دانستنی ها

نوشیدنی های مفید برای میان وعده های کودکان

از آنجایی که برای رشد و نمو کودکان مصرف وعده های غذایی سالم و مغذی توصیه می شود، استفاده از نوشیدنی های سالم نیز نادیده گرفته نمی شود.

به گزارش ایسنا، نوشیدنی های فیبردار می توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن را تامین کنند.

از آنجایی که برای رشد و نمو کودکان مصرف وعده های غذایی سالم و مغذی توصیه می شود، استفاده از نوشیدنی های سالم نیز نادیده گرفته نمی شود. بیشتر کودکان عاشق نوشیدنی های شیرین و رنگارنگ هستند که چیزی جز شکر و اسانس نیستند. حال چگونه خانواده ها می توانند سالم ترین نوشیدنی ها را برای فرزندان خود انتخاب کنند؟

متخصص تغذیه دکتر. سمیرا ابراهیم اف اهمیت نوشیدن مایعات برای کودکان را اینگونه توضیح می دهد: کودکان باید در طول روز به اندازه کافی مایعات بنوشند تا رنگ ادرار آنها همیشه شفاف باشد. رنگ آن نباید تیره باشد مگر ادرار اول صبح که رنگ دیگری خواهد داشت. می توانید از آب خالص یا سایر نوشیدنی های سالم برای آنها استفاده کنید. آب میوه های طبیعی یا بهتر است بگوییم اسموتی ها روشی است که در آن کل میوه با پوست آن در مخلوط کن ریخته شده و به مایع تبدیل می شود. اسموتی ها را می توان هم به عنوان منبع مایع و هم به عنوان فیبر استفاده کرد. نوشیدنی های سنتی مثل شربت حکشیر هم داریم که دانه های آن به شرطی که کمی شیرین باشد به سلامت گوارش کودکان کمک می کند. این نوشیدنی می تواند به کودکانی که در فضای باز بازی می کنند و برای مدت طولانی بیرون می مانند کمک کند.

وی در خصوص مصرف آب میوه و سایر نوشیدنی های موجود در بازار برای کودکان گفت: انواع نوشیدنی های صنعتی در بازار موجود است. تعدادی از آب میوه ها اغلب حاوی شکر و برخی از روغن های ضروری هستند که سالم نیستند، اما آب میوه های صنعتی با برچسب 100% طبیعی مشکلی ندارند.

نوع دیگری از نوشیدنی بر پایه شیر است که هر چه محصولات لبنی بیشتر باشد، شیر ساده تر است. خیلی بهتر. خیلی خوب است که شیر را در خانه شیرین کنید و به بچه هایی بدهید که اصلا شیر نمی خورند. معمولا شیرهای طعم دار، مخصوصا شیرهای کاکائویی چون بسیار شیرین هستند. انتخاب خوبی نیست با این حال، استفاده گهگاهی آن ضرری ندارد.

این متخصص تغذیه تماماً به خوردن بستنی می پردازد و می گوید: دادن بستنی به بچه ها باید حدی داشته باشد: بستنی ها چیزی جز آب، شکر و اسانس نیستند. این نوع بستنی برای مواقعی است که فرد بسیار تشنه است که در این صورت بستنی فقط به عنوان طعم دهنده قابل استفاده است. به دلیل رنگ هایی که به آن اضافه می شود نباید در تغذیه کودکان جایگاه ثابتی داشته باشد.

بستنی های حاوی شیر از قبل حاوی چربی بالا و قند زیادی هستند، بنابراین غیرقابل قبول است که کودک آزادانه از آنها چند بار استفاده کند. زیرا اگر کودک مستعد افزایش وزن باشد، خوردن بستنی باعث مصرف کالری اضافی و چاق شدن او می شود. اگر کودک سوءتغذیه داشته باشد و گزینه های محدودی داشته باشد، با خوردن بستنی سیر می شود و دیگر آن چند گزینه محدودی که قبلا داشت را ندارد.

بستنی را باید یک میان وعده دانست و نباید هر روز مصرف کرد. مگر اینکه کاهش وزن کودک آنقدر زیاد باشد که بخواهیم با خوردن بستنی آن را جبران کنیم. اما باز هم بهتر است بین وعده های غذایی غذا بخورید. مثلا 2 ساعت بعد از غذای اصلی نباید کالری اضافه کرد و از وعده غذایی بعدی جلوگیری کرد.

ابراهیم اف در پاسخ به این سوال که کدام یک از گروه های شیر اهمیت بیشتری دارد، گفت: هر گروه شیر ویژگی های خاص خود را دارد. ترکیبات آنها تقریباً در مقادیر مشخصی شبیه به یکدیگر است. توصیه می شود از همه این گروه ها استفاده کنید. اگر نمی تواند شیر بخورد. می توان از آن در غذاهایی مانند فرنی، شیر برنج، ماست، کره کم نمک و کشک استفاده کرد.

وی در پایان درباره مضرات نوشابه های گازدار بر رشد کودکان می گوید: از آنجایی که این نوشیدنی به دلیل قندی که دارد باعث افزایش قند خون می شود، باعث ایجاد احساس کاذب سیری در کودکان می شود و در نتیجه تمایلی به مصرف آن ندارند. خوردن این قند باعث پوسیدگی دندان در کودکان نیز می شود. گاز موجود در نوشابه ها می تواند باعث مشکلات گوارشی در برخی از کودکان شود. سودا همچنین مانع از جذب کلسیم می شود که می تواند مانع رشد کودکان شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا