اخبار روز سینما

هشدار نگران کننده حداد عادل در رابطه با گفتمان فارسی!/ زبان فارسی در خطر است!

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه زبان فارسی در خطر است، گفت: زبان و ادبیات فارسی رکن مهم و یکی از شاخصه های هویت ملی مردم ایران است که همواره در خطر آسیب از سوی شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و ماهواره‌ها بوده‌است.

حداد عادل پاسداری از زبان فارسی را وظیفه مهم رسانه ها دانست و افزود: تحولی که فناوری های روز به ارمغان می آورد ما را مجبور می کند در تهاجم رسانه ها از زبان فارسی پاسداری کنیم و نسبت به حفظ این سرمایه حساس باشیم.

وی تصریح کرد: پاسداری از زبان فارسی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و ایشان متذکر شدند که فرهنگ مانند هواست که همیشه وجود دارد و اگر لحظه ای نباشد قدر آن را می دانیم و به ارزش آن پی می بریم.

مدیر فرهنگستان زبان فارسی ادامه داد: ما ملت ایران همانطور که اکوسیستم طبیعی داریم، اکوسیستم فرهنگی داریم. دریاچه ها، کویر، هوا و غیره. آنها محیط طبیعی ما هستند. چند بار می شنویم که باید مراقب محیط زیست باشیم و همه چیز را در طبیعت حفظ کنیم. ما یک اکوسیستم فرهنگی هم داریم که همان ادبیات و باورها و زبان فارسی ماست که با اکوسیستم طبیعی فرهنگ متفاوت است و خیلی وقت ها احساس نمی شود اما وجود دارد. اگر آلوده و از بین رفته باشد، امکان تعمیر وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 70 اتاق فکر در حوزه واژه گزینی مشغول به فعالیت هستند که انواع تخصص ها از نظامی، پزشکی، صنعتی گرفته تا رسانه و هنر را پوشش می دهند.

حداد عادل با بیان اینکه تا کنون 18 جلد از مجموعه مصوب واژه های فارسی منتشر شده است، بیان کرد: این واژه ها هر ساله به ادارات مربوطه تحویل داده می شود که رادیو یکی از آن ادارات است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی بر همکاری رسانه ملی با فرهنگستان زبان فارسی تاکید کرد و گفت: تاکنون کارهای خوبی در رسانه ملی انجام شده است، اما همچنان نیازمند کمک رسانه ملی هستیم. اگر صدا و سیما به کمک فرهنگستان بیاید، تلاش در تولید کلام مثمر ثمر خواهد بود. بود. خوشبختانه به همت رسانه ملی فرهنگی توجه به زبان فارسی نهادینه شده است.

وی تولید محتوا برای کودکان را امری دقیق و ظریف دانست و تصریح کرد: کودکان دارای ذهنی خلاق و کنجکاو هستند و در عین حال لازم است کلمات به زبان ساده بیان شود. انیمیشن «فارسی هویت ماست» می تواند برای کودکان شیرین و آموزنده باشد و مفاهیم مورد نظر را به زبانی ساده بیاموزند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا