اخبار خودرو

نکاتی در مورد خرید خودروهای برقی در ایران ؛ کدام برقی را بخریم؟

نکاتی در مورد خرید خودروهای برقی در ایران ؛ کدام برقی را بخریم؟

با اولین عرضه خودروهای برقی وارداتی تصمیم گرفتیم نکاتی را در مورد خرید خودروهای برقی در ایران توضیح دهیم.

هنگام آمدن سر کار عباس علی آبادی به عنوان وزیر جدید امنیت، طرح برقی‌سازی خودرو در ایران با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و شرکت‌های واردکننده به واردات خودروهای تمام برقی تشویق شدند. وزیر فعلی صامت وعده داده است که به زودی زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی ایجاد خواهد شد. البته قبل از ایجاد حداقل زیرساخت های لازم در همه شهرها، اولین عرضه خودروهای تمام برقی و وارداتی اتفاق افتاد. اکنون با عرضه اولین خودروهای وارداتی سوالات بسیار مهمی برای مردم به وجود آمده است که در ادامه به آن می پردازیم.

آیا ماشین الکتریکی در حال حاضر کاربردی است؟

این سوالی است که بسیاری از مشتریان می پرسند: آیا خودروهای برقی در ایران کاربردی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خودروهای برقی می توانند در شهر مفید باشند. لطفا توجه داشته باشید که ما در حال حاضر ایستگاه شارژ عمومی در شهرها نداریم، به این معنی که دارندگان خودروهای برقی باید خودروهای خود را در خانه با شارژرهای معمولی خانگی شارژ کنند. زمان شارژ خودروهای برقی به طور کلی بین 7 تا 10 ساعت تخمین زده می شود و فاصله آن در زندگی واقعی بین 300 تا 400 کیلومتر متغیر است. پس بر این اساس خودروی برقی می تواند مفید باشد اما فقط برای استفاده شهری یا سفرهای کوتاه. این بدان معناست که عملاً نمی توان مسافت طولانی را با خودروهای برقی طی کرد و اگر قصد سفر طولانی مدت را دارید، باید زمان عادی شارژ و محل شارژ را از قبل در نظر بگیرید.

بعد از عمر مفید باتری ماشین برقی چه اتفاقی می افتد؟

این موضوعی است که مسئولان و واردکنندگان همچنان درباره آن سکوت کرده اند. در کشورهای توسعه یافته که خودروهای برقی به طور گسترده به فروش می رسند، معمولا باتری های خودروهای برقی پس از پایان عمر مفیدشان با 20 تا 30 درصد از مقدار بازخرید می شوند. با این فرآیند، هزینه تعویض باتری ها می تواند کمتر شود. اما باید مشخص شود که این هزینه چقدر خواهد بود و سیاست هر شرکت چیست. متاسفانه این نکته ای است که امروز نه خریدار و نه فروشنده به آن توجه نمی کنند.

چه ماشین برقی بخریم؟

بدون شک پرتکرارترین سوال این روزها این است که کدام خودروی برقی را از بین سیستم انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص کنید که هدف از خرید خودروی برقی مصرف است یا سرمایه گذاری. اگر هدف مصرف باشد، تقریبا تمام خودروهای ارائه شده در دسته آن دارای ارزش مصرفی هستند، اما ارزش مصرف خودروهای غیر چینی طبیعتا بالاتر است. اما اگر هدف سرمایه گذاری است، باید مراقب باشید. زیرا این اولین تجربه از گستره وسیع محصولات الکترونیکی در بازار است و هنوز نمی توان پیش بینی خوبی از بازار آزاد آنها داشت. باید دید بازار نسبت به معرفی خودروهای برقی چه واکنشی نشان می دهد و آیا مشتریان از آن استفاده می کنند یا خیر. اما در هر صورت اگر سودی از سرمایه گذاری در خودروهای برقی تصور کنیم، شکی نیست که سود بیشتر مختص خودروهای غیر چینی و به خصوص اروپایی است.

نکاتی برای خرید خودروهای برقی در ایران; چه برقی بخریم؟
نکاتی در مورد خرید خودروهای برقی در ایران ؛ کدام برقی را بخریم؟

در نهایت اگر بخواهیم روی خودروهای برقی سرمایه گذاری کنیم، ابتدا باید ریسک را بپذیریم و سپس روی خودروهای غیر چینی و ترجیحا اروپایی شرط بندی کنیم.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا