دانستنی ها

تأثیر ورزش برای کبد چرب غیر الکلی!

آیا ورزش می تواند برای بهبود بیماری کبد چرب مفید است؟

کبد چرب یکی از دلایل اصلی ایجاد نارسایی پیشرفته کبدی (سیروز) و عوارض ناشی از آن محسوب می شود و امروزه کم تحرکی و افزایش کالری دریافتی از عوامل موثر در ایجاد و افزایش شیوع کبد چرب و چاقی و مصرف الکل می باشد. عامل مهم دیگری است. علت کبد چرب

به گزارش ریمینو ایسنا، کبد چرب را می توان به دو دسته تقسیم کرد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی (NAFLD). اولین مداخله ای که در کبد چرب الکلی توصیه می شود ترک الکل است و در کبد چرب غیر الکلی ورزش منظم است و باید بدانیم که کبد چرب ارتباط تنگاتنگی با سایر بیماری های متابولیک، چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی دارد. .

اثرات مفید ورزش در پیشگیری و درمان کبد چرب نشان داده شده است و تقریباً تمام سیستم های تولید کننده کبد چرب شناخته شده با ورزش و افزایش ظرفیت هوازی اصلاح می شوند.

مطالعات نشان داده اند که اجرای یک برنامه ورزشی منظم و متوسط، میزان چربی کبد، استئاتوهپاتیت و فیبروز را کاهش می دهد و عملکرد کبد را بهبود می بخشد، در حالی که ورزش باعث کاهش سرکوب ژن هایی می شود که باعث لیپوژنز و التهاب می شوند و اکسیداسیون چربی و آپوپتوز را در کبد افزایش می دهد. اگرچه بهترین نسخه ورزشی از نظر نوع، شدت، مدت و تکرار تمرین هنوز مشخص نشده است، اما رابطه بین مقدار و پاسخ مشاهده می شود. به عبارت دیگر، با افزایش مقدار (حجم) ورزش، اثر کاهش چربی کبد افزایش می یابد.

هر دو ورزش هوازی و قدرتی در کاهش مقاومت به انسولین، کاهش چربی خون و کاهش چربی کبد (صرف نظر از کاهش وزن) موثر هستند، اما ورزش هوازی اثرات مفیدتری دارد.

تمرینات مقاومتی به طور کلی در افراد مبتلا به کبد چرب که ظرفیت هوازی کمتری دارند لذت بخش تر و قابل قبول تر است و به نظر می رسد یک برنامه هوازی متناوب تاثیر بیشتری در کاهش چربی تاولی و تری گلیسیرید کبد، کاهش التهاب و کاهش مقاومت بدن در برابر انسولین داشته باشد. وجود دارد.

نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی دکتر بر اساس این مقاله که توسط لاله حکیمی تهیه و به ایسنا ارسال شده است، آمده است: به طور کلی به نظر می رسد برای اصلاح کبد چرب راهی موثرتر از ورزش نیست و حتی فعالیت های ورزشی کوتاه مدت نیز تاثیر مثبتی دارد.

با این حال، اگر ورزش به یک روش زندگی تبدیل نشود، اثرات مفید طولانی مدت آن پس از قطع آن از بین خواهد رفت.

برای اینکه تغییر سبک زندگی پایدارتر باشد، رژیم غذایی و تجویز ورزش برای هر بیمار باید با در نظر گرفتن شرایط، ترجیحات، آمادگی جسمانی اولیه و بیماری های همراه تعیین شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا