اخبار روز سینما

مدیر عامل خانه سینما (مرضیه برومند): سینماگران باید از سازمان نظام سینمایی بهره‌مند شوند

پی ام آپ؛ مدیرکل خانه سینما با تاکید بر لزوم تشکیل سازمان نظام سینمایی، خاطرنشان کرد: تا زمان تشکیل این سازمان، کلاس های سینما در وزارت کار باقی می ماند.

مرضیه برومند (مدیرعامل خانه سینما) درباره ثبت نام برخی از کلاس های فیلم در وزارت کار گفت: در حال حاضر چون قوانین و مقررات مناسبی مطابق با نوع فعالیت ما وجود ندارد و ما را به عنوان یک موسسه فرض می کنند. فعلاً وزارت کار برای ثبت صنوف سینمایی مناسب است و صنوف در این وزارتخانه باقی می مانند.

برومند خاطرنشان کرد: اما باید بگویم که ثبت صنایع سینمایی در وزارت کار برای ما ایده آل نیست و در تلاش هستیم تا سازمان نظام سینمایی را تشکیل دهیم و همانطور که مشاغلی مانند مهندسان و پزشکان دارای سازمان هستند؛ از نظام مهندسی و نظام پزشکی، سینماگران نیز باید چنین سازمانی داشته باشند. بدیهی است که فعالیت سینماگران در این شرایط بسیار بهتر انجام می شود.

وی اضافه کرد که، البته سازمان نظام سینمایی نیز باید تحت یک نهاد رسمی تعریف شود، اما با تعریف وضعیت سینمایی  سازو کارها به خوبی مشخص خواهد شد و صنف ها در مجموعه های با تعریف حرفه سینمایی متناسب، قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر، حرفه سینما در هیچ نهادی تعریف نشده و به عنوان مثال، سازمان تامین اجتماعی هم با مسائل آن آشنا نیست. در حالی که یک فیلمنامه نویس، درخواست بیمه می کند، به او می گویند که “شما سه سال بدون کار بوده اید”، در حالی که شاید همین فرد سه سال است که به مشاغل سینمایی مشغول بوده است؛ اما بدلیل عدم وجود تعریف در زمینه حرفه سینمایی، فعالیت سه ساله این فرد به رسمیت شناخته نمی شود و این که او سه سال بیکار بوده، به اشتباه تداعی می شود.

حتی ممکن است یک فیلمساز چندین سال نتواند کار کند و با توجه به قواعد تعریف شده در سازمان تامین اجتماعی، هیچ امکانی برای کسب بیمه نداشته باشد. اما اگر ما از طریق سازمان نظام سینمایی به همکاری با این نهادها برسیم، حتماً تمام این مشکلات رفع خواهد شد.

درباره دلایلی که از جانب مدیر عامل خانه سینما برای تعریف صنف های سینمایی در وزارت کار مطرح شده است، او به طور خلاصه گفت: در شرایطی که تقریباً صنف های سینمایی قادر به بقا هستند و هیچ همکاری با ما انجام نمی شود، ما موفق شدیم برای ثبت آنها، با وزارت کار به همکاری برسیم. این تنها گزینه ای بود که ما داشتیم تا به شرایطی که تعریف کرده بودم، برسیم.

برومند در پایان درباره وضعیت تدوین آئین نامه جدید سینما گفت: قرار شد آیین نامه ای بسیار جامع و جامع تدوین شود که یک گروه هفت نفره موضوعات مختلف را بررسی و به صورت تخصصی برای تدوین آئین نامه جدید سینما کار کردند. . خانه اما مشکلاتی پیش آمد که کار روی اساسنامه ناتمام ماند و ماندند و اساسنامه دوباره تغییر کرد. اما برای عبور از این مرحله در حال حاضر تغییرات کوچکی در اساسنامه داریم که در مجمع عمومی نیز تصویب شده است. این تغییرات فعلا جزئی است و در این اصلاحیه‌ها نام‌ها و عباراتی مانند «صنعت فیلم ایران» که شامل VOD می‌شود، آمده است.

وی در پایان گفت: در مجموع وزارت ارشاد تلاش می کند اساسنامه خانه سینما را به گونه ای بنویسد که همه چیز زیر نظر آنها باشد اما ما بر این عقیده هستیم که خانه سینما یک صنفی است و تلاش می کنیم تا استقلال این سازمان محقق شود و امیدواریم سازمان سینمایی قوانینی را تعریف کند که این تشکل مستقل صنفی را به رسمیت بشناسد و سازمان نظام سینمایی تشکیل شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا