اخبار روز

چرا رئیسی مسئولیت اعمال خود و دولت خود را بر عهده نمی گیرد؟

روزنامه هم میهن نوشت: اظهارات روز گذشته رئیس قوه قضاییه در خصوص احیای گشت ارشاد شایعات و روایت ها درباره نقش و مسئولیت رئیس جمهور و دولت سیزدهم در این زمینه را تایید کرد.

غلامحسین محن سیاقی در بیانیه خود از دیدار با سید ابراهیم رئیسی در آواخز در سال 1401 پس از فروکش نسبی اعتراضات و ناآرامی های خیابانی خبر داد که طی آن دو طرف بر اجرای موسوم به «قانون عفاف و حجاب» تاکید و بر فعال شدن مجدد آن تاکید کردند. گشت نیروی انتظامی (فرجا).

نکته قابل توجه در اظهارات روز گذشته رئیس قوه قضائیه این است که وی به وضوح رئیس قوه مجریه و دولت را مسئول می داند و نشان می دهد که همکار سابق وی سه سال با شعار و ادعای «مبارزه» قوه قضائیه را ترک کرد. به عنوان منشأ فساد، در رأس دولت قرار گرفته و دستاوردی مانند فساد 3.7 میلیارد دلاری از خود به جای گذاشته است، حتی در این راستا مسئولیتی ندارد که پای تصمیم مشترک درست یا نادرست با رئیس جمهور بایستد. قوه قضائیه برای احیای گشت رهبری و به تعبیر غلامحسین محسنیگی بازی «کی بود، من نبودم» آغاز شده است

البته این سیاست و رویکرد از نظر سیدابراهیم رئیسی تازگی ندارد. اخیراً حسن روحانی، جانشین فعلی وی در جریان این اتفاقات یادآوری کرده است آبان در سال ۱۳۹۷ تصمیم برای افزایش قیمت بنزین تنها درخواست دولت نبود و در جلسه سران سه قوه (با حضور حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف) به تصویب رسید. ). و سپس رهبری حمایت خود را از آن اعلام کردند.

البته رئیسی نه تنها در تلاش است توپ را به زمین دولت قبل یا نهادها و نیروهای خارج از دولت فعلی بزند، بلکه به شعارها و وعده هایی که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1395 و 1400 و در مقابل دولتمردان داده است، می پردازد. دوربینی که از مردم خواست برای تحقق این وعده ها به او رای دهند. او نیز کمترین مسئولیتی را از خود نشان می دهد و پس از سه سال از عمر دولت یا این ادعاها و شعارها را بایگانی کرده یا همچنان مدعی هستند که بازماندگان دولت قبل یا لیبرال ها و نفوذی ها در بدنه اجرایی کشور مانع تحقق آن شده اند. و به این بهانه هر چند ماه یکبار تغییراتی ایجاد کنید و چند کارشناس و مدیر مجرب را پاکسازی و حذف کنید و اندک سمت های باقی مانده را به «تندروها» و «لجام گسیخته ها» بسپارید.

طبیعی است که نتیجه این روند که با نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران و شهرستان‌ها تقویت می‌شود، بیشتر افراط‌گرایی و گاه اعمال خشونت علیه نیروهای مقاومت سیاسی و اجتماعی است. این در روند احیای گشت ارشاد بیش از هر زمان دیگری آشکار می شود.

گفتنی است نه تنها رئیس جمهور و دولت مسئولیت تصمیم خود در پایان سال 1401 و اقدامات وزارت کشور و سایر ارگان های ذیربط را بر عهده نمی گیرند، بلکه شبکه های اجتماعی وابسته به دولت نیز با تبلیغات و فعالیت های خود مسئولیتی ندارند. حملات گسترده ای مانند «ایتا» یا روزنامه های حمایتی مانند «کهان» به جایی رسیده است که اعضای دفتر رهبری تکذیب و تخریب می کنند و حاضر نیستند بپذیرند که عامل اصلی این «بی نظمی ها» دولت و اعضای آن حامیان تندرو هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا