دانستنی ها

راهی برای افزایش عمر

برخی تغییرات در بدن با افزایش سن اجتناب ناپذیر است. اما محققان هنوز در تلاشند تا به طور کامل همه تغییراتی که در حال رخ دادن است و معنای آنها برای سلامت افراد مسن را درک کنند.

مطالعه ای که توسط باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد نشان داد که با افزایش سن، نوع خاصی از چربی شروع به تجمع در بافت عضلانی می کند.

محققان ابتدا لیپید را با استفاده از بافت موش شناسایی کردند و بعداً نتایج مشابهی را در ماهیچه انسان یافتند. آنها بعداً دریافتند که این سطوح چربی را می توان از طریق ورزش در زنان یائسه کاهش داد.

نتایج یکی همچنین به فواید احتمالی ورزش و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این تجمع چربی اشاره می کند.

محققان مطالعه حاضر خاطرنشان کردند که بررسی لیپیدهای پیچیده (چربی ها) می تواند به درک بیماری های مرتبط با افزایش سن و طول عمر کلی کمک کند.

برای این منظور، آنها ابتدا ده بافت مختلف را در موش‌های پیر و جوان مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت‌های مربوط به سن در لیپیدها را درک کنند. آنها دریافتند که لیپیدهای بیشتری با افزایش سن در بیشتر بافت هایی که مورد بررسی قرار گرفتند شروع به تجمع می کنند. لیپیدهای اولیه ای که آنها پیدا کردند، بیس (مونوآسیل گلیسررو) فسفات (BMPs) نام داشت.

در مرحله بعد، محققان می خواستند ببینند که آیا تجمع BMP مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر. آنها نمونه های عضلانی را از مردان و زنان جوان 20 تا 30 ساله و مردان و زنان مسن 65 تا 80 سال جمع آوری کردند. اگرچه بین نمونه‌های بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت‌هایی وجود داشت، اما محققان تجمع BMP را در شرکت‌کنندگان مسن‌تر دریافتند.

به گفته محققان، BMP ها در بیماری های مختلفی مانند بیماری مزمن کلیوی، بیماری های مربوط به تجمع کلسترول و بیماری های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی تجمع می یابند. سطوح BMP ممکن است به عنوان یک نشانگر پایه برای پیری سالم عمل کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در مرحله بعد، محققان می خواستند ببینند که آیا ورزش بر سطح BMP تأثیر می گذارد یا خیر. در این بخش از مطالعه، محققان 12 زن یائسه 45 تا 70 ساله را که اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می کردند، بررسی کردند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا