اخبار روز سینما

به یاد محمد معین; اولین دکترای ادبیات فارسی

محمد معین در 9 اردیبهشت ماه وی در سال 1297 در شهر رشت به دنیا آمد. او اولین فرزند خانواده بود. در شش سالگی مادرش را بر اثر تیفوس از دست داد و پنج روز پس از مرگ مادرش پدرش را نیز از دست داد.

بازتاب آنلاین محمد معین؛ نامی که با شنیدن آن ما را به یاد “فرهنگ خاصی” می اندازد. دیکشنری 6 جلدی که بسیاری از ما بارها از آن استفاده کرده ایم.

محمد معین در 9 اردیبهشت ماه وی در سال 1297 در شهر رشت به دنیا آمد. او اولین فرزند خانواده بود. در شش سالگی مادرش را بر اثر تیفوس از دست داد و پنج روز پس از مرگ مادرش پدرش را نیز از دست داد.

معین با راهنمایی پدربزرگش که از علمای دین رشت بود دوره شش ساله دبستان را در دو سال به پایان رساند. پس از پایان دوره اول متوسطه در رشت، دوره دوم متوسطه را در رشته ادبیات در دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند.

سال 1321، سالی ماندگار در عرصه ادبیات

سال 1321 سالی است که ادبیات ایران حوادث بزرگ و ماندگاری را تجربه کرد. از انتشار کتاب سه جلدی «شرح زندگانی من» نوشته عبدالله مستوفی که به تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجار می پردازد تا انتشار اولین رمان اجتماعی «دارالمجانین» محمدعلی جمالزاده و رمان سیاسی. «۵۳ نفر» از بزرگ علوی، تا انتشار دو اثر مهم ملک الشعرای بهار، «سبک‌شناسی یا تاریخ تکوین نثر فارسی» و «ذبیح‌الله صفا»، «حماسه‌نویسی در ایران». تحقیق ادبی.

جدای از این، یکی دیگر از رویدادهای مهم ادبی امسال، اعطای اولین دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی توسط محمد معین است. به عبارتی اولین دکترای ادبیات فارسی است.

سالنامه پارس این نشست را اینگونه توصیف کرد: روز هفدهم شهریور ساعت 8:30 جلسه دفاع از پایان نامه محمد معین برای اولین بار با حضور جناب آقای دکتر برگزار می شود. سیاسی وزیر فرهنگ برگزار شد. و در سالن دانشکده ادبیات، کمیته نظارت (با لباس رسمی) و اساتید دانشگاه و جمعی از فرهنگیان تشکیل شد. آقای محمد معین خرداد در سال 1313 لیسانس فلسفه، ادبیات و معارف گرفت. سپس روان‌شناسی علمی و شاخه‌های مختلف آن (خوشنویسی، زیبایی‌شناسی و عصب‌شناسی) را از طریق مکاتبه در مدرسه بنیاد روان‌شناسی در بروکسل، که زیر نظر روان‌شناس مشهور، المارنولز اداره می‌شود، آموخت. خرداد در سال 1321 تحصیلات دکتری خود را در رشته ادبیات فارسی به پایان رساند و بر اساس آیین نامه پایان نامه دکتری، پایان نامه ای با عنوان مزدیسنا و تأثیر آن بر ادبیات فارسی زیر نظر استاد ابراهیم پورداود نوشت.

هیأت نظارت بر دوره دکتری که در این جلسه به عنوان هیئت حاکمه در نظر گرفته شد به ریاست تدین و اعضاء پورداود (استاد راهنما) و آقای ملک الشعرای بهار تشکیل شد. »

جلسه دفاع از دکتری ادبیات محمد معین 17 شهریور 1322 | دانشگاه تهران

هیئت داوران: ملک الشعرای بهار، ابراهیم پورداود و سید محمد تدین

محمد معین که دفاعیه دکتری خود را با نمره «خیلی خوب» به پایان رساند. وی به عنوان دانشیار و سپس استاد «پژوهش در متون ادبی» دانشکده ادبیات انتخاب شد.

معین همچنین در سال 1340 برنده جایزه هنر و ادبیات دولت فرانسه شد.

دکتر. معین در اوایل سال 1325 خورشیدی به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد تا با علی اکبر دهخدا در انتشار لغت نامه دهخدا همکاری کند. با مجوز علی اکبر دهخدا سازمان لغت نامه از محل سکونت شخصی ایشان در دی در سال 1336 به شورای ملی منتقل شد و بنا به وصیت دهخدا دکتر. معین به سرپرستی امور علمی این سازمان منصوب شد.

دو ماه بعد، در اسفند در سال 1336 سازمان فوق به دانشكده ادبيات دانشگاه تهران منتقل و هدايت سازمان فرهنگ لغت بر اساس اساسنامه مصوب شوراي دانشگاه به محمد معين سپرده شد. او این سمت را تا آخرین روز زندگی خود حفظ کرد که دچار سکته شد.

مجری وصیت نامه نیما یوشیج

نیما یوشیج، پدر شعر نو ایران نیز در آذر او در ماه 1338 در وصیت نامه خود محمد معین را بدون اینکه ببیند او را به عنوان مجری برگزید تا اشعارش را مرور کند و اشعار نیما را به سلیقه خود انتخاب و منتشر کند.

محمد معین در یکی وی در سال 1345 در اتاق های دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بیهوش شد و به کما رفت. وی پس از چهار سال و هفت ماه کما سرانجام در 22 تیر 1350 در سن 57 سالگی درگذشت و در آستانه اشرفیه استان گیلان به خاک سپرده شد.

روزنامه کیهان 14 تیر در سال 1350 درگذشت معین به این شرح ثبت شد: «استاد معین 39240 ساعت در این مرز بود و نبود زنده ماند و بی سابقه ترین رکورد را از خود به جای گذاشت. حاصل 57 سال زندگی بیش از 70 جلد رساله و همچنین کتابهای ادبی و تحقیقی بود. آغاز حادثه به طرز عجیبی اتفاق افتاد. آن روز استاد در دانشکده ادبیات تدریس می کرد. بحث در مورد شعر فارسی مطرح شد، در وسط شعر استاد ناگهان تکانی خورد و به زانو افتاد. دانش آموزان هنوز از شوک و ترس خارج نشده بودند که معلم با تشنج های شدید بر زمین افتاد. دانش آموزان با ترس و نگرانی معلم خود را احاطه کردند. آنها گیج شده بودند و برای چند دقیقه هیچ کس نمی دانست چه باید بکند. بدین ترتیب خواب طولانی و عجیب آغاز شد. تلاش پزشکان جهان، تلاش پزشکان ایرانی برای ارتقای استاد نتیجه ای نداشت. دو پزشک مشهور شوروی و دو پزشک انگلیسی برای تحصیل دکتر به ایران آمدند. معین برای معالجه، اما نه پزشکان شوروی و نه پزشکان انگلیسی نتوانستند سلامتی استاد را بازگردانند. این بار بیمار به کانادا منتقل شد… دکتر. هاروی، متخصص کانادایی، پس از مدتی درمان توضیح داد که این بیهوشی طولانی مدت شش ماه تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت و سپس بیمار به هوش می آید. در همان زمان، دکتر. معین با بیهوشی به ایران بازگردانده شد و سرانجام در 22 تیر 1350 درگذشت و در آستانه اشرفیه گیلان به خاک سپرده شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا