دانستنی ها

قلیان اکسیژن و ریه های نامشخص

حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات درباره قلیان اکسیژنی با بیان این مطلب گفت: مرکز مبارزه با دخانیات دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد جایگزینی را ارائه می دهد که ضرر کمتری داشته باشد و همچنین بتواند کاهش دهد. مصرف تنباکو یکی این طرح که روشی جایگزین برای کاهش مصرف دخانیات است به عنوان نمونه در 10 استان راه اندازی شد.

به گزارش «فرهیختگان»، فرشیدی مدعی شد همه موارد دارای استاندارد بوده و قلیان اکسیژنی هیچ آسیب جسمی و جسمی نداشته است. اگرچه نمی توان گفت که قلیان اکسیژن می تواند همه مشکلات را حل کند و جایگزین سیگار شود، اما اعتیاد ایجاد نمی کند و یک روش جایگزین است. منتظر می مانیم تا مطالعه قلیان اکسیژن تکمیل شود و مطالعات را ادامه دهیم تا ببینیم آیا می توان آن را به عنوان جایگزین کم خطر تایید و مجوز داد.

کیانوش جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت در گزارش خود با اشاره به عوارض گزارش شده در جهان تا به امروز به شرح زیر است: یکی یکی از بارزترین آنها این است که باعث تخریب و کاهش ویتامین ها از جمله B12 می شود و اغلب در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم عصبی و حتی اعصاب محیط مرکزی می شود. همچنین کم خونی ناشی از کمبود B12 وجود دارد. یکی این یک عارضه دیگر است. البته این یکی از هشدارهایی است که در صورتی که فرد مصرف مکرر و مزمن داشته باشد و به دلیل این نفخ، خنده یا خلسه دچار کسالت عمومی شود. بیشترین گزارش شده احتمال کاهش فشار خون است که باعث سرگیجه می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا