اخبار روز

غذاها و غذاهایی که باعث افسردگی شدید می شوند

افسردگی شدید می تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد، اما رژیم غذایی نیز بی تاثیر نیست. غذاهای افسرده کننده زیادی وجود دارد که برخی از آنها باعث افسردگی شدید می شوند.

به گزارش نمناک، ما در دنیایی زندگی می کنیم که اکثر مواد به صورت شیمیایی برای کاهش نگرانی و ترس باید به تغذیه بیشتر توجه کنیم زیرا تغذیه نقش مهمی در وضعیت روانی افراد دارد. ما به شما خواهیم گفت که کدام غذاها باعث اضطراب و افسردگی می شوند.

مصرف این غذاها بر وضعیت روحی شما تأثیر منفی می گذارد

بررسی ها نشان می دهد که مصرف غذاهای بدون ارزش غذایی، مصرف زیاد گوشت قرمز، شیرینی جات و… شکلات و اجتناب از فیبر و انواع میوه ها و سبزیجات تازه می تواند خطر افسردگی حاد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این، تعدادی از غذاها اثرات منفی روی روی دارند سلامت روان و خطر ابتلا به افسردگی را در فرد افزایش می دهد.

کدام غذاها افسردگی را بدتر می کنند؟

غذاهایی که افسردگی را بدتر می کنند:

1. شکر

محققان دریافتند که وقتی سطح قند خون افزایش می‌یابد، سطح پروتئین‌هایی که باعث رشد نورون‌ها و سیناپس‌ها می‌شوند نیز افزایش می‌یابد. بارها در بخش سلامت مرطوب ذکر شده است که خوردن شکر باعث عملکرد بهینه مغز شما می شود و هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، خطر ابتلا به افسردگی در شما بیشتر می شود. دیابت و جنون در حال افزایش است.

2. شیرین کننده های مصنوعی

فکر نکنید که فقط به دلیل اینکه یک شیرین کننده مصنوعی است، خطری برای شما ندارد. نوشیدنی بدون الکل مشخص شده است که تولید ناقل عصبی سروتونین را مسدود می کند.

می تواند باعث انواع بیماری های عصبی از جمله: سردرد، بی خوابی، نوسانات خلقی و افسردگی. اما می تواند بر سلامت روان نیز تأثیر منفی بگذارد.

3. الکل

سیستم عصبی مرکزی مهم است. مسئول دریافت اطلاعات از طریق حواس پنجگانه، تفکر، درک، استدلال و کنترل عملکرد حرکت است. اما با مصرف الکل، این موارد کاهش می‌یابد و علائم افسردگی را تشدید می‌کند.

4. روغن هیدروژنه

مرغ سرخ شده، پنیر سرخ شده در روغن، سیب سیب زمینی سرخ شده به دلایل مختلفی برای بدن مشکلاتی ایجاد می کند و می تواند منجر به مشکلاتی شود افزایش وزن اما موارد بیشتری نیز وجود دارد: آنها همچنین با افسردگی مرتبط هستند.

هر چیزی که از روغن های هیدروژنه ساخته شده و حاوی چربی های ترانس باشد به طور بالقوه می تواند منجر به افسردگی شود. چربی های اشباع شده، مانند آنهایی که در گوشت گاو، محصولات لبنی پرچرب و کره یافت می شوند، می توانند شریان ها را مسدود کرده و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند.

غذاهای مضر برای افسردگی

غذاهای مضر برای افسردگی:

5. فست فود

افرادی که فست فود می خورند 51 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. پس از خوردن آنها خودداری کنید.

6. چربی های ترانس

چربی های ترانس چربی های اشباع نشده ای هستند که به طور معمول در غذاهای کامل یافت نمی شوند. در دهه 1950 بود که چربی های ترانس به طور گسترده در مارگارین، غذاهای میان وعده، محصولات پخته شده بسته بندی شده و روغن برای سرخ کردن غذاها استفاده شد. مصرف بی رویه چربی های ترانس می تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.

7. غذاهای سرشار از سدیم

غذاهای بدون چربی چندین دهه است که به عنوان راه حل مورد توجه قرار گرفته اند کاهش وزن اعلام شده است – با این حال، بسیاری از این محصولات حاوی مقدار کمی سدیم هستند. کارشناسان می گویند نمک اضافی می تواند برای حواس شما کاملا ناراحت کننده باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می تواند جنبه های سیستم عصبی را مختل کند.

این نه تنها می تواند منجر به افسردگی شود، بلکه باعث واکنش سیستم ایمنی و ایجاد خستگی می شود. و البته نمک نیز منجر به احتباس مایعات و نفخ می شود.

8. کافئین

بسیاری از کارشناسان وجود دارند که می گویند حتی مقدار کمی کافئین می تواند باعث افسردگی شود. برای اکثر متخصصان دلیل این امر اثرات مخرب کافئین بر خواب است. خواب آشفته می تواند به سلامت روان شما آسیب جدی وارد کند.

9. سبوس گندم

این نام همیشه در بین غذاهای مفید دیده می شود، اما در اینجا باید گفت که در مورد افسردگی موضوع تا حدودی متفاوت است، زیرا سبوس گندم به دلیل وجود اسید فیتیک و فیبر، جذب روی را محدود می کند و این کاهش روی، منفی است. بر افرادی که در معرض آن هستند تأثیر می گذارد استرس و افسردگی باقی می ماند.

مقادیر کافی روی به ویژه برای افراد مضطرب مهم است، زیرا نشان داده شده است که کمبود آن منجر به رفتارهای عصبی و افسردگی می شود.

10. پنیر سویا

در حالی که سویا سرشار از پروتئین بدون چربی است، همچنین می تواند سرشار از آنزیم های گوارشی و پروتئازهایی باشد که هضم پروتئین ها را بسیار دشوار می کند. سویا مس زیاد است، یک ماده معدنی مرتبط با رفتارهای مضطرب نفخ شکم است.

11. قهوه

قهوه مانند سوخت برای مغز مضطرب است. و یکی این یکی از بالاترین منابع کافئین است. کافئین همچنین می تواند جذب مواد مغذی مهم مانند ویتامین D و ویتامین B را کند کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ترکیبات گیاهی طبیعی، به ویژه بابونه، می تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد.

غذاهایی که باعث افسردگی می شوند

غذاهایی که باعث افسردگی می شوند:

12. نان سبوس دار

گلوتن برای بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که از آن رنج می برند، یک مشکل است بیماری سلیاک – اضطراب در بین آنها شایع است که خوب نیست و اگر گلوتن حذف شود این رفتار نیز از بین می رود. بلکه افراد با آلرژی حتی افراد خفیف نیز به آن حساسیت دارند.

13. سوپ و کنسرو

غذاهای فرآوری شده حاوی بیسفنول هستند که در بیشتر غذاهای کنسرو شده و پلاستیکی وجود دارد و می تواند منجر به کاهش قابل توجه ژن ها در مدار استرس مغز شود.

14. آب میوه

آب میوه ها حاوی فیبر و در نتیجه فروکتوز نیستند قند خون و هورمون استرس سطح آدرنالین را افزایش می دهند. اصولا از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا