اخبار روز

چه اتفاقی برای زنان در استادیوم ها افتاد که حرف های بی ادبانه ای زدند که زمانی مختص مردان بود؟

به گزارش بازتاب آنلاین، روزنامه هم میهن نوشت: ریشه این مشکل ناسازگاری فرهنگ ورزش با ارزش های سنتی است. این ناهماهنگی به ویژه در ورزش بانوان اهمیت دارد. زنان اساساً جایگاه خود را در سنت اجتماعی ما دارند نبود که می خواهد برای اثبات خود به روی صحنه بیاید و بالاتر از همه ترانه برابری با مردان را بخواند. این سنت الزامات خاص خود را برای رفتار، پوشش و جایگاه زنان مطرح می کرد.

اما زنان در جامعه جدید همه این محدودیت ها را رد می کنند. شاید تعجب کنیم که چرا برخی از زنان از کلمات رکیک با مردان استفاده می کنند. کلماتی که حتی خانم ها به کار نمی برند و معنای منطقی ندارند. علت این پدیده اصرار بر حذف مرزهای تمایز است که به دلیل ایجاد زور، اشکال افراطی و حتی مضحک به خود گرفته است.

یکی دیگر از مشکلات مهم این ساختار، اندیشه حق انحصاری بر امور به ویژه در حوزه فرهنگ در میان صاحبان قدرت است. این تصور باعث شده است که در دستیابی به اهداف فرهنگی کاملاً بی تأثیر باشند. نمونه آن فضای عمومی ورزشگاه ها به ویژه فوتبال است که متاسفانه در کشتی نیز وجود دارد و در سال های اخیر به والیبال و سایر رشته های ورزشی نیز گسترش یافته است.

سیاست زدگی در ورزش، انحصار نسبی در مالکیت تیم های ورزشی، تلاش برای تبدیل ورزش به ابزاری برای پیشبرد اهداف فرهنگی غیر مرتبط با ورزش، عدم مشارکت مردم و دست اندرکاران در امور و مدیریت باشگاه ها و تنظیم مقررات عمومی ورزش. مناطق، همراه با علاقه زیاد به شرکت در مسابقات ورزشی در سطح بین المللی و میل به کسب مدال و افتخار و افتخار. همه اینها منجر به سیاست های متناقض و فضای سردرگم شده در این ورزش شده است که دیر یا زود باید برای آن هزینه کرد.

چنین تضادها و پیچیدگی هایی در بیشتر حوزه های مدیریتی وجود دارد، اما به دلایلی مانند لزوم رعایت منشور المپیک و مقررات انجمن های جهانی؛ در ورزش برجسته و آشکار شده است. زیرا در صورت عدم رعایت قوانین این نهادهای بین المللی، امکان حذف از مجامع ورزشی جهانی وجود دارد و از آنجایی که ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی، رکن مهمی از فعالیت های اوقات فراغت یا هویت سازی در جوامع جدید است آدم تسلیم اخراج می شود، این به یک بحران داخلی تبدیل می شود.

فراموش نکنیم که ایران در مقایسه با کشورهای همتای خود هنوز در زمینه رشد استعدادها در عرصه ورزش حرف های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر این، پربیننده ترین شبکه های تلویزیونی در ایران، شبکه های ورزشی هستند و در غیر این صورت صداوسیما مشتری جدی نخواهد داشت.

مجموعه این وضعیت در ورزش ایران باعث شده است که دولت با چالش های داخلی و خارجی مواجه شود. چالش هایی که با گذشت زمان بدتر می شوند و به تصمیمات عجیبی می انجامند.

هیچ راه حلی جز سیاست گذاری بدون تناقض یا تناقض کم وجود ندارد. ممنوعیت حضور زنان یا مردان در ورزشگاه ها مشکلی را حل نمی کند. قوانین گزارش دهی همچنان بر انجمن های ورزشی تأثیر خواهد گذاشت.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا