اخبار روز سینما

زنان تاریخی و نامدار ایران، اصلی ترین و مشهورترین زنان ایرانی در طول تاریخ را بشناسید.

به گزارش پی ام آپ،

زنان بسیاری در تاریخ ایران برای پیشرفت کشور تلاش کردند و قرن ها پیش در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سکاندار و پیشرو بودند، اما بسیاری از ما به دلایل مختلف کمتر از زنان بزرگ تاریخ ایران می دانیم.

در این قسمت از فرهنگ و هنر نمناک با زنان سرشناس و با سابقه ایرانی آشنا خواهید شد. قبل از معرفی این زنان سرشناس ایرانی باید بگوییم که قطعا تعداد زنان مهم ایرانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این لیست آمده است. اگر اسمی را فراموش کردم ببخشید. بدانید هر بانوی ایرانی که بتواند فرزندانی تربیت کند و اساس زندگی را حفظ کند، زنی برتر است و نامش همیشه در میان بهترین ها خواهد ماند.

یوتیوب

یوتاب یکی از اولین و بزرگترین زنان تاریخ ایران و خواهر آریوبرزن سردار معروف ارتش شاهنشاهی داریوش سوم است. ساعت 20 C. تا 20 روز سی یوتاب به عنوان پادشاه آتروپاتان (آذربایجان) ذکر شده است.

او به همراه آریو برزن در جنگ با اسکندر شرکت کرد و فرمانده بخشی از ارتش بود. این بانوی نامدار ایرانی در کوه های بختیاری راه اسکندر را بست، اما فردی خیانتکار راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران حمله کرد. این برادران و خواهران فداکار جان خود را در راه دفاع از میهن فدا کردند و نامشان برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد.

زوربانو

زربانو یکی از این زنان بزرگ تاریخ ایران و دختر رستم و خواهر بانوقشب بود. تاریخ نام او را رزمنده ای ثبت کرده است که زال، آذربرزین و تخوار را از زندان آزاد کرد. این بانوی دلاور شمشیر به دست گرفته و در مقام فرماندهی و فرماندهی با دشمنان این مرز و بوم جنگیده است.

درمنه

آرتمیس بانوی قدرتمندی بود که در سال 480 قبل از میلاد در ارتش امپراتوری خشایارشا به مقام دریاسالاری رسید. او تنها بانویی است که تا به امروز به این مقام رسیده است. رهبری ارتش شاهنشاهی ایران از مرزهای دریایی در نبرد ایران و یونان بر عهده این بانوی ایرانی بود که به نوشته یونانیان از نظر زیبایی و شخصیت و متانت از همه زنان برتر بود.

آتوسا

آتوسا یکی از زنان بزرگ تاریخ ایران و ملکه داریوش بزرگ بود که در زمان امپراتوری داریوش ملکه بیش از ۲۸ کشور آسیایی بود. او یاور فکری و معنوی داریوش در لشکرکشی ها بود و چندین نبرد و لشکرکشی مهم به فرماندهی آتوسا انجام شد.

آرتادخت

زنان در دوره اشکانیان که حکومتی دموکراتیک و خرد جمعی در اداره کشور محسوب می شد، نقش برجسته ای داشتند. ارتدخت یکی از زنان بزرگ ایرانی بود که در زمان سلطنت وزیر دارایی و دارایی دولت ایران بود. از اردوان چهارم و به نوشته دیاکونوف روسی مالیات ها را سامان داد و در این راه مرتکب اشتباه نشد و اقتصاد اشکانی را بهبود بخشید.

آرتادخت

آذر آناهید

آذر آناهید که یکی از زنان بزرگ تاریخ ایران است که نامش بارها در کتیبه های کعبه زرتشتیان استان فارس آمده و مورد ستایش قرار گرفته است. این بانو بنیانگذار سلسله ساسانیان در زمان شاپور اول، ملکه ملکه های شاهنشاهی ایران بود.

چاپ

پرین بانوی بزرگ ایرانی و دختر کیقباد بود که نامش برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شده است. این محقق ایرانی اوستا را از گوشه و کنار ممالک آریایی جمع آوری کرد و یزدگردی در سال 924 هزاران صفحه نسخه پهلوی اوستا را برای آیندگان نوشت. احتمالاً چند کتاب دیگر از او در آتش مهاجمان به سرزمین ایران از بین رفته است.

فرخ رو

فرخ رو یکی از زنان بزرگ تاریخ ایران و اولین زنی است که در تاریخ ایران به وزارت رسید. این خانم از طبقات متوسط ​​جامعه و عموم مردم است و از طبقات بالای جامعه است نه از اعیان.

کاسندان

کاساندان، همسر کوروش کبیر، اولین فرد قدرتمند ایران پس از شاهنشاه ایران بود که در زمان همسرش نقش مهمی در مشاوره و اداره کشور داشت. این بانوی بزرگ تاریخ ایران، ملکه ۲۸ کشور آسیایی بود که به همراه همسرش کورش کبیر حکومت می کرد.

کاسندان

پوراندایت

پورندجت بیست و پنجمین پادشاه ساسانی پس از اردشیر شیرویه شد و اولین زن در ایران بود که به پادشاهی رسید و بر 10 کشور آسیایی حکومت کرد.

این بانوی ایرانی در نامه ای خطاب به فرماندهان خود نوشت: حاکم چه مرد باشد و چه زن، مهم ترین وظیفه او حفظ و حراست از سرزمین خود است. او پادشاهی عادل و عادل بود که رحمت و برکت را در کشور فراوان ساخت.

آذرمیداجت

آذر میدخت دختر خسروپرویز و سی و دومین پادشاه ساسانی بود که پس از «گشتاسب بنده» بر چندین کشور آسیایی حکومت کرد و در سال 631 پس از میلاد امپراتور ایران شد.

ايجاد كردن

گردا آفرید دختر گزهام زنی شجاع و جنگاور از سرزمین ایران بود که سعی داشت سهراب را وادار به پوشیدن لباس مردانه کند. گردا آفرید به واسطه شجاعت و دلاوری خود، پاسداری از مرزها و محیط زیست ایران را بر عهده داشت.

poruchista

پوروچیستا کوچکترین پسر زرتشت و سومین دختر اوست. زرتشت در مورد ازدواج به دخترش می گوید: پوروچیستا، جاماسب می خواهد با تو ازدواج کند و از من خواستگاری کرده است، درست است؟ این گفتار زرتشتی نشان می دهد که دختر در دین زرتشتی در انتخاب شوهر آزاد است و نظر پدر بر او تحمیل نمی شود.

poruchista

در حال رشد

هلاله هفتمین پادشاه کیانی و مادر داراب بود که پس از «وهومن سپنداداتان» بر تخت ایران نشست. او پادشاهی عادل و درستکار بود و در طول سی سال سلطنت او هیچ سابقه ای از اعمال ناشایست و وضع قوانین بد و ظالمانه او وجود نداشت.

خانم

بانوگشسب بانویی دلیر و جنگاور دختر رستم و خواهر زربانوی دلیر بود که نام او در برزونامه و بهمن نامه آمده است. نبرد سه گانه فرامرز، رستم و بانوقساب از معروف ترین داستان های نبرد آنهاست. شعری از او به نام «بانوغشاب نامه» در کتابخانه ملی پاریس و در کتابخانه ملی بریتانیا نگهداری می شود.

گرد

گردیه بانوی سلحشور ایرانی و از زنان بزرگ تاریخ ایران و خواهر بهرام چوبینا بود که پس از برادرش مجبور به زندگی با خسروپرویز پادشاه وقت ایران شد. گردیه در چندین جنگ در کنار امپراطور بوده و شجاعت زیادی از خود نشان داده است.

بدن

داغدویه مادر زرتشت و اهل شهر ری بود که با کوی و کارپان که مردم را فریب می داد جنگید. پدر و مادر داغدوئی از ترس کشتن او، او را نزد یکی از بستگان خود در آذربایجان فرستادند و در آنجا با پوروشسب ازدواج کرد و ثمره این پیوند زرتشت پیامبر بزرگ ایران است.

بدن

حمام براتا

خانم ورتا فیلسوف و محقق بزرگ تاریخ ایران است که در 13 سالگی شاگرد آرشیت دانا شد و در سن 15 سالگی تقریباً تمام علوم زمان خود را می دانست به طوری که در زمان حیاتش مورخان مشرق زمین او را صاحب نظر می دانستند. منبع شناخت جهان و آموختن از همه. پیش او می رفتند.

بهشت قوچ

رام بهشت ​​مادر بابک و همسر ساسان است که در کنار ملکه 28 کشور آسیایی همسر کوروش کبیر سلطنت می کرد.

سیده ملکه خاتون

پس از استقرار اسلام در ایران، اولین زن مسلمان ایرانی به نام شیرین معروف به ام الملوک و ملقب به ام رستم و سیده ملکه خاتون به حکومت رسید. ام رستم دختر رستم بن شروین سپهبدان خانان مازندران و همسر شیرین فخرالدوله دیلمی بود که پس از مرگ شوهرش بر مازندران، گیلان، ری، همدان و اصفهان حکومت کرد.

انوشه انصاری

خانم انوشه انصاری از مهندسان نخبه ایرانی و موسس شرکت “Prodea Systems” است که در سال 1380 توانسته است 10.8 میلیون دلار سود داشته باشد. او اولین زن و چهارمین مسافر فضایی است که هزینه سفر را خودش پرداخت کرده و با همسرش آقای امیر انصاری، مدیرعامل «پرودیا سیستمز» همکاری می کند.

انوشه انصاری

مریم میرزاخانی

او پیش از این با این ریاضیدان فراموش نشدنی فقید در دیگر نقاط نمناک آشنا شده و می داند که مریم میرزا خانی اولین زن و اولین ایرانی است که مدال فیلدز را که معتبرترین مدال در رشته ریاضیات است، کسب کرده است.

او در ایالات متحده زندگی می کرد و استاد دانشگاه استنفورد بود اما متأسفانه در 23 ژوئیه 2016 درگذشت.

پریسا تبریز

پریسا تبریز یکی از پرافتخارترین زنان ایرانی در عرصه فناوری است. او یکی از مهم ترین نیروها و افرادی است که روی امنیت گوگل کروم کار می کند و در سال 2012 توسط فوربس در بین 30 زن برتر جهان قرار گرفت و این روزها به عنوان شاهزاده امنیت کروم شناخته می شود.

ثریا دارابی

ثریا دارابی موسس شرکت مد و مد «زادی» است که یکی از شرکت های مطرح دنیا در زمینه فروش و طراحی لباس های مد روز است. او می دانست که چگونه یکی از مهم ترین افراد در مدیریت شبکه های اجتماعی باشد.

رکسانا ورزا

رکسانا ورزا یکی از 30 زن موفق زیر 30 سال در عرصه فناوری است که مسئولیت دو برنامه Bizspark و Microsoft Ventures را بر عهده دارد. او قبل از پیوستن به مایکروسافت، در زمینه های مختلف دیگری کار می کرد.

رکسانا ورزا

جراحی میمون

مونا گاری یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین دانشمندان، ریاضیدانان، فیزیکدانان و محققان ایالات متحده آمریکا است که از سوی کاخ سفید و رئیس جمهور به دلیل تحقیقات گسترده اش در این زمینه، به عنوان «استعداد جوان حرفه ای برتر سال» معرفی شده است. فناوری اطلاعات “تراهرتز”.

آهنگ رضوی

ترانه رضوی پزشک شرکت بزرگ و جهانی گوگل در “مونتین ویو” کالیفرنیا است و مسئولیت حفظ سلامتی کارکنان این شرکت بزرگ را بر عهده دارد.

گردآوری شده از رسانه فرتاک

Recent search terms:

  • https://baztabonline com/blog/زنان-تاریخی-و-نامدار-ایران،-اصلی-ترین-و/

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا