اخبار روز

9 دلیل پنهان برای “خستگی دائمی” که نمی دانستید

خستگی مداوم در دنیای امروز رایج است. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح بالای اضطراب تنها چیزی نیست که می‌تواند باعث شود در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنیم.

بر اساس گزارش روزیاتو، در بسیاری از موارد عوامل جسمی و نه روانی عامل این مشکل هستند که تشخیص آن آسان نیست.

در زیر در مورد دلایل پنهان خستگی مداوم صحبت می کنیم:

1- مصرف زیاد کافئین

ما تمایل داریم فکر کنیم که قهوه و نوشیدنی های انرژی زا فقط به ما انرژی فوری می دهند و کاملا فراموش می کنیم که انرژی ما بی پایان نیست. به همین دلیل ما بیش از حد به این نوشیدنی ها وابسته می شویم. ممکن است برای مدت کوتاهی احساس خوبی داشته باشیم، اما روز بعد احساس خستگی شدید خواهیم کرد.

علاوه بر این، قهوه تاثیر زیادی بر خواب ما دارد و آن را ضعیف و ناکافی می کند. مصرف زیاد قهوه مستقیماً با بی قراری در شب و افزایش بیدار شدن در نیمه شب و در نتیجه کوتاه تر شدن مدت خواب کلی مرتبط است.

علاوه بر این، برخی از افراد نسبت به اثرات کافئین بر خواب حساسیت بیشتری دارند. بنابراین اگر متوجه چنین چیزی شدید، مصرف را کاهش دهید و ببینید که آیا خواب و سطح انرژی شما را بهبود می بخشد یا خیر.

چای سبز همچنین حاوی کافئین است. بنابراین اگر از طرفداران این انرژی‌زای طبیعی‌تر هستید، باید بررسی کنید که آیا واقعاً برای سلامتی شما مفید است یا خیر. نوشیدن یک فنجان چای در روز هیچ اشکالی ندارد، اما مضرات نوشیدن بیش از حد ممکن است بیشتر از فواید آن باشد.

2- عدم مصرف آب کافی

آب کافی در بدن برای حفظ سطح انرژی مهم است. با هر کالری که مصرف می کنیم، آب از دست می دهیم. و همه این ضررها باید جایگزین شود. اگر خیلی کم آب بنوشیم، بیشتر و بیشتر احساس خستگی می کنیم و توانایی ما برای تمرکز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در واقع، کم آبی بر کل بدن تأثیر می گذارد، که بر چرخه خواب تأثیر می گذارد و مانند قهوه، چرخه خواب را کوتاه می کند. و علائم این مشکل بسیار شناخته شده است: تشنگی، خستگی، سرگیجه و حتی سردرد.

شاید شنیده باشید که باید هر روز 8 لیوان آب بنوشید. اما همه اینها به وزن، سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی فرد بستگی دارد. اگر احساس خستگی می کنید ابتدا یک لیوان آب بنوشید و مواظب خود باشید خواهید دید که خیلی زود خلق و خوی شما بهتر می شود.

3- کمبود آهن

این مشکل کم خونی را ایجاد می کند که ممکن است دلیل اصلی احساس خستگی شما باشد. کمبود آهن در خون مانع از تولید هموگلوبین کافی در بدن می شود. با این حال، فقط با آزمایش خون می توانید به طور قطعی بگویید. در برخی موارد شدید، کمبود گلبول های قرمز را می توان با رنگ پریدگی پوست نسبت به پوست معمولی تشخیص داد.

اگر برای مدت طولانی احساس خستگی می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. اگر آهن کافی در بدن شما وجود ندارد، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و اسفناج و گوشت بیشتری مصرف کنید. می توانید از مکمل های آهن نیز استفاده کنید.

4- وگان یا گیاهخوار باشید

وگان یا گیاهخوار بودن هیچ اشکالی ندارد. با این حال، ویتامین B12 ضروری فقط در پروتئین حیوانی یافت می شود و کمبود آن می تواند منجر به خستگی شود. پس نزد پزشک بروید و تمام ویتامین های لازم را دریافت کنید تا همیشه انرژی داشته باشید.

5- کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک بیماری بسیار شایع است که زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، هورمونی که متابولیسم بدن را کنترل می کند. به همین دلیل است که وقتی سطح هورمون ها پایین است، ما می توانیم همیشه احساس خستگی، اضافه وزن و احساس سرما کنیم.

لازم به ذکر است که کم کاری تیروئید نیز می تواند در علائم افسردگی نقش داشته باشد. با این حال، یک آزمایش خون ساده می تواند این موضوع را تشخیص دهد و پزشک می تواند دارویی برای کمک به حل مشکل کم کاری تیروئید و بهبود وضعیت شما تجویز کند.

6- آپنه خواب

آپنه خواب یک مشکل مزمن است که می تواند فرد را به طور موقت در هنگام خواب نتواند نفس بکشد. این حالت فقط چند ثانیه طول می کشد اما می تواند چندین بار در طول شب رخ دهد. در بیشتر موارد تنفس فرد با خروپف یا صدایی مشابه به حالت عادی باز می گردد. این مشکل خواب فرد را مختل می کند و در نتیجه باعث ایجاد احساس خواب آلودگی و خستگی در روز بعد می شود.

سایر علائم آپنه خواب عبارتند از: سردرد صبحگاهی، مشکلات حافظه، تمرکز ضعیف و تحریک پذیری. بنابراین اگر می‌دانید که خروپف می‌کنید، از اطرافیانتان بپرسید که آیا متوجه شده‌اند که حتی در هنگام خواب نیز مشکل تنفسی دارید؟ اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید. درمان های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که به بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی شما کمک می کند.

7- عدم تحمل غذایی

بسیاری از افراد از آلرژی غذایی رنج می برند، به خصوص اگر تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری خودایمنی دیگری داشته باشند. شایع ترین آلرژی های غذایی آلرژی به گلوتن، سویا، تخم مرغ، ذرت و آجیل است.

در این صورت می توانید با یک آزمایش خون ساده متوجه شوید که آیا آلرژی دارید یا خیر. یا به سادگی می توانید غذایی را که مشکل ساز می دانید از رژیم غذایی خود حذف کنید. این نه تنها به شما کمک می کند تا سطح انرژی خود را حفظ کنید، بلکه می تواند شما را از سایر عوارض جانبی آلرژی غذایی محافظت کند.

8- نور آبی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی، به خصوص در شب، می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب و سلامت ما داشته باشد. نور آبی از صفحه نمایش تمام وسایل الکترونیکی که ما هر روز با آنها در تعامل هستیم، از تلویزیون و کامپیوتر گرفته تا تلفن همراه و تبلت ساطع می شود.

مانند هر مشکل دیگری، کلید راه حل در حفظ تعادل نهفته است. بنابراین سعی کنید استفاده از وسایل الکترونیکی را تا حد امکان کاهش دهید یا از روشنایی صفحه نمایش خود بکاهید.

با این حال، اگر فکر می‌کنید که ترک تلفن همراه و خواندن کتاب قبل از خواب مشکل را حل می‌کند، بدانید که اشتباه می‌کنید زیرا لامپ‌های معمولی نیز کار می‌کنند. یکی آنها منابع نور آبی در نظر گرفته می شوند. در عوض، سعی کنید از لامپ هایی استفاده کنید که نسبت M/P کمتری دارند. این لامپ ها به اندازه کافی نور تولید می کنند و به چشمان شما فشار نمی آورند.

اگر نمی توانید قبل از خواب استفاده از تلفن خود را متوقف کنید یا از بی خوابی رنج می برید، از عینک مسدود کننده نور آبی استفاده کنید. اگرچه این عینک از شما در برابر اثرات نور آبی محافظت نمی کند، اما قطعا قرار گرفتن در معرض نور آبی را کاهش می دهد.

9- سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن خستگی شدیدی است که بیش از 6 ماه طول می کشد. این مشکل با استراحت از بین نمی رود و اغلب منجر به بدتر شدن عملکرد حرفه ای، تحصیلی یا اجتماعی فرد می شود. و حتی می تواند این احساس را در شما ایجاد کند که همیشه از حال می روید.

تشخیص این مشکل تنها توسط پزشکان امکان پذیر است و اگرچه درمان قطعی وجود ندارد، اما بیشتر علائم را می توان از طریق دارو و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد. در برخی موارد، علائم این مشکل می تواند سال ها ادامه داشته باشد، اما با کمک روش های درمانی، بسیاری از افراد به مرور زمان بهبود می یابند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا