اخبار روز

واگذاری «تعیین دستمزد کارگران» به مجلس رد شد

با اعلام سخنگوی دولت و وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی، پیشنهاد واگذاری روند تعیین دستمزد کارگران به مجلس که در هفته‌های اخیر موجب نگرانی کارگران شده بود، رد شد.

به گزارش ایسنا، اسفند وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ماه گذشته در حاشیه جلسه تعیین دستمزد پیشنهاد اصلاح ماده 41 قانون کار و ارائه لایحه مربوطه به مجلس را مطرح کرد و اعلام کرد که به این نتیجه رسیده ایم که با تقدیم لایحه به مجلس باید موارد موضوع مواد 41 و 167 قانون کار روشن شود و مجلس بهترین مرجع برای تصمیم گیری در این زمینه است. می‌خواهیم توضیح دهیم که منظور از بخش‌ها یا تحولات مختلف یا چه مرجع آماری برای تورم است. مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی.

مدتی بعد علی حسین رعیتی فرد، مسئول روابط صنعتی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی ضمن تشریح جزئیات اصلاح ماده ۴۱ قانون کار از تهیه لایحه قانون اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار خبر داد. وی به ایسنا گفت: به عنوان مثال در این ماده که به تعیین حقوق و دستمزد کارکنان می پردازد، شفافیت لازم وجود ندارد. بر اساس تغییرات ایجاد شده در مصوبات دائمی برنامه پنج ساله توسعه، سازمان رسمی آمار کشور به نام مرکز آمار ایران نامگذاری شد، اما همچنان در اصل 41 به بانک مرکزی اشاره شده است که باید در این زمینه تغییر کند. همچنین اصل 41 باید بر اساس شاخص های مشخص و شفاف حقوق و دستمزد تصمیم گیری کند.

در آن زمان اتحادیه‌های کارگری مخالفت خود را با پیشنهاد ارجاع روند تعیین دستمزد به مجلس اعلام کردند و گفتند: «ارائه روند تعیین دستمزد به مجلس و تصویب آن در مجلس درست نیست و این خلاف قانون کار و قانون کار است. اصل سه جانبه گرایی، زیرا دستمزد در شورای عالی کار به صورت سه جانبه بین شرکای اجتماعی تعیین می شود.

مقاومت دولت در برابر زیر سوال بردن اصل سه جانبه گرایی در تعیین حقوق کارگران

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت دیروز با بیان اینکه دولت با واگذاری تعیین دستمزد به مجلس مخالف است، گفت: ما کاملا به اصل سه جانبه گرایی اعتقاد داریم. دولت با زیر سوال بردن اصل سه جانبه گرایی مخالف است.

وی با بیان اینکه تامین حقوق کارگران و کارفرمایان منوط به اصل سه جانبه گرایی است، گفت: دولت هیچ طرح و پیش نویس قانونی در این خصوص ندارد و مخالف نقض اصل سه جانبه گرایی و واگذاری آن به شورای اسلامی است.

انصراف از ارسال طرح اصلاحیه اصل 41 به مجلس

همچنین در حاشیه برنامه پاسخگویی به سوالات مردم در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری، سید سلطان مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – از پیشنهاد اصلاح مواد 41 و 167 از سوی وزارت کار خبر داد. قانون کار که در جلسه ای به مناسبت روز کارگر با حضور رئیس جمهور برگزار شد، برخی از نمایندگان و تشکل ها از وی خواستند که اصل 41 به همان شیوه حفظ شود و شورای عالی کار همواره در دستور کار قرار گیرد. حداقل حقوق را تعیین کنید و نباید مسئولیت را به مجلس منتقل کنید. رئیس جمهور تذکری داشت که ما متوجه شدیم و از ارسال لایحه اصلاح اصل 41 منصرف شدیم.

علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط صنعتی، تعاون، کار و امور اجتماعی – در روزهای اخیر در جمع خبرنگاران درباره اصلاح ماده 41 قانون کار گفت: پیشنهاد اصلاح ماده 41 را دادیم زیرا در این مورد اختلاف نظر وجود داشت. از آنجایی که همه حوزه های کاری و تولیدی اعم از کارمندی یا کارفرمایی باید قابل برنامه ریزی باشد، در لایحه قانونی فوق با در نظر گرفتن این موضوع پیشنهاد داده ایم. نمایندگان مجلس از گروه ها و طبقات مختلف هستند و باید وجود داشته باشند. ارتباط بیشتری با جمعیت و همچنین گروه های کارمند و کارفرما داشته باشید. می توانند با اخذ نظر از شرکای اجتماعی حداقل دستمزد را در لایحه بودجه در کمیسیون های تخصصی تعیین کنند. اعضای شورای عالی کار گاهی متهم به طرفداری از یک گروه می شدند و نمایندگان مجلس نیز نظرات خود را داشتند. بر این اساس با توجه به گستردگی کار مجلس، پیشنهاد دادیم که مجلس در این مورد تصمیم بهتری بگیرد.

وی گفت: در این پیشنهاد جلسات حقوق و دستمزد شورای عالی کار و نمایندگان کارگری یا کارفرمایی لغو نشد، بلکه باید از ظرفیت هایی که در مجلس و کمیسیون های تخصصی برای ارتباط قوی تر با مردم و تشکل ها دارند استفاده شود. نظرات شرکای اجتماعی را در نظر بگیرید.

به گزارش ایسنا، علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر در گردهمایی جشنواره قدردانی که با حضور رئیس جمهور و کارگران منتخب برگزار شد، بر اصل سه جانبه گرایی تاکید کرد و گفت: معتقدیم که این امر باید باقی بماند. ایجاد.” بر این اساس باید گفت و گو کنیم و مسیر سه جانبه گرایی را پایه گذاری کنیم. ما نمی گوییم سه جانبه گرایی و شورای عالی کار برای دستمزد تنها راه ممکن است، اما قطعاً شایسته ترین مسیر در بین سایر راه های جایگزین بود. تقویت سه جانبه گرایی تنها راه است و ما از نمایندگان خود در نهادهای سه جانبه حمایت می کنیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا