اخبار روز

علمی سیب ایران کم شد، درآمدش بیشتر!

توجه: این خبر با عنوان : علمی سیب ایران کم شد، درآمدش بیشتر!
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود- بر اساس آمارهای گمرک در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۶۲۵ هزار و ۹۵۶ تن سیب تازه و سیب خشک شده به ۲۹ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی با حدود ۳۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ مصرف شده است.

این میزان بالغ بر ۲۱۵ میلیون و ۲۰ هزار و ۲۰۳ دلار ارزآوری برای ایران داشته است که از ۶۳۷۵ میلیون میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۳۳ هزار تومان است.

افزایش قیمت سیب تولیدی

گر چه سیب زمینی تازه و خشک شده در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش قابل ت وجهی است اما هر یک از سیب‌زمینی‌ها در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تومان به هر میزان فروخته شده است که معادل ۳۴ سنت می‌شود. در حالی که همین محصول تولیدی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ سنت معادل ۶۶۷۹ تومان صادر می‌شود.

ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ژاپن، سریلانکا، سوری، سومالی، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت ، لبنان، لهستان، لیبی، لیتوانی، مالزی و هند سیب ایرانی در سال گذشته بو دند. جزئی از این محصول از طریق مناطق آزاد صادر می شود که مقصد نهایی آن ذکر نشده است.

عراق بزرگترین مشتری سیب ایران

بیش از 93 درصد از سیب به افغانستان، امارات، پاکستان، ترکمنستان، عراق و هند انجام می شود که در این میان عراق با بیش از 296 هزار تن بزرگتر خریدار و مشتری سیب ایرانی به شماره میرود.

پس از آن افغانستان با 94 هزار تن و هند با 83 هزار تن در رتبه‌های بعد از قرار گرفتن می‌گیرند.

منبع: ايسنا

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا