اخبار روز

مورچه یا نهنگ؛ که مغز نسبتاً بزرگتری دارد. چه ارتباطی بین اندازه مغز و هوش وجود دارد؟

هوش حیوانات می تواند بسیار چشمگیر باشد. از استراتژی‌های شکار اورکاها گرفته تا گربه‌ها به اندازه کافی باهوش برای حل پازل‌های شناختی تا ماهی‌هایی که می‌توانند شمارش کنند – اما کدام گونه بزرگ‌ترین مغز را دارد و آیا مغز بزرگ به معنای ضریب هوشی بالا است؟

به گزارش یورونیوز، نهنگ اسپرم برنده بلامنازع بزرگترین مغز در میان گونه های جانوری است که وزن مغز آن حدود 9 کیلوگرم است. چنین مغز بزرگی لزوماً با سطح بالایی از هوش مرتبط نیست، اگرچه یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که در روزهای اولیه شکار نهنگ، میزان موفقیت در شکار طعمه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

این نشان می دهد که نهنگ ها ممکن است یاد گرفته باشند که از شکارچیان دوری کنند، یا ممکن است بتوانند اطلاعات را به دوستان خود منتقل کنند و ممکن است مهارت های ارتباطی و هوش بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد به دست آورده باشند.

قانون هالر بیان می کند که هر چه حیوان بزرگتر باشد، نسبت مغز به بدن کمتر است.

ما همچنین باید ساختار خود مغز را در نظر بگیریم. مخچه ساختاری است که مسئول حرکت، تعادل، ردیابی و مقداری حافظه است. در نهنگ‌های اسپرم، مخچه حدود 7 درصد از کل توده مغز را تشکیل می‌دهد، در حالی که در ارکاها حدود دو برابر، 14 درصد است. در انسان، مخچه حدود 10 درصد از جرم متوسط ​​مغز انسان را تشکیل می دهد که وزن آن حدود 1 کیلو و 400 گرم است.

هنگام در نظر گرفتن بزرگترین مغز، اندازه کلی بدن حیوان نیز باید در نظر گرفته شود. یک مورچه کوچک با بزرگترین نسبت اندازه مغز به بدن در درجه اول قرار دارد. مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد که مغز مورچه‌های Brachymyrmex حدود 12 درصد از کل 0.049 میلی‌گرم توده بدن آنها را تشکیل می‌دهد.

مغز مورچه های Brachymyrmex حدود 12 درصد از کل 0.049 میلی گرم توده بدن آنها را تشکیل می دهد.

این با قانون هالر مطابقت دارد که می گوید هر چه حیوان بزرگتر باشد نسبت مغز به بدن کوچکتر است.

ولفیلا گروننبرگ، استاد زیست‌شناسی عصبی در دانشگاه آریزونا، به لایو ساینس گفت: از آنجایی که اندازه مغز نسبت به اندازه بدن در نظر گرفته می‌شود، کوچک‌ترین حیوانات نسبتاً بزرگ‌ترین مغز را دارند.

در یک پروژه تحقیقاتی که مجموعه داده ای از 1400 گونه پستاندار (شامل برخی فسیل ها) را با هم مقایسه کرد، اندازه مغز و بدن آنها نتایج شگفت انگیزی را نشان داد.

این تحقیق نشان داد که شیر دریایی کالیفرنیا نسبت به توده بدنش مغز کوچکی دارد. از سوی دیگر، مغز انسان‌ها و دلفین‌ها در مقایسه با بدن کوچک‌ترشان بزرگ‌تر است. اگرچه اندازه گوریل ها و اورانگوتان ها با انسان قابل مقایسه است، اما اندازه مغز آنها حدود یک سوم است.

مورچه یا نهنگ؛ که مغز نسبتاً بزرگتری دارد. چه ارتباطی بین اندازه مغز و هوش وجود دارد؟

یک شامپانزه یک چوب نازک را به یک مورچه مصنوعی می چسباند تا ماده شیرین درون آن را بچشد.

سپس پدیده جالب سندرم اهلی سازی وجود دارد که در آن گونه های اهلی شده مغز کوچک تری نسبت به همتایان وحشی خود دارند. به عنوان مثال، نژادهای گاو نر مغزی تقریباً به بزرگی گونه گاو وحشی منقرض شده Bos primigenius دارند. در مقابل، گاوهای گوشتی و شیری که به طور منظم با انسان تماس داشته اند، کوچکترین مغز را دارند.

تا آنجایی که ساکنان زمین هستند، فیل ها بزرگترین مغز را در بین پستانداران خشکی دارند و هوش اجتماعی و عاطفی و حافظه بالایی از خود نشان می دهند.

پرندگان را فراموش نکنیم. مطالعه محققان دانشگاه لوند در سوئد نشان می‌دهد که کلاغ‌ها با وجود اندازه‌های مختلف مغزشان به اندازه شامپانزه‌ها باهوش هستند.

نویسندگان این مطالعه می گویند یافته های آنها باعث می شود برخی از پرندگان مانند کلاغ ها مانند میمون های بزرگ رفتار کنند، حتی اگر مغز آنها بسیار کوچکتر باشد.

دنیای حیوانات دارای تغییرات و ابعاد مختلف مغز آنها است و مطالعات متعددی ارتباط بین اندازه مغز و هوش را بررسی کرده است.

فضای مغز ممکن است برای عملکرد پردازش بصری در طول پرواز، برای روابط اجتماعی یا برای مهارت های شناختی پیشرفته رزرو شود. با این حال، نهنگ‌های اسپرم در صدر قرار می‌گیرند و بیشترین مقدار ماده خاکستری را در میان حیوانات دارند که شامل سلول‌های عصبی می‌شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا