عمومی

راهنمای خرید ارزان گوسفند زنده در تهران

به‌طورکلی وزن و زمان خرید، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت دام زنده ازجمله گوسفند هستند. از طرفی، غالباً قیمت گوسفند زنده در تهران و سایر شهرهای بزرگ، به دلیل ترافیک شهری، دوری از مناطق روستایی، تعداد زیاد مراکز فروش دام و تأثیرگذاری از بازارهای داخلی و بین‌المللی، بیشتر از شهرهای کوچک‌تر است. در این مطلب، علاوه‌بر بررسی مشخصات گوسفند سالم و عوامل تعیین‌کننده بر قیمت گوسفند، به شما خواهیم گفت که چطور در تهران گوسفند زنده را با قیمت ارزان خریداری کنید.

گوسفند زنده

مشخصات گوسفند سالم

مسلماً سلامت گوسفند از قیمت آن مهم‌تر است. بنابراین اگر قصد خرید گوسفند برای مصرف خانگی، رستوران یا قربانی، نذورات، پرورش و… دارید، ابتدا باید از سلامت دام مطمئن شوید. برای اطمینان از سلامت گوسفند، باید مشخصات گوسفند سالم را بشناسید. گوسفندان اهلی از لحاظ اندازه، رنگ، نژاد، کیفیت و کمیت گوشت و پشم، حجم تولید شیر و… با هم تفاوت دارند و گفتنی است که چنین عواملی تعیین‌کننده قیمت گوسفند زنده هستند.

فقط با نگاه کردن نمی‌توان گوسفند سالم را از گوسفند بیمار تشخیص داد؛ چون در مواردی ممکن است حیوان پس از ذبح، بیمار تشخیص داده شود. اگر در زمینه تشخیص گوسفند سالم از ناسالم تخصص ندارید، هنگام خرید گوسفند زنده موارد زیر را مورد توجه قرار دهید.

  • هوشیاری گوسفند را بررسی کرده و مطمئن شوید که حیوان از محیط اطراف خود آگاه باشد.

  • به ایستادن و راه رفتن گوسفند توجه کرده و مطمئن شوید که نمی‌لنگد یا نقص بدنی دیگری ندارد.

  • حرکات و راه رفتن گوسفند سالم منظم است. نامنظم بودن حرکات به‌معنی درد در پاها یا آسیب جسمانی گوسفند است.

  • چشم‌های دام را بررسی کنید و مطمئن شوید که روشن، هشیار و بدون ترشح باشد.

  • گوش‌های گوسفند سالم قائم است و به صداها واکنش نشان می‌دهد.

  • بینی و پوزه گوسفند سالم باید تمیز، مرطوب و بدون ترشح باشد.

  • تنفس دام در حالت استراحت باید مرتب و منظم باشد.

  • پشم گوسفند نباید به آسانی از پوست آن جدا شود.

پس از اینکه از سلامت دائم مطمئن شدید، باید عواملی که بر قیمت گوسفند زنده تأثیر می‌گذارند را بررسی کنید. توجه به این عوامل هم کمک می‌کند گوسفند را گران نخرید و همچنین می‌توانید تشخیص دهید چه گوسفندی را از چه نژادی و در چه سنی خریداری نکنید تا قیمت آن ارزان باشد.

خرید گوسفند زنده

عوامل تأثیرگذار بر قیمت گوسفند

قیمت دام ازجمله گوسفند، بر اساس نژاد، فصل خرید، سن و وزن آن تعیین می‌شود. البته نر و ماده بودن گوسفند هم در قیمت آن تأثیر دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت دام زنده را با هم مرور می‌کنیم.

قیمت گوسفند بر اساس جنسیت

نر و ماده بودن، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت دام محسوب می‌شود. در اکثر مواقع، قیمت گوسفند نرینه بالاتر از گوسفند ماده است. گوسفند نر بالغ گوشت لطیف و مقوی‌تری دارد و از طرفی گوسفندهای نر بالغ و جوان در دامداری‌ها و به منظور تولیدمثل پرکاربرد هستند؛ بر همین اساس، قیمت آن‌ها بیشتر است. برای خرید گوسفند زنده ارزان با هدف ذبح، می‌توانید گوسفندهای ماده را انتخاب کنید.

قیمت گوسفند بر اساس وزن

مهم‌ترین معیار تعیین‌کننده قیمت گوسفند زنده، وزن آن است. گوسفندهای چاق‌تر با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. در مقایسه بره و گوسفند باید بدانید که بره‌ها گوشت کمتری دارند؛ چراکه بخش زیادی از وزن آن‌ها استخوان است و اگر می‌خواهید گوشت قرمز بیشتری به دست بیاورید، خرید گوسفند بالغ انتخاب بهتری است. مهم است بدانید که گوسفندان پیر، گوشت سفت‌تری دارند و طعم آن‌ها به خوشمزگی گوشت بره نیست و برای پخت هم به مدت‌زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. بنابراین بهترین انتخاب برای تهیه گوشت بیشتر و خوش‌طعم، گوسفند جوان با وزن مناسب است.

قیمت گوسفند زنده بر اساس سن

قیمت دام باتوجه به سن آن نیز متغیر است. هرچه سن دام ازجمله گوسفند، بیشتر باشد، لطافت گوشت آن به مرور کم‌تر می‌شود. به همین دلیل، قیمت بره بیشتر از قیمت گوسفند است. این تفاوت قیمت دلیل دیگری هم دارد؛ درواقع اغلب دامداری‌ها در تهران و شهرستان‌ها، به دلیل وزن سبک‌تر و سود کمتر از فروش بره، قیمت آن را بیشتر از گوسفند‌های بالغ محاسبه می‌کنند.

قیمت گوسفنده زنده

قیمت گوسفند بر اساس نژاد

گوسفندها از لحاظ نژاد متفاوت هستند و باتوجه به نژاد، کاربردهای متفاوتی دارند. به این صورت که بعضی از گوسفندها، بازدهی گوشت بهتری دارند و به همین دلیل برای کشتار مناسب هستند. بعضی دیگر از نژادها نیز از لحاظ تولید شیر و تهیه لبنیات بهتر هستند و گوسفندهای نژاد پشمی نیز از نظر تولید پشم کاربرد بیشتری دارند. البته نژادهایی هم هستند که دو یا هر سه کاربرد را دارند؛ به این معنی که هم برای تولید شیر مناسب هستند و هم بازدهی گوشت و پشم خوبی دارند. درکل، قیمت گوسفند زنده باتوجه به نژاد آن‌ها و فصل خرید متفاوت است.

فصل خرید و قیمت گوسفند

فصل خرید نیز فاکتور مهم دیگر در تعیین قیمت گوسفند محسوب می‌شود. بهترین زمان خرید ارزان گوسفند زنده برای پرواربندی، فصل تابستان است؛ زیرا در این فصل، به دلیل افزایش تولیدمثل گوسفند‌ها و افزایش تعداد بره‌ها، قیمت گوسفند زنده ارزان می‌شود.

بهترین زمان خرید ارزان گوسفند برای تولید پشم، فصل زایمان گوسفندها و بهترین نژاد گوسفند برای بهره بردن از پشم‌ آن‌ها، نژاد گوسفند پشمی است. بدین‌ترتیب، می‌توانید بره‌ها را از فاصله یک هفتگی خریداری کنید و آن‌ها را برای تولید پشم پرورش دهید. به‌طورکلی، فصل‌های بهار و تابستان به دلیل سرسبزی و در دسترس بودن مراتع و چراگاه‌ها برای تغذیه گوسفند، قیمت این دام به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر از فصل‌های پاییز و زمستان است.

نکات خرید ارزان گوسفند زنده در تهران

موارد مذکور، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت گوسفند زنده هستند. البته ممکن است شرایط اقتصادی و عرضه و تقاضای کلی بازار نیز بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. برای اینکه بتوانید در بازار گوسفند زنده تهران، خریدی مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، حتماً نکات زیر را درنظر بگیرید.

هدف از خرید گوسفند

اولویت دادن به هرکدام از ویژگی‌های گوسفند، کاملاً به هدف شما از خرید بستگی دارد. بنابراین ابتدا باید هدف خود را از خرید گوسفند مشخص کنید. برای مثال، اگر هدف شما از خرید گوسفند، پرواربندی است، باید نژادهایی را خریداری کنید که بازدهی گوشتی خوبی دارند؛ چراکه وزن این گوسفندها در مدت‌زمان کوتاه، افزایش پیدا می‌کند. همچنین، برای این‌که گوسفند را با قیمت ارزان خریداری کنید، باید در فصل مناسب که تابستان است این کار را انجام دهید.

خرید گوسفند از مراکز معتبر

قیمت گوسفند زنده در بازار تهران بسیار پرنوسان است و معمولاً اختلاف قیمت‌های زیادی بین مراکز مختلف وجود دارد. به بیان دیگر، ممکن است یک گوسفند زنده از نژاد مشخص و با وزن و سن یکسان در یک مرکز فروش دام با قیمت بیشتر یا کمتر از مرکز دیگری به فروش برسد. بهتر است بدانید که مراکز معتبر فروش گوسفند در تهران از قوانین و مقررات تعیین‌شده توسط صنف مربوطه پیروی می‌کنند؛ بنابراین اگر متوجه اختلاف قیمت بیشتر از تعرفه معمول شُدید، حتماً اعتبار و قانونی بودن آن مرکز را بررسی کنید.

لازم به ذکر است که فروش گوسفند با قیمت خیلی ارزان نیز ممکن است ازلحاظ سالم بودن گوسفند یا کم‌فروشی و… شک‌برانگیز باشد، بنابراین در صورت مواجهه با چنین وضعیتی، حتماً از سلامت گوسفند و وزن دقیق آن کاملاً مطمئن شوید. درکل، برای خرید گوسفند با قیمت واقعی و منصفانه، حتماً به مرکز فروش گوسفند معتبر مراجعه کنید.

بررسی نکات خرید گوسفند ارزان در تهران

نوسانات قیمت گوسفند زنده در تهران، به دلیل تعدد فروشندگان و تأثیرپذیری از بازارهای داخلی و خارجی، خرید گوسفند با قیمت ارزان را دشوار می‌کند. درصورتی‌که هدف خود را از خرید مشخص کرده و در بهترین زمان اقدام کنید، می‌توانید گوسفند زنده را با قیمت منصفانه و ارزان‌ خریداری کنید. برای مثال، اگر هدفتان از خرید گوسفند، تهیه گوشت بیشتر با طعم خوشمزه است، باید گوسفند نژاد گوشتی جوان را در فصل‌های بهار یا تابستان خریداری کنید.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا