اخبار روز

عدم ارائه رونوشت قرارداد کاری برای کارگران! /مطالعه تأثیرات قانون کار و روش‌های پیشگیری

یکی از مشکلات کارگران واحدهای کاری این است که کارفرما پس از شروع به کار رونوشتی از قرارداد را به کارگر نمی دهد. همیشه این نگرانی برای کارگر وجود دارد که چرا رونوشتی از قرارداد کاری خود را ندارند.

اگرچه در ماده 10 قانون کار در 4 نسخه بر انعقاد قرارداد تاکید شده است، اما در حال حاضر علاوه بر اینکه 96 درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند، شاهد غلبه قراردادهای شفاهی و موقت در بازار کار هستیم.

کارگر کیست؟

با استناد به ماده ۲ قانون کار، کارگر به شخصی گفته می‌شود که به هر نحوی برای کارفرما اعم از مزد، حقوق، مشارکت در سود و سایر مزایا کار می‌کند.

کارفرما کیست؟

با استناد به ماده دوم قانون کار، کارفرما می‌تواند یک شخص حقوقی یا فیزیکی باشد که به درخواست و با اجازه آن، کارگر را به عنوان پرسنل خود استخدام کرده و در ازای انجام کار توافق شده و پرداخت حقوق و دستمزد، او را مشغول به کار نماید. همچنین، مدیران و مسئولان برای اداره کار و تأمین حقوق کارگران مسئولیت دارند و باید به دقت مطابق با قوانین و مقررات، کار را به نحو احسن انجام دهند.

نماینده، کارفرما محسوب می شود و کارفرما، مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر می بندند.

در خصوص شکایت از کارفرما به دلیل عدم انعقاد قرارداد، چنانچه نماینده کارفرما خارج از صلاحیت خود تعهدی بدهد و کارفرما آن را نپذیرد، در مقابل کارفرما مسئول خواهد بود.

در شرایط کنونی جامعه و شرایط وخیم اقتصادی اکثر کارگاه های زیر 5 کارگر از دادن نسخه دوم قرارداد به کارگران خودداری می کنند. به نظر می رسد کارفرمایان می خواهند از شر اخراج کارگر و پرداخت نشدن حقوق آنها خلاص شوند.

از طرفی کارگر باید با این کار موافقت کند. اگر بخواهیم به کارگرانی نگاه کنیم که نسخه دوم قرارداد را ندارند، طبق گزارش های میدانی، بیش از 30 درصد آنها چنین چیزی در دست ندارند و کارفرما می تواند خیلی راحت بدون پرداخت پول عذرخواهی کند.

اگرچه کتبی بودن شرط الزام آور اعتبار قرارداد کار نیست، اما نمی توان حساسیت رابطه کار و آسیب پذیری حقوق کارگر را در این زمینه نادیده گرفت.

در این راستا، با توجه به اصلاحی که به استناد ماده 41 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور در سال 1393 به قانون کار فعلی مرتبط شد، تبصره ای به ماده 7 قانون کار الحاق شد. قانون کار فعلی که می گوید:

قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت تنظیم باید به صورت ویژه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه و به طرفین تحویل شود.

این تاکید قانونی به طور ضمنی مستندسازی قراردادهای کار را حتی با مهلت های بسیار کوتاه ضروری می داند.

به همین ترتیب، هنگام انعقاد قرارداد به صورت کتبی، طبق قانون، باید در چهار نسخه تنظیم شود:

یک نسخه به محل کار ارسال خواهد شد.

نسخه دیگر نزد کارگر می ماند.

یک نسخه در دسترس کارفرما.

آخرین نسخه در اختیار شورای اسلامی کار قرار گرفته است.

در صورتی که کارگاه فاقد شورای اسلامی کار باشد آخرین نسخه به نماینده کارگران یا اتحادیه تحویل داده می شود.

کارشناسان بازار کار می گویند برای حفظ و صیانت از امنیت شغلی باید قراردادهای کاری کتبی منعقد شود. با این حال، قراردادهای کار می تواند شفاهی یا کتبی باشد و هر دو از نظر قانون دارای اعتبار یکسان هستند.

بنابراین چنانچه قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد نشود، آن قرارداد تابع قوانین و مقررات عمومی قانون کار و تامین اجتماعی است، در واقع کارگر می تواند با ارائه مدارک مذکور از کارفرما شکایت کند. اگرچه قراردادی وجود ندارد خودتان را امتحان کنید.

* قراردادها در 4 نسخه تنظیم نشده است

هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره قراردادهای کار می گوید: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در حوزه قراردادها و بسیاری از پرونده ها در شوراهای حل اختلاف مطرح می شود، ارائه قراردادها است. امضا شده توسط کارگران، کارفرمایان؛ اگر ممکن است کارگران بدون اطلاع آن را امضا کرده باشند.

ابوی می گوید: در صورتی که وزارت کار نسبت به اجرای مواد 7 و 10 قانون کار در خصوص قراردادها اقدام کند، بنگاه سفید و مسائل مربوط به اختلافات کارگری و کارفرمایی بر سر قراردادهای کار خود به خود حل می شود.

این مسئول اداره کار کشور می افزاید: اگر دولت به وظیفه خود در زمینه اجرای قانون کار عمل کند، اختلافات بیشتر بین نیروی کار و کارفرما به حداقل می رسد. زمانی که قراردادها مکتوب و شفاف و در 4 نسخه باشد، نیازی به طرح شکایات فراوان در مراجع حل اختلاف نخواهد بود. اما مشکل اینجاست که در حال حاضر تعداد زیادی قرارداد یک طرفه وجود دارد که اغلب توسط کارفرمایان ارائه می شود.

اگرچه وزارت کار در سال‌های اخیر بارها به بحث قراردادها توجه داشته و ممنوعیت قراردادهای سفید امضا و شفاهی طی بخشنامه‌هایی ممنوع شده است، اما موضوع قراردادهای کار، تعاون، فسخ قرارداد، اخراج و موارد دیگر همچنان مطرح است، مرتبط با آن یکی از چالش برانگیزترین موضوعات روابط کار است و در عین حال موارد زیادی در هیأت های حل اختلاف کارفرمایان و کارگران دارد.از طرفی کارگر باید با این کار موافقت کند. اگر بخواهیم به کارگرانی نگاه کنیم که نسخه دوم قرارداد را ندارند، طبق گزارش های میدانی، بیش از 30 درصد آنها چنین چیزی در دست ندارند و کارفرما می تواند خیلی راحت بدون پرداخت پول عذرخواهی کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا