اخبار ارز دیجیتال

داستان اپیک داک : از یک شوخی تا میم کوین ۲۵ میلیون دلاری

 

میم کوین‌هایی مانند ایپک داک (EPIK) به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان آینده ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند. آیا این خوب است یا بد؟

تنها با یک جرقه در ذهن، دو دقیقه تایپ کردن و ۴ عدد سولانا (SOL)، مایکل اندرسون (Michael Anderson) توانست یک دارایی مالی به ارزش بیش از ۲۵ میلیون دلار ایجاد کند.

اندرسون که با نام مستعار کریپتویی‌اش، مندو (Mando) شناخته می‌شود به رسانه دیکریپت (Decrypt) گفت:

من اینجا نشسته‌ام و می‌گویم چه اتفاقی افتاده است؟

داستان عجیب‌وغریب این دارایی، یک میم کوین سولانا به نام اپیک داک (Epik Duck)، در این لحظه خاص در دنیای ارز دیجیتال اهمیت خاصی دارد، در جایی که تب میم کوین‌ها شور و شوق طولانی مدت را به این صنعت بازگردانده است. اما همچنین آن را با قماری که به‌طور معمول فاقد هرگونه ادعایی درباره پیشرفت تکنولوژی یا کاربرد است، تهدید می‌کند.

به گزارش ارز دیجیتال، ماه گذشته، در طی یک پادکست هفتگی که او با یک اینفلوئنسر دیگر ارز دیجیتال به نام کیبورد مانکی (Keyboard Monkey) داشت، مندو شروع به صحبت درباره خلق کوین میم خود کرد. در ماه‌های اخیر، توکن‌های ارز دیجیتال الهام گرفته از میم‌ها از بی‌ارزشی مطلق به ارزش‌های چند میلیارد دلاری رسیده‌اند.

در گذشته، میم کوین‌ها که اولین بار به‌عنوان شوخی‌هایی ساخته شدند که حجم زیاد پروژه‌های بی‌ارزش و توخالی در صنعت ارز دیجیتال را به تمسخر می‌گرفتند، به مقداری توانایی فنی برای ایجاد و راه‌اندازی نیاز داشتند. اما حتی این مانع هم از بین رفته است. خدماتی مانند پامپ فان (Pump.fun) اکنون به کاربران اجازه می‌دهند که میم کوین‌های جدید را در سولانا، بدون نوشتن حتی یک خط کد و فقط با چند دلار در عرض چند ثانیه ایجاد کنند.

مندو در حین ضبط پادکست زنده خود وارد پامپ فان شد و تصویری از یکی از میم‌های مورد علاقه‌اش یعنی اپیک داک را انتخاب کرد. اپیک داک یک شخصیت بازی روبلوکس (Roblox) است که به‌عنوان یک میم به‌صورت ویروسی در توییتر در سال ۲۰۲۱ دوباره ظاهر شد. مندو کوین جدید خود را اپیک داک نامید. سپس ۴ سولانا برای راه‌اندازی توکن پرداخت و روی راه‌اندازی کلیک کرد. تمام این کار کمتر از دو دقیقه طول کشید.

اپیک داک بلافاصله همه‌گیر شد، بخشی از آن به لطف شنوندگان پادکست مندو که روی توکن سرمایه‌گذاری کردند. در عرض ۱۰ دقیقه، این کوین به ارزش بازار یک میلیون دلاری رسید و سپس در عرض یک ساعت، از ۲۵ میلیون دلار فراتر رفت.

۴ سولانای مندو که برای راه‌اندازی اپیک داک استفاده شده بود، در ابتدا حدود ۷۴۰ دلار ارزش داشت، اما بعد از این اتفاق مندو حدود ۳.۷۵ میلیون دلار ثروت داشت.

در اینجا بود که این وضعیت مضحک به‌طور ناگهانی خیلی کمتر خنده‌دار شد، همانطور که مندو آن را تعریف می‌کند. در عرض چند ساعت، ارزش بازار توکن به ۲ میلیون دلار سقوط کرد. در این فرآیند، بسیاری از دارندگان اپیک داک صدها هزار دلار بردند و باختند. مندو می‌گوید او به سوزاندن توکن‌های خود روی آورد، از ترس اینکه مردم ایده اشتباهی در مورد نیت‌های او پیدا کنند. او نمی‌خواست مردم فکر کنند که او از این راه پول درمی‌آورد.

آنچه به‌عنوان یک شوخی شروع شده بود، به سرعت به چیزی جدی‌تر تبدیل شد، یک شرکت چند میلیون دلاری با هزاران هولدر و مندو ناگهان و ناخواسته در صندلی مدیرعامل قرار گرفت.

اما دقیقاً، موفق کردن یک کوین میم به چه معناست؟ برخلاف دیگر دارایی‌های ظاهراً بی‌ارزش که در فضای ارز دیجیتال شناور هستند، میم کوین‌ها بنابر تعریف خودشان هیچ هدفی ندارند و فقط به کم‌کاربرد بودن ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنند.

مندو به شکل متفاوتی به این موضوع نگاه می‌کند، اما او یک معامله‌گر عادی نیست. این اینفولئنسر ارزهای دیجیتال قبلاً در بارکلیز (Barclays) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) کار می‌کرد و در اوراق قرضه با بازدهی بالا تجارت می‌کرد، تا قبل از اینکه در سال ۲۰۲۱ حساب‌های پس‌انداز خود و همسرش را خالی کند تا ۸۰ عدد NFT مجموعه بورد ایپ یات کلاب (BAYC) بخرد که در نهایت آن‌ها را با سود ۷۰۰ درصدی فروخت.

از نظر مندو، میم کوین‌ها خالص‌ترین شکل ارز هستند. او می‌گوید:

ما همه به دلار باور داریم. این یک میم است. ما همه به بیت کوین باور داریم، این یک میم است. میم کوین‌ها برای من، کریپتو در خالص‌ترین شکل خود هستند. میم کوین‌ها یک بازی سرعتی در باور به ارزش ذاتی چیزی هستند.

بنابراین، موفق کردن اپیک داک در دنیایی که از ارزش طبیعی تهی است، درست مانند موفق کردن هر چیز دیگری بود. این فقط یک بازی متقاعد کردن مردم بود.

بنابراین مندو یک وب‌سایت برای اپیک داک راه‌اندازی کرد، به همراه یک حساب توییتر و کانال تلگرام و سپس یک کانال تلگرام چینی و حساب وی‌چت. او مدیرانی برای عملیات رسانه‌های اجتماعی خود استخدام کرد و تمرکز کامل خود را روی آن گذاشت. او گفت که این روزها به سختی می‌خوابد، زیرا داک به طور فزاینده‌ای زندگی او را تحت کنترل خودش درآورده است.

این کار نتایج متفاوتی داشته است. در حالی که این توکن از ماه گذشته افت قابل توجهی داشته، برخی از مردم هنوز باور دارند که اپیک داک ارزش دارد؛ یا حداقل، برخی از مردم هنوز باور دارند که دیگران باور دارند که ارزش دارد. از زمان سقوط از اوج ۲۵ میلیون دلاری خود، این میم کوین هنوز ارزش بازار ۱۲ میلیون دلاری خود را حفظ کرده است.

در این میان، مندو مقدار نامشخصی از توکن را بازخرید کرده است. او می‌گوید که عمدتا از آن‌ها برای پرداخت به صرافی‌ها و بازارسازان و تامین برنامه‌های پاداش جامعه استفاده می‌کند. مندو می‌گوید که بین ۳ تا ۵ درصد از کل توکن‌های اپیک داک را در اختیار دارد.

او همچنین به همراه شرکای تجاری خود در پامپ فان سرمایه‌گذاری کرده است و حماسه اپیک داک را به‌عنوان اثبات پتانسیل دموکراتیک پروتکل برای اجازه به هر کاربر ارز دیجیتال برای ساختن یک ارزش دیجیتال مثل او و ساختن چیزی از هیچ چیز، تحسین می‌کند.

همه به ظهور پامپ فان به دید مثبت نگاه نمی‌کنند. ماه گذشته، یک مدیر ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر آندریسن هورویتز (Andreessen Horowitz) انفجار کنونی ایجاد میم کوین‌ها را تضعیف دید بلندمدت ارز دیجیتال با تبدیل صنعت به یک کازینوی پرخطر محکوم کرد.

اخیرا، یک کارمند ناراضی سابق پامپ فان نیز این پروتکل را در یک حمله ۲ میلیون دلاری هک کرد که باعث شد سایت موقتاً تعطیل شود. هکر بعداً گفت که قصد داشت پامپ فان را با این حمله نابود کند.

هفته قبل همین موقع بود، بیش از ۲۳,۰۰۰ توکن قابل تعویض جدید در شبکه سولانا ایجاد شد که یک رکورد روزانه بزرگ است. ماه‌ها پیش، این رقم به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ توکن در روز بود.

منبع:عصرایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا