دانستنی ها

مصرف این دارو برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است

قولنج نوزاد یا قولنج نوزاد به گریه مداوم نوزاد برای بیش از 3 ساعت در روز در 3 ماه اول زندگی گفته می شود. این عارضه یکی این یکی از دردناک ترین عوارض دوران شیرخوارگی است و در اکثر نوزادانی که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست تا ماه چهارم برطرف می شود. با این حال، برخی از نوزادان آن را تا 6 ماهگی با خود حمل می کنند و بسیار ناراحت می شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، تفاوت گریه قولنجی با گریه طبیعی نوزاد در این است که گریه قولنجی ناگهانی و بدون دلیل ظاهری شروع می شود و اغلب در ساعات عصر رخ می دهد. گریه کولیک شدیدتر و بلندتر از گریه معمولی است و کودک مبتلا دیده می شود که از درد جیغ می کشد.

از آنجایی که بسیاری از والدین تحمل گریه و رنج نوزادان خود را ندارند، تحت تاثیر تبلیغات فعلی انواع داروهایی را امتحان می کنند که از شدت درد نوزادشان کاسته شود. از خرید داروهای خارجی کولیک گرفته تا گوش دادن به نصیحت بزرگترها و خوردن قطره های حرا و اکالیپتوس و شیر خاک رس و شیرخشک به نوزاد 3-4 ماهه. غافل از اینکه این داروها نه تنها درد ناشی از قولنج نوراد را کاهش می دهند، بلکه گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی جبران ناپذیری داشته باشند که پزشکان همیشه در مورد آن هشدار می دهند.

قولنج باید برطرف شود

در این زمینه متخصص کودک و نوزاد دکتر. سالومه موسوی نژاد می گوید: بسیاری از مادران فکر می کنند با دادن شربت یا قطره قولنج به نوزاد دردشان تسکین می یابد. قولنج یک دوره دارد و با هیچ دارویی قابل درمان نیست. داروهای قولنجی که پزشک به نوزاد می دهد برای کاهش نفخ نوزاد است. نه برای تسکین درد قولنج

این متخصص کودک و نوزاد در مورد داروهای ضد کولیک خارجی که بسیاری از والدین به ویژه مادران اصرار دارند از بازار آزاد خریداری کنند، می گوید: با توجه به تحریم ها داروهای خارجی زیادی وارد کشور نمی شود و آنهایی که وارد می شود به صورت قاچاق وارد کشور می شود. . آنها در شرایط نامناسب بی کیفیت وارد می شوند. ما سازمان دولتی یا شرکت تجاری نداریم که این داروها را در شرایط استاندارد، تحت کنترل دولت و با چرخه حمل و نقل مناسب وارد کند. به همین دلیل ما قطعا استفاده از داروهای خارجی را برای نوزادان توصیه نمی کنیم.

دکتر. موسوی نژاد می افزاید: همچنین تمام قطره های قولنج از نوع پروبیوتیک هستند و دادن آن به نوزاد با تغییر تعداد و نوع باکتری های روده، کاهش نفخ نوزاد را در دستور کار دارد. در واقع نوعی لذت است، اما اثر دارویی و درمانی ندارد. داروهایی که به صورت غیرعادی وارد کشور می شوند و به راحتی در بسیاری از مراکز به فروش می رسند، سریع نتیجه می دهند و کودک را آرام می کنند، حاوی مسکن هایی هستند که صد در صد برای سلامتی نوزاد مضر هستند.

کودک خود را آرام نکنید

این متخصص اطفال به نکته بسیار جالب و مهمی توجه می کند و می گوید: شربت های حاوی آرامبخش به نظر می رسد کودک را آرام می کند اما در واقع روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث سردرگمی و خواب آلودگی کودک می شود که باعث خوشحالی مادر می شود. زیرا فکر می کند که دارو عوارض و درد فرزندش را به خوبی تسکین می دهد. با این حال، اگرچه به نظر می رسد داروهای حاوی آرام بخش کودک را آرام می کند، اما در واقع ممکن است باعث توقف تنفس، خواب آلودگی، عدم تغذیه خوب و کاهش قند خون شود. پس از کاهش سطح قند، کودک ممکن است دچار خواب آلودگی و حتی تشنج شود. این دو موقعیت خطرناک (کاهش قند خون و تشنج) باید باعث آگاهی و حساسیت والدین شود تا از این گونه داروها دوری کنند.

این متخصص کودکان و نوزادان ادامه می دهد: داروهایی مانند دیفن هیدرامین قبلا برای درمان درد قولنج در نوزادان تجویز می شد. با این حال، استفاده از دیفن هیدرامین برای کودکان زیر 2 سال برای چندین سال ممنوع شده است. زیرا ممکن است باعث مرگ کودک شود. البته هنوز هم برخی از پزشکان قدیمی آن را تجویز می کنند. این شربت جایگزین مطمئن تری مانند ستیریزین دارد که برای علائم آلرژی و سرماخوردگی در کودکان تجویز می کنیم. اما ما هرگز آن را به عنوان یک مسکن برای کودک توصیه نمی کنیم.

چند پیشنهاد برای کاهش درد قولنج

این متخصص اطفال پیشنهادی برای کاهش درد قولنج نوزاد می دهد و می گوید: مادر برای رفع یا کاهش قولنج نوزاد را در آغوش گرفته، آرام تکان دهد و موسیقی هایی مانند صدای جاروبرقی یا صدای مو پخش کند. هر موسیقی که در حال خشک شدن است یا تا زمانی که شما گریه کنید صدای دائمی ایجاد می کند. کمی آرام باشید وگرنه قولنج درمانی ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا