دانستنی ها

پرنده زودرس در مقابل جغد شب؛ آیا واقعا یکی سالم تر از دیگری است؟

آینده وقتی صحبت از برنامه خواب ترجیحی به میان می‌آید، مردم معمولاً به یکی از دو گروه تقسیم می‌شوند: آنها یا پرندگان اولیه هستند یا جغدهای شب، و هر کدام شهرت خاص خود را دارند. در حالی که جوامع اغلب افرادی را که زود از خواب بیدار می شوند ستایش می کنند، جغدهای شب اغلب به عنوان افراد تنبل به تصویر کشیده می شوند.

طبق گزارش فرارو به نقل از یاهو لایف، با این حال، برخلاف تصور رایج، آیا تا دیر وقت بیدار ماندن واقعاً بد است یا افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند، شهرت بدی دارند؟ نتایج تحقیق در این مورد چه می گوید؟

نتایج تحقیقاتی وجود دارد که فواید سلامتی زود بیدار شدن و خوابیدن در زمان مناسب را نشان می دهد. در مطالعه‌ای که بر روی بیش از 5000 نفر انجام شد و نتایج آن در مجله پزشکی و علوم ورزشی اسکاندیناوی در سال 2020 منتشر شد، دستگاه‌های ردیابی فعالیت روی مچ افراد سحرخیز و همچنین افراد سحرخیز قرار داده شد. این یک جغد شب محسوب می شد. محققان دریافتند که افراد سحرخیز یا سحرخیزان در طول روز 60 تا 90 دقیقه بیشتر از همتایان جغد شب خود فعال هستند. لازم به ذکر است که فعالیت بدنی با کاهش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های جدی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

نتیجه یک مطالعه دیگر منتشر شده در JAMA Psychiatry در سال 2021 نشان داد که: خطر افسردگی در پرندگان اولیه کاهش می یابد. برای انجام این مطالعه، محققان دو پایگاه داده ژنتیکی بیش از 800000 بزرگسال را به همراه داده‌های مربوط به تشخیص افسردگی اساسی و زمان خواب و بیدار شدن افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که در سنین اولیه هستند به ازای هر ساعت قبل از رسیدن به نقطه میانی خواب (یعنی وسط چرخه خواب) 23 درصد کمتر در معرض خطر افسردگی اساسی قرار دارند.

نتیجه مطالعه دیگری که در Annals of Internal Medicine در ماه سپتامبر منتشر شد جغد شب بودن با خطر بالاتر دیابت نوع 2 مرتبط است. این مطالعه داده‌های 63676 پرستار 45 تا 62 ساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که افرادی که ترجیح می‌دهند تا دیروقت بیدار بمانند، 54 درصد بیشتر در معرض عادات سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن، کمبود خواب، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب بودند. محققان همچنین دریافتند که جغدهای شب 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

علاوه بر این، پرنده زودرس بودن نیز با طول عمر بیشتر مرتبط است. نتایج مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری در مجله Chronobiology International منتشر شد و نزدیک به 24000 دوقلو را از سال 1981 تا 2018 مورد بررسی قرار داد، بر عادات خواب متمرکز بود. محققان همچنین سوابق مرگ افراد را بررسی کردند و دریافتند که خطر مرگ زودرس در جغدهای شب 9 درصد بیشتر از پرندگان اولیه است، پس از تنظیم برای عواملی مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، توده بدن و مدت زمان خواب.

اما همه اخبار برای جغدهای شب بد نیست. تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند خلاق تر از افرادی هستند که زود به رختخواب می روند.. بر اساس نتایج یک مطالعه دیگر تعیین شده است جغدهای شب نسبت به پرندگان اولیه هوشیاری ذهنی بیشتری دارند در مقایسه با پرندگان اولیه، آنها قبل از خواب سریعتر واکنش نشان می دهند.

چه چیزی تعیین می کند که شما یک پرنده اولیه هستید یا یک جغد شب؟

برنامه خواب ترجیحی شما ممکن است ناشی از ترکیبی از عوامل باشد. این زمان و برنامه مطمئناً بیولوژیکی است، اما می تواند به عاداتی نیز مرتبط باشد، مانند ترجیح یکی از طرفین برای رفتن به رختخواب. کار و زندگی خانوادگی نیز بر مدت خواب تاثیر می گذارد.

جغدهای شب توسط جامعه ناعادلانه قضاوت می شوند

دبلیو کریستوفر وینتر، متخصص مغز و اعصاب و پزشک خواب متخصص در عصب شناسی و طب خواب، به Yahoo! او به لایف گفت: «از اینکه بگویم یک الگوی خواب و بیداری بدتر از دیگری است تردید دارم. من از توهین به جغدهای شب پرهیز می کنم. افرادی هستند که ترجیح می دهند تا دیروقت بیدار بمانند و برای جامعه نیز مفید هستند.

افرادی هم هستند که ترجیح می دهند زود بیدار شوند و به نفع جامعه باشند. خوشحالم که جغدهای شب وجود دارند. افرادی که در بیمارستان هستند با انرژی زیادی در شبانه روز مشکل گشا هستند. اگر در یک پرواز دیرهنگام هستید، می خواهید خلبان هوشیار باشد. همچنین در زندگی 24 ساعته ما جایی برای جغدهای شب وجود دارد.

آیا باید سعی کنید برنامه خواب خود را تنظیم کنید؟

علیرغم نتایج تمام تحقیقات انجام شده برای حمایت از پرندگان اولیه، پزشکان نکته مهم این است که مطمئن شوید هفت ساعت یا بیشتر در شب می خوابید.. در نتیجه، بهتر است بدن شما به جای تلاش برای تغییر آن برنامه، خود را با برنامه ای که با آن راحت تر است وفق دهد. اگر سعی کنید ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوید، خود را خواهید کشت و در عوض ظرفیت بیدار شدن در ساعت 9 صبح را خواهید داشت. تا زمانی که ورزش کنید و غذای سالم بخورید، مشکلی وجود ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا