دانستنی ها

رژیم میوه 3 روزه؛ بخریم یا نه؟

ظاهراً رژیم غذایی متشکل از مصرف چندین روزه انواع میوه ها بهترین راه حل برای کاهش وزن و همچنین پاکسازی بدن از سموم مختلف است.

به گزارش عصر ایران، میوه ها یکی از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند. بنابراین آیا چنین رژیم غذایی شدید واقعا می تواند به کاهش وزن سالم کمک کند؟ پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است!

رژیم میوه 3 روزه در بین بسیاری از افرادی که هدف اصلی آنها پاکسازی بدن و کاهش وزن است، رایج شده است، اما مانند هر سیستم دیگری، این رژیم نیز فواید و محدودیت های خاص خود را دارد. در زیر به بررسی مزایا، معایب و انتظارات از رژیم مذکور خواهیم پرداخت. نکات مورد بحث از مقالات موجود از طریق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده و وب سایت کلینیک کلیولند گردآوری شده است.

رژیم میوه 3 روزه چیست؟

رژیم میوه 3 روزه یک رژیم کاهش وزن منحصر به فرد است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این رژیم تنوع زیادی دارد، اما اساس آن به شرح زیر است: فرد به مدت سه روز فقط میوه مصرف می کند، بدون شکر یا هر گونه شیرین کننده. در واقع هدف این است که بدن خود را از تمام شیرینی‌هایی که مدت‌ها خورده‌ایم و به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهیم، پاکسازی کنیم و در عین حال برخی از مواد مغذی با ارزش را برای بدن خود فراهم کنیم. از آنجایی که میوه ها محتوای آب بالایی دارند، به ما کمک می کنند تا این سه روز هیدراته و سیر بمانیم.

قوانین رژیم میوه 3 روزه به شرح زیر است:

– هر روز حداقل 12 لیوان آب تصفیه شده بنوشید.

– از مصرف سایر نوشیدنی ها مانند قهوه و چای خودداری کنید.

– انواع میوه های تازه به خصوص اگر ارگانیک باشند توصیه می شود (بهتر است از میوه های منجمد، خشک یا کنسرو شده خودداری کنید).

– برای شام یک کاسه سالاد سبزیجات بخورید. سبزیجات غیر نشاسته ای و ارگانیک بهترین گزینه هستند.

– از ورزش بپرهیزید.

– علاوه بر میوه ها، نوشیدنی های پروتئینی مختلف نیز باید مصرف شود.

بسیاری از افرادی که این رژیم را امتحان می کنند تنها پس از یک روز افزایش شگفت انگیز انرژی را تجربه می کنند، حتی گاهی اوقات حتی بیشتر از زمانی که سعی می کنند عادات غذایی طبیعی خود را حفظ کنند.

فواید رژیم میوه 3 روزه برای کاهش وزن

– نتایج سریع

آیا می خواهید سریع وزن کم کنید؟ رژیم میوه 3 روزه یکی این یکی از سریع ترین و ساده ترین راه ها برای کاهش وزن است. گفته می شود که به احتمال زیاد بعد از سه روز می توانید نتایج بی سابقه ای را مشاهده کنید.

وزن آب یکی این یکی از اولین چیزهایی است که پس از تجربه رژیم غذایی و مصرف کالری بسیار کمتر از حد معمول از دست خواهیم داد. در مورد رژیم میوه نیز همین اتفاق می افتد و مقداری کاهش وزن به این رژیم نسبت داده می شود. با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که کاهش چربی بدن در این رژیم ممکن است پایدار نباشد.

– افزایش انرژی

یکی یکی از رایج ترین چیزهایی که مردم در مورد این رژیم گزارش می دهند، احساس این است که سطح انرژی آنها در این 3 روز بیش از حد معمول افزایش می یابد. در واقع، بارها گزارش شده است که مردم فکر می کنند رژیم های غذایی منظم آنها را خسته و تنبل می کند. این در حالی است که با رعایت رژیم میوه 3 روزه می توانند کارهای روزانه خود را با انرژی بیشتری انجام دهند.

– تامین مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی

میوه هایی که در این رژیم مصرف می کنیم نیز سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند و به حفظ سلامت، تعادل و عملکرد همه قسمت های بدن در شرایط مطلوب کمک می کنند.

– مقدار زیادی فیبر دریافت کنید

میوه ها همچنین منبع غنی فیبر هستند که به هضم بهتر و کنترل قند خون کمک می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

– نیازی به شمارش کالری نیست

این رژیم شامل خوردن هر میوه ای که می خواهید بدون هیچ محدودیتی است. اگر به کالری شماری عادت ندارید، این رژیم می تواند راهی عالی و آسان برای کاهش وزن در اختیار شما قرار دهد.

مضرات پیروی از رژیم میوه 3 روزه برای کاهش وزن

– بی ثباتی

این رژیم چیزی نیست که بتوان آن را در دراز مدت حفظ کرد و این بزرگترین نقطه ضعف آن است. به معنای واقعی کلمه هیچ راهی وجود ندارد که کسی بتواند تا پایان عمر خود با میوه زندگی کند. از سوی دیگر، برخی از متخصصان توصیه می‌کنند از مصرف برخی میوه‌ها در این رژیم اجتناب کنید، زیرا حاوی فروکتوز بالایی هستند که در واقع می‌تواند مضر باشد تا سالم.

– پروتئین ناکافی

پروتئین ها برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم هستند و همچنین به شما کمک می کنند برای مدت طولانی تری سیر بمانید. اگرچه مقداری پروتئین در ساختار میوه ها وجود دارد، اما این مقدار برای زنده ماندن بدن در تمام ساعات روز کافی نیست. این ممکن است باعث شود که فرد بیش از حد معمول احساس خستگی کند. علاوه بر این، اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنیم، ممکن است به مرور زمان توده عضلانی خود را از دست بدهیم.

– عوارض جانبی ناخوشایند

این رژیم‌ها با عوارض جانبی ناخوشایندی همراه هستند. حتی اگر در این رژیم غذایی خاص از میوه هایی که مجاز به خوردن آنها هستیم بیش از حد مصرف کنیم، با مشکلات معده و احساس نفخ مواجه خواهیم شد.

– کمبود مواد مغذی

اگرچه میوه ها به طور کلی برای ما مفید هستند، اما مصرف بیش از حد هر چیزی می تواند مضر باشد. مصرف بیش از حد میوه و عدم تعادل بین سایر گروه های غذایی می تواند مشکلات زیادی مانند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را ایجاد کند.

– عدم تنوع

یکی یکی دیگر از معایب این رژیم این است که اگر بخواهیم وعده های غذایی خود را به مصرف میوه محدود کنیم، گزینه های زیادی نداریم. البته ما میوه های بسیار متنوعی در اختیار داریم، اما باز هم بعد از گذشت چند روز تمایل خود را به آنها از دست می دهیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا