عمومی

این دستگاه عجیب میتواند فعالیت مغز را از داخل گوش کنترل کند!/ عکس

جزئیات خبر مربوط به دستگاه کنترل فعالیت مفز از داخل گوش را از اینجا بخوانید.

رابطهای مغز و رایانه (BCI)، که برای اهداف مفید متعددی ساخته می‌شوند، معمولاً از الکترودهای کاشته شده در پوست سر یا حتی درون مغز استفاده می‌کنند. با این حال، یک رابط مغز و رایانه جدید و کم تهاجمی می‌تواند به سادگی و در صورت لزوم، در مجرای گوش بیمار قرار بگیرد.

این دستگاه آزمایشی که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه شینهوا در چین ساخته شده است، به نام “اسپیرال‌ای” (SpiralE) شناخته می‌شود.

اسپیرال‌ای، با طول ۵۰ میلی‌متر و عرض ۳ میلی‌متر، به شکل یک نوار مستطیلی چند لایه نازک است که از دو لایه پلیمر حافظه‌دار، یک لایه تحریک‌پذیر الکتروگرمایی و یک لایه EEG (الکتروانسفالوگرام) تشکیل شده است.

این نوار در ابتدا به خوبی پیچیده می‌شود و سپس به راحتی در مجرای گوش بیمار قرار می‌گیرد.

این دستگاه عجیب میتواند فعالیت مغز را از داخل گوش کنترل کند!/ عکس

هنگامی که این دستگاه در مکان خود قرار می‌گیرد، در معرض یک میدان الکتریکی خارجی قرار می‌گیرد و فرآیند گرمایش در لایه تحریک‌پذیر الکتروگرمایی آن آغاز می‌شود.

سپس گرمای تولید شده باعث می‌شود که پلیمرهای حافظه‌دار نوار سعی کنند به حالت صاف و بدون پیچ خوردگی برگردند.

در نتیجه، نوار شروع به باز شدن می‌کند، اما در ساختاری با پیچ‌خوردگی کمتر در دیواره‌های داخلی مجرای گوش نگه داشته می‌شود.

بنابراین، لایه الکترود EEG آن بر روی پوست کانال گوش فشرده می‌شود، جایی که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی مغز را به راحتی بخواند.

پلیمرهای حافظه‌دار (SMPs) مواد هوشمند پلیمری هستند که هرگاه یک محرک خارجی مانند تغییر دما به آنها القا شود، توانایی بازگشت از حالت تغییر شکل یافته (شکل موقت) به شکل اصلی و اولیه (دائمی) خود را دارند.

بر اساس گزارش‌ها، مهم‌تر از آن، SpiralE به گونه‌ای گسترش می‌یابد که با شکل منحصربه‌فرد مجرای گوش هر فرد مطابقت داشته باشد، از یک تناسب سفارشی در همه زمان‌ها اطمینان حاصل می‌کند، و بر اساس گزارش‌ها، مزیت اضافه‌شده این است که امواج صوتی را مسدود نمی‌کند زیرا اساساً یک مارپیچ توخالی است. شنوایی بیمار

همچنین می توان آن را به سادگی با کشیدن یا چرخاندن آن به سمت بیرون جدا کرد.

گزارش شده است که استفاده طولانی مدت از این دستگاه در آزمایشات آزمایشگاهی راحت است و دقت 95 درصدی آن در تشخیص فعالیت مغزی داوطلبان ثابت شده است.

دانشمندان امیدوارند این دستگاه در نهایت در کاربردهایی مانند تشخیص صرع یا خواب آلودگی یا نظارت بر الگوهای خواب بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا