اخبار روز

مصوبه یکسان سازی حقوق بازنشستگان 40 درصد افزایش یافت. رقم جدید حقوق


به گزارش مانیبان، علی بهادری جهرمی زمان اجرای تناسب حقوق بازنشستگان را تشریح کرد.

وی درباره زمان اجرای تناسب حقوق بازنشستگان گفت: پیش بینی تناسب حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت پیش بینی شده و یکی از مفاد آن است. برنامه هفتم . اما برنامه هفتم توسعه هنوز در مجلس نهایی نشده و قانون و تصویب نشده و به دولت ابلاغ نشده است.

وی گفت: با وضع قانون، دولت مراحل اجرایی لازم را انجام خواهد داد. دولت آمادگی لازم را کسب کرده و مقدمات لازم را فراهم کرده است و به محض نهایی شدن قانون، مراحل اجرایی و مناسب سازی نیز انجام خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 تصریح کرد: نرخ افزایش حقوق بازنشستگان 20 درصد تعیین شد البته علاوه بر 20 درصد، 40 درصد از اجرای حقوق بازنشستگان را نیز مستمری بگیران شامل می شوند. تناسب بر اساس برنامه هفتم توسعه.

بازنشستگان می خواهند سازوکار تناسب را در سال جدید توضیح دهند.

تناسب در سال اول 40 درصد و در سال دوم و سوم 30 درصد تفاوت تا 90 درصد خواهد بود. این جمله خلاصه برنامه هفتم توسعه مربوط به تناسب حقوق بازنشستگان است که قرار است با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین شود.

اما احمدزاده، شهروند بازنشسته معتقد است؛ مشخص نیست که این تناسب از چه زمانی اجرایی می شود و از چه ماهی آغاز می شود. چرا که هنوز نشانه ای از اجرای این تناسب در احکام قضایی بازنشستگان ما دیده نمی شود.

نمایندگان مجلس در روزها و هفته های پایانی سال گذشته صحبت های زیادی درباره تناسب حقوق بازنشستگان داشتند و تلاش کردند تا معایب افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان از محل اعتبارات دولتی و ناچیز بودن این رقم را پوشش دهند. با این وعده که هنوز هیچ نشانه ای از تحقق آن وجود ندارد.

به عنوان مثال میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 اظهار داشت: مقرر شد افزایش حقوق بازنشستگان 20 درصد باشد اما علاوه بر 20 درصد، مستمری بگیران نیز مشمول خواهند شد. در 40 درصد اجرای تناسب حقوق بازنشستگان بر اساس برنامه هفتم توسعه.

در روزهای اولیه فروردین شورای عالی نظارت در سال جاری ضمن رسیدگی به موارد مغایرت بودجه 1403 کل کشور با سیاست های کل نظام، بند (ق) تبصره 6 بودجه 1403 کل کشور را مورد توجه قرار نداد. به دلیل عدم انطباق با سیاست های کلی نظام و مطابقت با تناسب حقوق بازنشستگان به تصویب مجلس رسید.

علیرغم همه اینها به گفته احمدزاده بازنشستگان هنوز نمی دانند که چه زمانی اعتبار متناسب به آنها تعلق می گیرد و چند ماهی است که حتی با افزایش قیمت کالاهای اساسی تنها با افزایش 20 درصدی حقوق در سال جدید زندگی می کنند. نسبت به سال قبل بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

این بازنشسته تاکید کرد: نمایندگان مجلس و مسئولانی که مدام در مورد مناسب سازی حقوق بازنشستگان مصاحبه می کردند، لطفا بیایند و در مورد سازوکار و زمان اجرایی شدن آن توضیح مفصلی بدهند.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کجا رفت؟

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هر ساله با مصوبه هیات وزیران تعیین می شود و مبنای این مصوبه پیشنهادی است که سازمان تامین اجتماعی به دولت ارائه می کند. بر اساس قانون تامین اجتماعی، سازمان باید حقوق بازنشستگان خود را بر اساس افزایش هزینه معیشت و تورم واقعی افزایش دهد.

اولین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403 از 20 فروردین در حال سپرده گذاری است اما این سپرده همانند سال قبل بوده و افزایشی اعمال نشده است. به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در اردیبهشت ماه مابه التفاوت عوارض اعمال و جبران می شود. فروردین همچنین به همراه حقوق خرداد ماه پرداخت می شود.

بر اساس مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی، افزایش حقوق مشمولان سازمان تامین اجتماعی اعم از مستمری بگیران و بازنشستگان هر ساله به تصویب هیات وزیران می رسد به طوری که حداقل درآمد مستمری بگیران کمتر از آن نباشد. حداقل دستمزد مصوب همان سال

بر این اساس انتظار می‌رود هیات دولت با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار برای حقوق کارگران موافقت کند که در این صورت حقوق بازنشستگان با حداقل دستمزد 35 درصد افزایش می‌یابد. و برای بازنشستگان سایر سطوح حقوقی علاوه بر رقم ثابت ماهانه 690 هزار تومان، 22 درصد افزایش داشته باشد.

از آنجایی که بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته به بودجه عمومی کشور نیستند و طبق قانون تامین اجتماعی، حقوق آنها باید هر سال تعیین شود، دولت نمی تواند افزایش تعیین شده برای حقوق بازنشستگان کشوری و ارتش را برای آنها اعمال کند.

نکته دیگر اینکه در ماده 96 قانون تامین اجتماعی این نهاد مکلف شده است حقوق کارگران بازنشسته را بر اساس افزایش هزینه زندگی و متناسب با تورم واقعی کشور به روز کند تا کارگران بازنشسته بتوانند زندگی کنند. یک زندگی معقول و زندگی مناسب با حقوق بازنشستگی آنها. بنابراین اگر حقوق کارگران در سال جدید به دلایلی متناسب با هزینه معیشت و تورم واقعی افزایش پیدا نکند، باز هم حق تعیین حقوق بر اساس این دو معیار برای بازنشستگان محفوظ است.

بهره مندی کارگران با مزایای حقوق، یکی یکی از عواملی است که حتی اگر حقوق بازنشستگان طبق مصوبه شورای عالی کار افزایش یابد، رقم آنها کمتر از حقوق کارگران افزایش می یابد. بر این اساس مقرر می شود تا پایان برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان در سه نوبت متناسب با کارمندان هم رتبه باشد تا درآمد آنها به 90 درصد حقوق هم رتبه برسد. کارگران

فعلا مستمری بگیران تامین اجتماعی برای افزایش حقوق در سال 1403 باید منتظر مصوبه هیات وزیران باشند و پس از ابلاغ این مصوبه اولین حقوق جدید آنها در اردیبهشت ماه مابه التفاوت حقوق واریز و پرداخت می شود فروردین همچنین همراه با حقوق خرداد ماه به حساب شما واریز خواهد شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا