان همواره تهدید و مشکل بزرگی برای سلامت انسان بوده است و به دلیل زاد و ولد زیاد و شیوع گسترده آن در شهرها، احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزایش می‌یابد.

وی به برخی از بیماری های مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: اولاً بیماری های ویروسی هستند. هاری یک بیماری ویروسی خطرناک است که از طریق نیش و بزاق حیوان آلوده به انسان منتقل می شود. این بیماری به سیستم عصبی مرکزی قربانی حمله می کند و بدون درمان منجر به مرگ حتمی می شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی فارس تصریح کرد: ویروس بعدی دیستمپر است که از طریق تنفس منتقل می شود و باعث سرفه، اسهال، آبریزش بینی و استفراغ می شود.

جاوید با بیان اینکه دسته دوم بیماری های انگلی است، افزود: انگل های خارجی سگ مانند کک، کنه، جرب و مگس باعث انتقال انواع بیماری های ویروسی، باکتریایی و قارچی بین سگ های ولگرد و انسان، سگ های ولگرد و سگ های خانگی و سایر حیوانات می شود.

این محقق فوق دکتری ژنتیک ادامه داد: این انگل ها می توانند علائمی مانند خارش، قرمزی پوست، ریزش مو و ضایعات در نواحی مختلف بدن مانند گوش، آرنج و ساق پا ایجاد کنند.

وی همچنین به انگل های روده ای اشاره کرد و گفت: انگل کریپتوسپوریدیوزیس یک انگل روده ای است که می تواند باعث اسهال شدید و در نهایت مرگ در حیوانات و انسان شود.

جاوید با بیان اینکه از دیگر بیماری ها می توان به تب مالت، هپاتیت و جرب سارکوپتیک اشاره کرد، گفت: از جمله بیماری خطرناک سالک است که با نیش پشه های زمینی سگ های ولگرد به انسان منتقل می شود و می تواند به شکل پوستی و احشایی باشد. بیماری ها این یک انگل خطرناک است.

مدیر مرکز خون بند ناف خبرگزاری فارس گفت: علاوه بر بیماری های منتقل شده توسط سگ های ولگرد که فهرست آنها بسیار طولانی است و تعداد کمی از آنها ذکر شده است، افزایش جمعیت این حیوانات به دلیل دسترسی به آنها است. به غذا و تغذیه توسط انسان آسیب زیادی به سایر گونه های جانوری وارد می کند. در این زمینه به عنوان مثال می توان به تهدید آهو، یوزپلنگ و پرندگان بومی ایران اشاره کرد.

وی افزود: از سوی دیگر جفت گیری سگ های ولگرد با سایر حیوانات مانند گرگ و شغال منجر به پیدایش حیوانات دو راه راه شده که حیات وحش را با خطر جدی مواجه کرده و احتمال سرایت به انسان را افزایش می دهد.

جاوید از جمله راهکارهای مقابله با این حیوانات ولگرد، غذا ندادن، عقیم سازی و حذف آنها از جوامع بشری را برشمرد و گفت: به طور متوسط ​​ماهانه حدود 21 هزار مورد سگ گزیدگی در ایران گزارش می شود.

وی در خاتمه پیشنهاد کرد: برای پیشگیری از این معضل اقداماتی از جمله تصویب قانون جامع مدیریت سگ‌های ولگرد، آموزش و توسعه فرهنگی و بهبود مدیریت پسماند انجام شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا